(눅 16) 불의한 청지기

Category : 주제별 성경 보기/예수님의 비유와 기적 Date : 2017. 3. 17. 22:05 Writer : 김홍덕

이 불의한 청지기가 어렵게 여겨지는 가장 큰 이유는 바로 <의>가 누구의 의인지에 대한 혼돈 때문입니다. 사람들은 이 불의한 청지기의 불의함을 돈에 대한 청렴함이라는 프레임에 갇혀 있다는 것입니다. 하지만 이 불의함은 돈에 대한 청렴함에 대한 이야기가 아닙니다. 그것은 모티브를 제공하는 것이고 본질은 하나님의 의에 대한 것입니다. 이는 내용과 형식이라는 관점에서 볼 때 형식을 낭비하고 있다는 것입니다.


하나님께서 우리에게 세상의 모든 것, 재물과 육신과 철학과 학문과 사상과 같은 것을 주셔서 그 모든 것으로 하나님의 의를 표현하라고 했는데, 그 표현 형식인 재물과 육신과 철학과 학문과 사상과 같은 것을 주의 일에 사용하지 않고 낭비하고 있더라는 것입니다. 


불의한 청지기가 낭비한 것은 주인의 재물이 아니라 주인이 재물을 맡긴 의와 목적을 낭비하고 있었다는 것


청지기는 자기 주인의 재산을 맡은 사람입니다. 단순한 창고지기가 아닙니다. 이 당시의 청지기라고 하면 주인의 도장을 가지고 다니면서 주인의 사업에 대한 계약도 체결할 수 있을 정도의 사람이었습니다. 다시 말해서 주인의 생각과 의를 집행하는 사람이었다는 것입니다. 


이것을 예수님께서 말씀하신 것은 사람이란 마치 인감도장을 맡았듯이 하나님께 하나님의 성품과 의를 표현하는 것을 맡은 존재인데, 그 목적을 위하여 위임 받은 주인의 세간살이 곧 주인의 의를 나타내기 위한 물질과 만물을 자기 맘대로 사용하더라는 것입니다. 육신을 가진 인생이 본질이고, 자신이 그 인생의 주인인양 주님이 주신 것, 육신과 가진 것을 낭비하고 있었다는 것입니다.


그런데 주인이 청지기가 본분을 다하고 있지 않다는 것을 알았다는 것입니다. 그래서 주인이 청지기를 불러서 주인의 의를 얼마나 표현했는지 셈을 하고 파면시키겠다고 한 것입니다. 그래서 스스로 셈을 해 보았다는 것입니다. 셈을 해 보니 주인에게도 주인이 주인의 재물로 주인의 의를 나타내라고 한 대상들에게도 다 셈이 안 되더라는 것입니다.


그때 그 청지기는 생각을 하게 됩니다. 자신이 연약하여 주인의 청지기로 사는 것이 아니면 자신이 살 방법이 없다는 것을 생각했다는 것입니다. 이것은 이 <불의한 청지기의 비유> 바로 앞에 나오는 <탕자의 비유>에서 작은 아들이 타국에서 스스로 뉘우치는 것과 같은 것입니다. 


그래서 그 청지기는 주인에게 빚진 자들을 불러서 그 빚을 자기 맘대로 탕감해 줍니다. 이는 어떻게 보면 더 불의한 것이지만 이것을 불의하게 여기는 것은 돈에 대한 청렴함이 의로운 것이라고 여기는 것이기는 하지만 그 주인이 의롭게 되는 것과는 다른 것입니다. 그 부자 주인이 원하는 것은 청지가 돈에 대하여 청렴하기를 기대하고 주인의 모든 것을 맡긴 것이 아니라, 세상 사람들에게 이 주인의 의로움과 영광을 나타내라고 맡긴 것이기에 세상 사람들이 그 주인이 의로운 사람임을 알도록 하는 일에 청지기가 맡은 것을 사용하는 것이 바로 의로움인 것입니다.


이것은 달란트 비유에서도 나옵니다. 주인이 한 달란트 받은 자를 책망하기를 ‘너는 내가 심지 않은데서 거두고, 헤치지 않은데서 모으는 줄로 알았더냐?’(마 25:26)의 말씀이 그것입니다. 한 달란트 받은 종을 책망하신 것은 주인이 달란트를 맡긴 것은 주인의 의를 나타내라고 맡긴 것이지 그것을 보존하라고 맡긴 것이 아니라는 것입니다.


주인에게 빚진 자를 탕감해 준 것은 주인의 재물이 주인을 영화롭게 하는데 사용되어야 한다는 것을 알게 된 것


많은 사람들이 인생을 보존하고, 육신의 삶을 부유하게 하므로 하나님께서 주신 육신과, 신앙인이라는 명성과 권위를 지키는 것이 하나님을 영광스럽게 하는 것이라고 생각합니다. 마치 양초를 가지고 불을 밝히지는 않고 보존만 하는 것과 같이 인생을 살고 있다는 것입니다. 인생이란 보존하는 것이 아니라 이것을 소비하므로 하나님의 의를 나타내어야 하는데 오히려 그 반대로 살고 있다는 것입니다.


이 청지기는 정확한 인식을 했습니다. 먼저는 자신은 주인의 청지기가 아니면 살 수 없다는 것을 인지했다는 것입니다. 즉 사람이란 하나님의 의를 나타내는 것을 맡은 존재로 사는 것 외에는 할 것이 없다는 것을 알았다는 것입니다. 그것이 그가 지혜로운 첫 번째 이유입니다. 


다음으로 그는 청지기의 본분이 무엇인지 뒤늦게 알았다는 것입니다. 주인이 극에게 재물을 맡긴 것은 그 재물을 활용하여 주인의 의로움을 나타내라는 것임을 알았다는 것입니다. 그래서 주인에게 빚이 있는 자들을 불러서 그 빚을 탕감해 주었다는 것입니다. 행위는 부정하게 보일지 모르나 그에게 청지기의 임무를 맡긴 것에는 충실했다는 것입니다. 전투는 졌지만 전쟁은 이긴 군인이라는 것입니다.


그리고 덤으로 그는 그렇게 하면 빚을 탕감 받은 이들이 나중에 자신을 돌볼 것이라고 생각했습니다. 그것은 우리가 우리의 죄를 사한다는 것을 말씀하시는 것입니다. 하나님께 하나님의 의와 성품과 형상을 표현하는 일을 맡은 사람은 그 하나님의 의를 나타내므로 다른 사람들이 하나님의 의를 깨닫게 되도록 살아내므로 그것을 본 사람들이 하나님 앞에서 죄가 회복되게 하는 본분을 가지고 있는데 그것을 이 청지기는 알았다는 것입니다.


이 비유의 본질은 사람이 하나님과 재물을 동시에 섬길 수 없다는 것을 말씀하시고자 함입니다. 그러나 사람은 하나님도 필요하고 재물도 필요합니다. 사람들이 가진 문제는 그것을 동일한 것으로 여긴다는 것입니다. 하나님과 재물을 같은 것으로 여긴다는 것이 아니라, 같은 성질을 가진 것으로 여긴다는 것입니다. 하나님과 사람을 동일하게 목적으로 여기거나, 동일하게 수단으로 여긴다는 것입니다.


돈을 섬긴다는 것은 곧 세상을 섬기는 것입니다. 그것은 세상의 가치관으로 산다는 것입니다. 세상의 가치관은 돈으로 자신을 보존하고 부유하게 하는 것에 있습니다. 그런 사람들의 가치관은 돈 앞에서 정직해야 불의하지 않다고 합니다. 이는 형식을 섬기는 것입니다. 하지만 하나님을 주인으로 섬기는 것은 다른 것입니다. 하나님께서 주신 모든 것은 보존하는 것이 아니라 주신 목적대로 사용하는 것임을 아는 것입니다. 그것은 목적을 섬기는 것입니다.


사람은 하나님께서 주신 자기 삶을 보고 눈에 보이는 것을 본질로 알거나 아니면 하나님께서 삶을 주신 목적을 알거나 둘 중에 하나만 섬긴다는 것


달란트 비유에서 한 달란트 받은 자가 게으로고 악한 종이라 하신 그 기준으로 이 청지기는 불의하나 지혜로운 청지기가 되었습니다. 주인의 모든 것이 다 주인의 의로움을 나타내는 것에 사용되는 것임을 알았다는 것입니다.


많은 사람들은 돈에 대하여 청렴한 것을 의롭게 여깁니다. 돈은 세상 가치관의 대표성을 가진 것입니다. 돈이 많다는 것은 세상의 가치관에 부합된 공로가 있다는 것입니다. 세상의 가치관에 적합하고 그 가치관에 의하여 의로운 사람이라는 것입니다. 이 부유함을 누가복음 16장에서는 ‘worldly wealth’라고 표현하고 있습니다. ‘세속적인 부유함’이라는 것입니다.


반대로 ‘누가 참된 것을 너희에게 맡기겠느냐?’고 말씀하신 11절에서 참된 것은 thru rich리고 말씀하고 있습니다. 참된 것은 진정한 부유함이라는 것입니다. 즉 세상적인 재물은 참된 부유함을 위하여 쓰는 것이라는 것입니다. 그렇게 사용하지 않고 오히려 세속적인 부를 축적하는 것이 본질인양 살고, 눈에 보이는 세상의 돈에 대하여 청렴한 것이 의로움이라고 사는 것은 오히려 불의한 것이라는 것입니다. 그것을 위하여 하나님께서 우리를 하나님의 형상대로 만드신 것이 아니라는 것입니다. 우리에게 맡기신 것이 아니라는 것입니다.


그래서 예수님께서는 불의한 재물(worldly wealth)로 친구를 사귀라고 하십니다. 친구는 의가 같은 사람이라는 것입니다. 청지기의 의는 주인의 의를 나타내는 것입니다. 즉 세상에서 사는 동안 가지고 있는 모든 것으로 하나님의 의를 나타내는 사람들을 얻으라는 것입니다. 이것이 복음을 전하는 것이기도 합니다. 


불의한 재물(worldly wealth)로 친구를 사귀라는 것은 자신이 가진 모든 것으로 하나님의 의를 표현하라는 것


사람이 하나님이 주신 삶에 대하여 오판하면 자신 자기 삶의 주인이라 여기게 되고, 또 눈에 보이는 것이 본질이라 여겨 그것을 추구합니다. 모든 의로움도 그 눈에 보이는 것을 세상적인 기준으로 가늠하여 의로운지 아닌지를 판단합니다. 이 청지기도 처음에는 자기에게 주신 청지기의 직분이 주인의 의를 나타내라고 한 것임을 몰랐습니다. 그래서 주인의 것을 자신이 낭비했습니다. 탕자처럼.


그러나 주인이 돈에 대하여 청렴하지 않음이 아니라 목적을 상실한 불의함을 알고 그것을 셈하겠다고 하니 그제서야 자신 존재에 대한 명확한 인식이 있었던 것입니다. 즉 주의 말씀을 듣고 회개한 것이고, 빛이 있게 된 것이며, 아버지 집에서 품꾼이라도 해야겠다는 돌이킴이 있고 난 다음에 지혜로워진 것입니다. 주인이 자기에게 모든 것을 맡긴 의도를 알게 되었다는 것입니다. 그래서 그는 그것을 집행한 것입니다.


사람들은 인생이 자기 것인 줄 압니다. 자기가 가진 모든 것을 그렇게 여깁니다. 그리고 그것을 보존하고 부유하게 되는 것이 하나님께 복을 받은 것이라 여깁니다. 하지만 하나님은 절대로 사람을 보존하시기 위하여 이 땅에 보내시지 않습니다. 사람 그 자체가 풍요롭게 되는 것을 복으로 여기시지 않습니다. 사람이 가진 것은 그것이 무엇이라도 주인의 의를 나타내는 것에 사용해아 하는 것입니다. 그것이 사람이 존재하는 이유이고 목적이기 때문입니다. 예수님께서는 그것을 말씀하시는 것입니다.




(Translation by Google)


(Luke 16: 1-13) Unrighteous stewardship


The most important reason why this unrighteous steward is considered to be difficult is because of confusion about who is righteous. People are stuck in the frame of this unrighteous steward's unrighteousness for money. But this injustice is not about the integrity of money. It is a motif and the essence is about God's righteousness. This is wasting form in terms of content and form.


God gave us all things in the world, such as wealth, flesh, philosophy, scholarship, and thought, to express God's righteousness in all of it. I was wasting it without using it.


The unrighteous steward was wasted, not the master's wealth, but the master's wasted righteousness and purpose in leaving it


A steward is a person who is in charge of the property of his master. It's not just a warehouse. The steward of this time was someone who could carry a master's seal and sign a contract for his master's business. In other words, he was the man who carried out his thoughts and righteousness.


This is what Jesus said that man is the one who is responsible for expressing the character and righteousness of God to God as if he had undertaken the seal of the seal. The substance of the master who was commissioned for that purpose, He is using his own way. That the life with the flesh is the essence, and that he was the master of his life, wasting what the Lord gave him, the flesh.


However, the master knew that the steward was not doing his duty. So the master called the steward and asked him how he expressed his master's righteousness, That is why I tried to calculate myself. It means that even to the master, the master can not be counted on the objects that the master has shown the master's righteousness as the riches of the master.


Then the steward will think. He thought that he had no way of living unless he was weak and lived with his master's stewardship. This is the same as that of a small son in a foreign country, in the Parable of the Prodigal Son, just before this parable of the unrighteous steward.


So the steward calls the debtors to his master and forgives the debt for his own sake. This is more unrighteous in some ways, but dismissing it as unfair is that the integrity of money is perceived as righteous, but that the master is not justified. The rich man wants what he does not expect to be honest about money and entrusts everything to his master, but has entrusted the world with the righteousness and glory of the master, so that the world knows that his master is righteous It is righteousness to use what the steward has in his work.


This comes from the talent parable. The Master rebuked the one who received the talent, saying, 'Did you know that I gathered from the sowing, and gathered from the ungodly?' (Matthew 25:26). The reproof of a servant who received a talent is that he has entrusted the talent to show the master's righteousness, but not to preserve it.


He forgave the debtors of his master for knowing that his wealth should be used to glorify his master


I think that it is glorifying God to keep the flesh and the faith and the authority of God, because many people preserve life and make the physical life rich. It is as if you are living your life as if you do not light a candle and save it. Life is not to preserve it, but to consume it, that is, to show the righteousness of God, but to live in the opposite way.


This steward had an accurate perception. First, he knew that he could not live unless he was the master's steward. That is, man knew that there is nothing to do except to live as a person who is responsible for the righteousness of God. That is the first reason he is wise.


Next, he knew that his stewardship was late. It is understood that the owner entrusts the property to the pole to utilize the property to show the master's righteousness. That is why they called those who owed money to their owners and forgiven them. The act may seem fraudulent, but he was faithful to the task of stewarding him. The battle is lost, but the war is a soldier.


And in the end, he thought that if they did so, those who had been forgiven would later take care of themselves. It is saying that we are buying our sins. The person who is responsible for expressing God's righteousness, character, and image is to show God's righteousness, so that others will live to understand God's righteousness, so that those who have seen it will have the duty to restore sin before God That steward knew it.


The essence of this parable is to say that man can not serve both God and wealth at the same time. But man needs God and needs wealth. The problem with people is that they regard it as the same. It is not that we regard God and wealth as the same, but that we have the same nature. It means that God and man are regarded equally or by the same means.


To serve money is to serve the world. It is living in the values ​​of the world. The value of the world is in saving and richting oneself with money. It is said that the values ​​of such people are not unjust because they are honest in front of money. This is to serve the form. But serving God as master is another. All that God has given us is not to preserve it, but to know that it is to be used for the purpose that we have given. It is to serve the purpose.


A person knows that he sees what he sees in his life when he sees his life given by God or knows the purpose God gave to life,


The steward was a wise steward of fire, according to the standard that the one talent received from the talents of talents was a crab logo evil servant. And that all of his master is to be used to represent the master's righteousness.


Many people justify the integrity of money. Money is a representation of world values. A lot of money means that there is a merit that meets the values ​​of the world. It is a person who is fit for the world's values ​​and righteous by its values. This richness is expressed in Luke 16 as 'worldly wealth'. It is called 'secular wealth.'


On the contrary, in verse 11, who said, "Who will entrust you to the truth?" The truth is that it is true wealth. That is, worldly wealth is spent for true riches. It is rather unjust to live as a nature to accumulate secular wealth rather than to use it, and to live as righteousness for the money of the world that is visible to the world. That is why God did not make us in the image of God. It is not what you entrusted to us.


So Jesus calls us to make friends with worldly wealth. My friend is that righteousness is the same person. The righteousness of the steward is to represent the righteousness of the master. That is to get people who represent God's righteousness in everything they have while living in the world. This is also a preaching of the gospel.


To make friends with worldly wealth is to express God's righteousness with all that you have


When a person misjudges God's life, he or she sees it as the master of his own life and sees it as the essence of what he sees. All righteousness judges whether it is righteous by measuring what is seen by the world standard. This steward did not know at first that the stewardship that he gave to him was to express his righteousness. So I wasted my own thing. Like a prodigal son.


However, the master said that he would know about the unfairness of money, not the unfairness of money, but to count it, so there was a clear awareness of his own existence. That is, he has heard the word of the Lord, has repented, has become a light, and has turned to be a hired man in his father's house. The master has learned the intention of entrusting everything to him. So he enforces it.


People know that life is their own. That's what you have. And to preserve it and to be wealthy is blessed by God. But God never sends people to this earth to preserve them. We do not regard blessings as being blessed by man itself. What man has is what he uses to express his righteousness whatever it is. That's why people exist and purpose. Jesus is saying that.



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