(로마서 1-8장) 로마서 전반부 정리Ⅰ

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 1. 7. 06:22 Writer : 김홍덕

지금까지 로마서 8장까지를 보았습니다. 그리고 여기서 잠깐 1장에서 8장까지를 정리해 보고자 합니다. 의도된 것인지, 저만의 느낌인지 모르겠지만 로마서는 8장까지와 9장부터는 적어도 잠깐 쉬긴 한 것 같은 느낌이 들기 때문이기도 하지만 전반부라고 할 수 있는 8장까지의 내용은 의미가 크기 때문에 잠깐 정리하는 것도 좋을 것 같습니다.


로마서는 바울 사도가 로마에 있는 성도들에게 보낸 편지입니다. 로마에 있는 교회는 바울 사도가 설립한 교회가 아닙니다. 그러나 바울 사도는 로마에 있는 교회를 보기 위한 간절함이 있었습니다. 그리고 주로 이방인들이 많은 로마에 있는 성도들이 다른 교회들과 마찬가지로 먼저 예수님을 영접한 유대인들로부터 할례와 율법 준수와 같은 것을 요구받는 상황에서 신령한 은사 곧 복음을 바로 전하기 위하여 쓴 편지입니다.


바울 사도는 로마서를 통해서 복음은 모든 사람을 위한 것이라는 것임을 말씀하고 있습니다. 여기서 모든 사람이라는 것은 혈통은 물론이고, 행위와 능력과 소유에 무관하다는 것을 말씀하십니다. 그리고 이런 시작은 8장에 와서 모든 피조물의 고대하는 바가 하나님의 아들이 나타나는 것이라는 말씀으로 확증됩니다. 모은 인생 더 나아가 하나님께서 만드신 세상의 모든 피조물은 지으신 하나님의 의와 성품을 표현하기 위한 존재이기에 복음은 모든 사람을 위한 것임을 전하겠다는 그의 의도를 확증합니다.


그리고서 바울 사도는 먼저 복음의 본질에 대하여 말씀을 합니다. 복음의 본질은 예수 그리스도라는 것을 말씀하시고 그것을 전하는 것에 대한 빚을 진 자로서 바울 사도의 마음을 고백하기도 합니다. 그리고 그 바울 사도의 고백, 하나님을 나타내고 전하는 것이 사람으로서 자기가 가진 존재의 목적이라는 것을 아우르면서 그것이 예수님께서 보여주신 인생의 정체성이며, 그 정체성을 가진 자라야 ‘예수 그리스도 안에’ 있는 것임을 말씀합니다.


그리고 예수 그리스도 안에 있다는 것, 하나님을 믿는, 그래서 하나님의 아들인 사람이란 어떤 사람인지를 말씀하시면서부터 율법과 할례와 같은 것은 복음 곧 하나님의 의와 목적이 생명이 된 사람들이 표현해낸 것이지 그것이 있어야 복음을 아는 것이 아니라는 것을 말씀하고 있습니다.


바울 사도는 그 당시 로마 교회에 있었던 요구들, 하나님을 믿으려면, 예수 그리스도를 믿으려면 율법을 지키고 할례를 받아야 한다고 주장하는 사람들의 요구를 일축합니다. 의인 곧 하나님의 의를 삶의 본질로 알고 사는 사람들은 행위로 말미암음이 아니라 먼저 하나님의 의가 사람 안에 있어서 그 의가  생명의 본성과 같이 삶으로 표현되는 행위의 모양이 율법이라는 것, 그리고 할례를 받은 아브라함보다 하나님의 약속이 먼저 있었다는 것을 말씀하십니다.


그리고 율법이라는 것을 아주 분명하게 합니다. 행위 규범인 율법으로 하나님 앞에서 의로워지는 것이 아니라는 것을 분명하게 합니다. 하나님과 사람은 사람이 어떤 행위를 보이므로 하나님 앞에서 의로워지는 것이 아니라, 하나님께서 사람을 만드셨기에 그 만드신 목적 안에서 분명한 관계가 형성되면 그 관계에 맞는, 관계로 인한 행위가 나타나는데 그것을 정리하면 율법이 된다는 것을 말씀하십니다.


따라서 율법을 몸으로 지켜내고 할례를 받아야 하나님의 아들이 될 수 있다고 주장하는 주장은 합당하지 않다는 것을 아주 분명하게 말씀하고 있습니다. 그리고 이것은 오늘 우리가 로마서를 읽고 묵상하는 이유이기도 한 것입니다. 지금도 많은 사람들은 성경을 읽어야, 기도를 많이 해야, 교회에 봉사를 많이 해야, 선한 말을 많이 하고 경건한 행동을 해야 하나님께서 기뻐하신다고 여깁니다. 하지만 그런 모든 일련의 행동들은 하나님이 기뻐하실 의가 심령에 생명으로 자리한 사람이 보이는 삶의 모습인 것이지, 그런 행동을 할 때 하나님께서 기뻐하시는 것이 아니라는 것입니다.


이것이 바로 오늘 우리가 로마서를 읽고 묵상하도록 하신 하나님의 경영입니다. 그러므로 이 로마서를 신학적인 노른자 취급하는 것은 그저 성경을 밥벌이로 여기는 사람들의 술수일 뿐 로마서의 또 성경의 의도하심이 아니라는 것입니다. 그러니까 하나님을 성경 문장의 의도는 학문적인 것이나 머리로 얼마나 이해하느냐의 문제가 아니라 하나님의 의가 사람 안에 있느냐 그렇지 않느냐의 문제라는 것입니다. 이것이 성경을 대하는 본질적인 태도이기도 합니다.


그리고 바울 사도는 그렇다고 율법이라는 것이 잘못된 것이 아니라는 것을 분명히 합니다. 율법은 복음에 반하는 것도 아니고, 율법이 온전치 못한 것이 아니라는 것을 분명히 합니다. 그것은 오늘 날도 마찬가지입니다. 많은 경우 율법은 어딘가 모르게 부정적인 의미로 쓰입니다. 복음의 대립각으로서 율법이 인식되기도 합니다. 


하지만 율법이 잘못된 것이 아니라, 율법이 행위 규범이기에 행위로 하나님 앞에서 의롭게 된다고 믿는 사람들이 율법을 지키면, 성경을 문장 그대로 행위로 지켜내면 하나님께서 의롭게 여기시고 기뻐하신다고 생각하고 그것을 신앙의 본질로 여기는 것을 경계하는 것입니다. 그리고 그런 경우, 그렇게 율법을 지켜서, 성경을 행위로 지켜서 하나님 앞에서 의로워진다는 생각을 가진 사람들을 율법주의자라고 말할 수 있습니다. 예수님 당시의 유대인들과 같이.


이는 예수님께서도 이 땅에 오셔서 “율법을 폐하러 온 것이 아니라 완성하러 왔노라.”고 하신 것에도 알 수 있습니다. 예수님이 오셔서 율법을 지키려는 바리새인과 유대인들을 늘 책망하셨기 때문에 예수님은 율법을 반대하고 폐하러 오신 것으로 여겨지기도 합니다. 하지만 예수님은 안식일의 주인이라고 말씀하신 말씀과 같이 예수님의 정체성이 율법의 본질입니다.


이는 예수님은 하나님의 말씀이 육신이 되신 분이기 때문입니다. 하나님의 말씀이 육신이 되었다는 것은 하나님의 계획이 육신을 가진 삶으로 나타났다는 것을 말씀하시는 것입니다. 이것은 율법과 행위의 관계와도 같습니다. 율법이라는 것이 보기에는 행위 규범과 같아서 그 규범을 몸으로 지켜내면 되는 것이 율법의 목적이라고 생각할 수 있지만, 본질은 그것이 아니라 율법을 주신 하나님의 의도하심이 사람 안에 생명이 되면 그 생명이 가진 본성이 행위로 나타나고 보니 율법이 정한 모양과 같다는 것입니다.


(계속)




(Translation By Google)(Romans 1-8) 




The first half of Romans Ⅰ


We have seen Romans 8 until now. And here I want to summarize chapters 1 through 8 for a moment. I do not know if it's intended or what I feel, but it is because I feel like I have at least a short break from the 8th and 9th chapters, but the first 8 chapters are meaningful, Seems to.


Romans is a letter from the apostle Paul to the saints in Rome. The church in Rome is not a church founded by the Apostle Paul. However, the apostle Paul had a desire to see the church in Rome. And it is a letter that the saints in Rome, who are mostly Gentiles, like the other churches, firstly convey the spiritual gift, the gospel, in the situation where they are first asked by the Jews who accepted Jesus, such as circumcision and observance of the law.


The apostle Paul tells us through the Romans that the gospel is for everyone. Everyone here tells us that it is irrelevant to conduct, power, and possessions, as well as pedigree. And this beginning is confirmed in verse 8 that the antiquity of all creation is the manifestation of the Son of God. It confirms his intention to say that the gospel is for all people, because all the creatures of the world that God created are expressions of the righteousness and character of God who made them.


Then the apostle Paul speaks first about the nature of the gospel. The nature of the gospel is Jesus Christ, and he confesses the heart of the Apostle as an ode to the preaching of it. And that Paul's confession, the manifestation of God, and the manifestation of God are the objects of his being as a person, and it is the identity of life that Jesus showed, and that he is the one who has that identity in 'Jesus Christ.'


And from the time that you are in Jesus Christ, who is the Son of God, who is the Son of God, such things as the law and circumcision are expressed by those who are the gospel, the righteousness and purpose of God, I do not know.


The apostle Paul dismisses the demands of those who claim to be in the Roman Church at that time, that they should obey the law and be circumcised in order to believe in God, to believe in Jesus Christ. Those who know the righteousness of God as the essence of life are not by the act but by the fact that the righteousness of God is in man, and the righteousness of God is the law, He tells us that God's promise was ahead of Abraham.


And it is very clear that it is a law. It is clear that the law, which is the code of conduct, does not bring about God before God. God and man are not made to be before God because of man's actions, but when a clear relationship is formed in God's purpose for which he made man, It is said.


Therefore, it is very clear that the claim of keeping the law with the body and being circumcised can be the Son of God. And that is why today we read and meditate on the Romans. Many people still read the Bible, have to pray a lot, have a lot of service in the church, think that God is pleased to do a lot of good words and to act godly. But all of such a series of behaviors is a manifestation of life in which the person who lives in the heart of God is delighted to be pleased, not that God is pleased in doing so.


This is God's administration today that we read and meditate on the Romans. Therefore, treating this Romance as a theological yellow is not only a trick of those who consider the Bible to be a Bob, but that it is neither the Romans nor the Bible's intent. So, God is not a question of how to understand the intent of the Bible in academic terms or in the head, but the question of whether the righteousness of God is in people or not. This is also an intrinsic attitude toward the Bible.


And the apostle Paul makes it clear that the law is not wrong. It is clear that the law is not against the gospel, nor is the law perfect. It is the same today. In many cases the law is used somewhat negatively. The law is also perceived as the gospel's ambivalence.


But if those who believe that the law is not wrong, but who believe that the law is justified by action and are justified in the act by God, keep the Bible as a sentence and act if God keeps the law and thinks that God is righteous and pleased, It is to be alert. And in that case, you can say that those who hold the law and keep the Bible as an act and have the right to be prosperous before God are legalists. Like the Jews of Jesus' day.


It is also possible that Jesus came to this earth and said, "I came not to come to abolish the law, but to do it." Because Jesus always came and rebuked the Pharisee and the Jews who came to keep the law, Jesus is considered to have come against the law and abolished. However, just as Jesus said that he is the Lord of the Sabbath, Jesus' identity is the essence of the law.


This is because Jesus is the body of God's Word. The fact that God's Word became a body means that God's plan appeared to be a life of flesh. This is the relationship between law and action. The law is like the code of conduct, and it is the purpose of the law to preserve the norm by the body, but the essence is not that. But if God's purpose in giving the law is life in man, It is like the appearance of the law.


(continue)



,