(요나 1:17-2:9) 요나의 기도

Category : 평교인의 성경 보기/요나 Date : 2017. 4. 5. 15:50 Writer : 김홍덕

하나님께서는 바다에 빠진 요나를 큰 물고기를 보내서 구하십니다. 근데 이것은 어떻게 보면 구한 것인지 어떤 것인지 애매하게 보일지 모릅니다. 물고기가 요나를 삼켰기 때문입니다. 그리고 요나는 그 물고기 뱃속에서 하나님께 기도합니다. 삼일 동안. 이것이 요나의 표적 혹은 기적입니다.


잠깐 이것에 대하여 이야기 해보겠습니다. 사람을 삼킬만한 물고기라면 고래나 큰 상어 정도일 것입니다. 그래서 성경을 과학적으로 증명하려는 사람, 또 성경의 내용이 사실적으로 일어난 일이라는 것을 믿는 것이 믿음이라는 사람들에게는 큰 물고기가 무엇인지 중요할 것입니다. 그래서 역사적으로 그런 사례가 있었다는 것을 가져와서 하나님께서 그렇게 하셨을 것이라고 주장합니다.


그러나 그런 모든 시도는 절대적인 단 하나의 문제가 있습니다. 그것은 오늘 나에게는 그런 일이 일어나지 않는다는 것입니다. 만민을 위한 성경이라는 것을 증명할 수 없다는 것입니다. 이렇게 말하면 하나님의 능력이 그렇다는 것이라고 말하겠지만, 앞선 글에서 말씀드렸듯이 하나님은 우리 육신이 눈으로 보고, 몸으로 겪는 삶에 대하여 기적이나 복을 주시기 위하여 우리를 부르신 것이 아닙니다. 


눈에 보이는 것을 믿는 신앙이 바로 하나님의 낯을 피한 신앙입니다. 그런 신앙은 다 소유와 공로의 신앙입니다. 눈에 보이는 것은 눈에 보이지 않는 것이 나타난 것이고, 하나님은 그 눈에 보이지 않는 것이 목적인 분입니다. 그리고 그 눈에 보이지 않는 것은 하나님과 사람의 관계고, 사람을 지으신 하나님의 창조 목적입니다. 그리고 사람이 그 하나님의 목적을 자기 삶의 목적과 의미로 받느냐 아니냐가 신앙의 본 모습입니다.


(다시 돌아와서) 요나가 큰 물고기 뱃속에서 삼일동안 기도하니 하나님께서 물고기가 요나를 육지에 토해내도록 하셨습니다. 바다에 빠지기 전 요나는 자신이 하나님의 낯을 피하여 큰 풍랑이 일어났으니 자신을 바다에 던지라고 하였습니다. 즉 하나님의 낯을 피한 자에게 어울리는 자리는 바다 곧 세상이라는 것입니다. 하나님을 피했다는 것은 곧 세상에 속한 것이라는 것입니다. 이것은 요나의 고백이라 할 수 있습니다.


우리가 하나님을 믿고서 구원을 받으려면 반드시 우리의 죄를 시인하고 자백하여야 하는 것은 다 아는 사실입니다. 많은 사람들은 죄를 자백하라고 하니, 자신이 행동으로 지은 죄를 자백합니다. 그러다보니 여러 가지 문제가 생깁니다. “예수님은 2,000년 전에 십자가에서 우리 죄를 대속했는데, 2,000년이 지난 지금 우리가 살 것을 미리 알고, 또 우리가 무슨 죄를 지을지 다 알았다는 말인가?” 하는 뭔가 답하기 곤란한 질문이 대표적인 것입니다. 이것에 대하여 ‘그렇다’고 답하는 교역자들에게 고개를 갸우뚱거리면 ‘보지 않고 믿는 것이 믿음’이라는 답을 듣게 됩니다.


그러나 우리가 하나님 앞에서 자백해야 하는 죄는 다른 것이 아닙니다. 우리가 하나님의 낯 곧 하나님의 정체성을 외면하고 우리가 생각하는 대로 하나님을 믿었다는 것을 자백하는 것입니다. 요나가 하나님을 거역한 것은 행동이지만, 그 행동을 이끌어낸 요나의 마음이 있었다는 것입니다. 그것은 요나가 하나님의 낯을 피했다는 것입니다. 하나님과 마주하지 않겠다는 마음이 요나가 보인 불순종의 본질인 것입니다.


이는 우리 모든 사람이 마찬가지입니다. 사람들은 분명히 행동으로 많은 죄를 짓습니다. 그 범죄의 모양이나 형태는 참으로 다양합니다. 하지만 그 모든 범죄, 행동으로 범하는 죄를 짓게 하는 단 하나의 원인이 있습니다. 그 원인이 모든 범죄의 원인이고, 모든 다툼의 이유이고, 모든 갈등의 본질입니다. 그것은 다름이 아니라 ‘너는 악하고 나는 선하다’는 주장으로 인한 것입니다.


사람이 짓는 모든 죄와 사람 사회에 있는 모든 갈등의 원인은 오직 이것 하나입니다. ‘너는 악하고 나는 선하다’는 것, ‘너는 틀렸고 나의 생각이 맞다’는 것, ‘네가 하는 대로 하면 안 되고 내가 하자고 하는 대로 해야 한다’는 것 그것 하나로 인한 것입니다. 여기에 우리의 죄가 있습니다. 상대가 악하고 나는 선하다는 것 사이에는 기준이 있습니다. 바로 선과 악에 대하여 구분하는 기준이 있다는 것입니다. 그것을 사람 스스로 가졌다는 것입니다. 그것이 선악과를 먹은 것입니다.


문제는 하나님께서 사람에게 기대하시는 것은 사람이 스스로 선과 악을 구분하는 존재가 되는 것이 아니라, 하나님께서 선하게 여기시는 것을 자기 삶의 목적으로 순종하는 것입니다. 그런데 사람이 자기가 선과 악에 대한 기준을 가지고서 하나님과 같이 되어 자신이 선택하지 않은 삶의 일과, 자신이 만들지 않은 다른 사람과 세상을 판단하려 한다는 것입니다. 그런 마음을 가지고서는 하나님을 낯을 대할 수 없는 것입니다.


이는 선악과를 먹은 아담의 행동에서도 나타납니다. 아담이 선악과를 먹은 것은 행동이라서 죄는 행동으로 범하는 것 같지만, 그 본질은 하나님과 같이 되려고 한 마음이 선악과를 먹게 했다는 것입니다. 그리고 그것을 먹고 보니 정말로 눈이 밝아져서 모든 일에 ‘이렇게 해야 한다, 저렇게 해야 한다’는 주장이 가능하게 되었다는 것입니다. 그러나 그렇게 된 사람은 하나님의 낯을 대할 수는 없었던 것입니다. 그래서 아담도 하나님의 낯을 피하여 숨었던 것입니다.


그와 같이 요나도 하나님의 낯을 피하여 도망을 갔습니다. 니느웨를 구하라는 하나님의 뜻보다는 자신이 가진 의가 더 의롭다고 생각했기에 하나님의 명을 거역한 것입니다. 요나에게 자신이 옳다고 생각하는 것이 없는데 하나님을 거역할 이유는 없기 때문입니다. 하나님의 명을 거역한다는 것은 다른 것이 아닙니다. ‘내 뜻대로’하겠다는 것입니다. 이것이 바로 죄입니다. 요나가 고백한 것은 바로 이 죄를 고백했던 것입니다. 그리고 그런 죄를 범한 사람은 세상의 가치관에 속한 사람이기에 바다에 던지라고 한 것입니다. 자기 성찰은 분명했습니다.


그 요나를 하나님께서 물고기를 보내서 구원하셨다는 것입니다. 자기 정체성에 대한 정확한 인식과 고백이 있는 사람은 세상에 던져졌다고 해도 하나님께서 구원하신다는 것을 말씀하시는 것이 요나가 물고기에게 삼켜진 사건의 본질적 내용인 것입니다. 이는 우리 모든 사람이 성경 요나를 읽고서 하나님 앞에서 발견해야하는 우리의 모습인 것입니다.


요나의 기도 역시 그것입니다. 요나는 뱃사람들에게 자신을 바다에 던지라고 했으나, 기도할 때는 ‘주께서 나를 깊은 바다 가운데 던지셨다’고 하고 있습니다. 다시 말해서 하나님의 낯을 피한 사람이 바다 같은 세상에 속하게 되는 것은 하나님의 법이라는 것입니다. 그렇게 되는 것은 하나님에 의한 것이라는 것입니다. 그리고 요나는 하나님께서 자신을 그렇게 하심이 합당하고, 주의 전에서 쫓겨나도 그렇게 할 것이라고 기도하고 있습니다.


바다와 같은 세상은 피곤해서 하나님께 기도하였더니 성전에 기도가 상납되더라는 것입니다. 그리고 이 모든 것, 거짓되고 헛된 것을 구하는 것은 하나님이 주신 은혜를 버리는 것이라고 고백하고 있습니다. 하나님의 은혜는 다름이 아니라 존재하지 않았을 우리를 하나님의 형상을 표현할 존재로 지었다는 것이 은혜인데, 그 은혜를 저버리는 것이 바로 거짓되고 헛된 것이라는 것입니다. 사람이 자기 옳다고 생각하는 대로 가는 것이 바로 거짓되고 헛된 것이라는 것입니다.


요나는 자기가 무엇을 잘못했는지 분명하게 알았습니다. 그는 하나님의 낯을 피했다고, 하나님의 의를 떠나서 자신이 옳다고 생각한대로 갔다는 것을 고백했습니다. 그랬더니 하나님께서 다시 육지로 보내주셨다는 것입니다. 그 회개의 시간, 요나가 온전히 자기 정체성을 회복한 시간이 사흘이라고 했습니다.


사흘, 곧 “3”은 하나님의 수입니다. 삼위일체가 그렇고, 아브라함에게 나타난 하나님의 사자가 3명이었던 것이 그렇습니다. 즉 요나가 물고기 뱃속에서 3일 있었다는 것은 사람이 물고기 뱃속에 들어가도 3일은 견딜 수 있다는 것이 아니라, 하나님의 경륜의 시간을 보냈다는 것입니다. 바울이 아라비아에서 3년의 세월을 보낸 것과 같이 말입니다.


이는 우리가 하나님의 정체성을 떠나서 다시 회복하는 여정은 하나님의 여정, 곧 하나님이 정하신 여정을 거쳐내어야 한다는 것을 말씀하시는 것입니다. 이것은 어떤 이들에게는 알리고리칼한 이야기일지 모릅니다. 이 사흘이 이해가 되지 않을 수도 있다는 것입니다. 그러나 이 요나의 기도는 사람이 하나님 앞에서 행동으로 지은 것을 회개하는 것이 아니라, 하나님의 낯, 곧 하나님의 정체성을 떠난 것을 회개하는 여정이 있어야 한다는 것을 보이신 것이라는 것은 오늘 우리의 이야기가 되어야 하는 것입니다. 왜냐하면 그래야 땅에 올라설 수 있으니 말입니다. 흙으로 지어진 인간이 땅에 올라선다는 것은 자기 자리를 회복한 것이기 때문입니다.



(Translation by Google)


(Jonah 1: 17-2: 9) The prayer of Jonah


God sends a great fish to Jonah, who is in the sea. But this may seem ambiguous as to how you saved it. The fish swallowed Jonah. And Jonah prays to God in the belly of that fish. For three days. This is the sign or miracle of Jonah.


Let me talk about this for a moment. If it is a fish that can be devoured, it will be a whale or a big shark. So it will be important for those who want to prove the Bible scientifically, and believe that the Bible's content is factual, what a big fish is. So I claim that there was such an example in history and that God would have done it.


But every such attempt has an absolute single problem. That is not what happens to me today. I can not prove that it is a Bible for all people. This is to say that the power of God is true, but as I said in the preceding article, God did not call us to give miracles or blessings to our physical bodies and to the lives that we experience through our bodies.


Faith that believes what is visible is faith that avoided the face of God. Such faith is the faith of all possessions and merits. What is visible is something that is invisible, and God is the object that is invisible to the eye. And what is invisible is the relationship between God and man, the purpose of God's creation of man. And whether or not a person receives the purpose of God in the purpose and meaning of his life is the image of faith.


Then Jonah prayed for three days in the belly of the great fish, and God let the fish spew Jonah on the land. Before falling into the sea, Jonah told her to avoid herself and to throw herself into the sea because a great storm arose. In other words, it is the sea, the world, that is suitable for those who avoid God. To avoid God is to belong to the world. This is Jonah's confession.


If we believe in God and be saved, we must know and confess our sins. Many people confess their sins and confess their sins. Then there are various problems. "It is a question that is difficult to answer," Jesus said, "We have redeemed our sins on the cross 2,000 years ago, 2,000 years ago, and now we know what we are going to live." If you are confused with the clergy who say yes to this, you will hear the answer, "Believing to believe without seeing."


But the sin we must confess before God is no different. We confess that we have ignored the identity of God, the identity of God, and believed in God as we thought. What Jonah rebelled against God was action, but Jonah's heart led to his action. It is that Jonah has fled from God. The heart of not facing God is the nature of disobedience that Jonah saw.


This is the same for all of us. People obviously commit a lot of sin with their actions. The shape and form of the crime varies tremendously. But there is only one reason for all of these crimes to commit sin. The cause is the cause of all crime, the reason for all contention, and the nature of all conflict. It is not the difference, but the claim that you are evil and I am good.


It is only one of all the sins that man makes and all the conflicts in man's society. 'You are evil and I am good', 'You are wrong and my mind is right', 'You should not do what you do and you should do whatever I want'. Here is our sin. There is a standard between the opponent is evil and I am good. That is, there is a criterion that distinguishes between good and evil. It is the person who has it. That is what I ate the good and the bad.


The problem is that God does not expect man to be a person who distinguishes between good and evil, but obeys God's good for the purpose of his life. However, a person is trying to judge the work of life that he or she does not choose with the standard of good and evil, like God, and the other person and the world that he did not make. With that kind of mind, you can not feel like God.


This is also manifested in Adam's actions in eating good and evil. It is an act that Adam ate the fruit of the good and evil, so that sin is committed by action, but the essence is that a heart that is made to be like God has eaten it. And when I ate it, I realized that it was really possible to claim that it should be "this way, I should do it" in all things. But those who did so were not able to deal with God's face. So Adam also hid from God's face.


Likewise, Jonah fled from the face of God. It is a rebellion against God's command because he thought that his righteousness is more righteous than God's will to save Nineveh. There is no reason for Jonah to rebel against God because he does not think he is right. It is no different to rebel against God's command. I will do it according to my will. This is sin. Jonah confessed this sin. And the person who committed such a sin is a person belonging to the value of the world, so it is said to throw in the sea. Self-reflection was obvious.


That Jonah sent the fish to save God. It is the intrinsic content of the event that Jonah was swallowed up by the fish, to say that God is willing to be saved even if he is thrown into the world. It is our appearance that all of us must read the Bible Jonah and find it before God.


Jonah's prayer is that too. Jonah told the sailors to throw himself into the sea, but when he prayed, he said, 'The Lord threw me into the deep sea.' In other words, it is the law of God that a person who has escaped the face of God belongs to a world like the sea. It is by God. And Jonah is praying that God will do it for Himself, even if it is expelled from Him.


The world like the sea was tired and prayed to God, and prayer was paid to the temple. And I confess that it is to abandon God's grace to ask for all these things and false and vain things. The grace of God is not the difference, but grace that made us exist as an expression of God's image, that is, it is false and in vain to forsake the grace. It is a lie and a vain thing to go as a person thinks he is right.


Jonah clearly understood what he had done wrong. He confessed that he had escaped God's face and left God's righteousness and went as he thought he was right. Then God sent us back to the land. The time of the repentance, Jonah said, was three days when he fully regained his identity.


Three days, "3" is the number of God. It is true that the Trinity, and the three angels of God who appeared to Abraham. In other words, Jonah had three days in the belly of a fish, not that he could endure three days even if he entered the belly of a fish, but he spent the time of God's economy. Just as Paul spent three years in Arabia.


This means that we must leave God's identity and restore it again through the journey of God, the journey of God. This may be a story of Ali Golgi for some. It is possible that these three days may not make sense. But it must be our story today that Jonah's prayer is not to repent of man's actions in the sight of God, but to show that there must be a journey to repent of God's being, the identity of God. Because it can rise to the ground. It is because the earthly man ascends to the ground because he restored his place.

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