약속한 땅에서의 타락

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 4. 18. 11:06 Writer : 김홍덕

신앙에는 좌표 혹은 목적지가 있습니다. 아브라함이 ‘하나님께서 지시할 땅’으로 떠났고, 이스라엘 백성들은 ‘젖과 꿀이 흐르는 땅’을 약속 받고 그곳을 향하여 갔으며, 사도 바울은 푯대를 향한다고 했습니다. 그래서 많은 신앙인들도 신앙의 목적지를 두고 있습니다. 그런데 문제는 막힌 목적지를 향하고 있다는 것입니다. 가장 기본적인 것이 바로 ‘구원’에 관한 것인데, 구원 받고서 천국에 가는 것을 신앙의 목적으로 두고 있다는 것입니다. 마치 그것이 마지막이고 유일한 목표처럼.


하지만 구원은 신앙의 시작이지 목적지가 아닙니다. 그럼에도 불구하고 많은 사람들이 구원을 신앙의 목적지로 삼다 보니, ‘구원 받고 예수 믿는 사람들의 죄를 어떻게 볼 것인가?’, ‘예수 믿는 사람들은 죄를 짓지 않는가?’와 같은 의문과 반문과 힐문을 듣습니다. 그 상황에서 안타깝게도 명쾌한 답을 하지 못하는 경우가 또한 허다한 것도 사실입니다.


이 사사기는 바로 그런 것에 대한 답을 조명해 주기도 합니다. 사사기라는 성경의 배경이 바로 하나님께서 이스라엘 백성들에게 약속한 젖과 꿀이 흐르는 땅에서 일어난 일이라는 것이 그렇습니다. 이스라엘 백성의 여정이 사람이 하나님께서 정한 자리로 가는 여정을 설명하는 것이기 때문입니다. 그러므로 사사기의 내용과 같이 ‘약속한 땅’에서의 범죄와 또 구속은 구원 받은 사람들의 범죄와 돌이킴에 관한 이야기도 포함되어 있기 때문입니다.


문제는 사람들이 구원을 목적지로 보는 것에 있습니다. 또 한 가지는 역시 기본적으로 성경을 왜곡되게 보는 것, 즉 행위로 구원을 받는다는 것에 있습니다. 많은 사람들이 행위로 구원 받는 것이 아니라고 말을 하지만, 구원 받은 사람들은 행위를 잘 간수해야 한다고 말은 합니다. 모순입니다. 행위를 잘못하면 구원 받은 삶이 훼손된다면 행위와 구원은 절대적 관계라는 것이기 때문입니다.


우선 구원이라는 것이 왜 목적지가 아닌지를 생각해 본다면, 하나님의 생명의 주님이시라는 것에 그 답이 있습니다. 구원이라는 것이 하나님이 보실 때 살았다고 할 수 없는 삶을 살다가 하나님께서 보실 때 생명이 있고 살았다고 할 수 있는 삶으로의 전환이 바로 구원입니다. 새로운 생명을 얻었기에 ‘거듭남’이라고도 하는 것입니다. 그리고 이 생명은 철저히 하나님의 의도하심, 목적하심을 기준으로 합니다. 하나님께서 사람을 향하여 가지신 뜻으로 살면 산 것이고, 육신이 멀쩡해도 하나님의 의와 다른 삶을 살면 죽은 것이라는 것입니다.


그것이 구원이고 생명이라면 구원은 목적지가 될 수 없는 것입니다. 구원이 목적지라면 태어나자마자 다시 죽어야 합니다. 목적지에 왔고, 사명을 다했는데 살아 있을 이유가 없고, 살아 있다고 해도 할 것이 없기 때문입니다. 이미 결승점을 통과했는데 다시 뛰어다닐 이유나 힘도 없는 것이기 때문입니다. 따라서 구원은 신앙의 시작입니다. 새로운 생명을 얻었으니 그 때부터 이제 하나님의 성품을 표현하면서 살기 시작하는 것입니다. 즉 구원은 목적지가 아니라 시작점이라는 것입니다.


시작이라는 것은 미약함도 있습니다. 방금 시작했는데 능숙할 수 없습니다. 반대로 시작은 무궁함을 가지고 있습니다. 이제부터 무엇이라도 할 수 있는 것입니다. 하나님께서 이스라엘 백성들이 요단강을 넘을 때에 ‘너희가 밟는 모든 땅이 너의 것이 될 것’이라고 하심이 그것입니다. 하나님께서 뜻하신 인간의 자리에서 살아내는 모든 것이 자신의 정체성이 되고, 자기 생명의 풍족함이 될 것이라고 말씀을 하신 것입니다.


즉 신앙이란 것은 하나님께서 사람을 지으신 목적, 그리스도께서 보여주신 그 인간의 정체성을 회복하고서 살아가는 삶인 것입니다. 여기에는 어떤 구속도 없습니다. 하나님께서 주신 육신과 그 안에 있는 자아가 하나님의 성품으로 거듭났으니 그 생명으로 살아가면 되는 것입니다. 그렇게 살아가기만 하면 하나님의 성품을 무궁히 표현하게 될 것입니다.


여기서 많은 사람들은 ‘자기 맘대로 사는데 어떻게 하나님의 영광이 나타나느냐?’고 반문합니다. 사실 이런 질문을 받을 때 참 난감합니다. 하나님과 하나 된 사람, 내용이 하나님의 성품인 사람이 맘대로 한다면 그것이 도무지 누구의 마음이겠습니까? 하나님과 하나 되지 못해서, 하나님과 하나 된 것이 어떤 것인지 모를 때에 하는 질문이 바로 ‘자기 맘대로 사는 것이 어떻게 하나님의 영광이 되느냐?’인 것입니다.


이 사사기를 보는 것 역시 같은 것입니다. 사사기는 분명히 하나님께서 약속하신 땅에서의 이야기입니다. 이것을 오늘 우리의 이야기로 받는다면 그것은 우리 인생이 하나님께서 뜻하시고 의도하신 사람의 자리를 회복한 삶 안에 어떻게 타락이 있느냐의 문제와 같이 보일 수 있습니다. 하지만 우리가 하나님께서 정한 정체성을 회복한 삶을 살 때도 우리 안에는 적지 않게 이겨내야 할 본성이 있습니다. 신앙생활이란 그것을 하나씩 이겨가는 것입니다. 이것을 성경에서는 신앙이 장성한 분량에 이르는 것이라고 말씀하고 있습니다.


많은 사람들은 신앙의 초점을 사람의 행위에 둡니다. 그 증거는 뭔가 자신에게 불행한 일이 생기면 ‘하나님께 뭘 잘못했나?’ 돌아보는 것입니다. 행위가 하나님의 반응을 이끈다고 보는 것이 행위의 신앙입니다. 즉 율법신앙이라는 것입니다. 그런 신앙의 관점으로는 구원 받은 사람들의 행위는 계륵입니다. 물론 그런 신앙이란 구원을 받은 신앙이 아님에도 자기들끼리 구원 받았다고 착각하고 있습니다. 그렇다보니 ‘구원 받았는데 왜 죄를 짓지?’라는 모순에 빠지게 되는 것입니다. 물론 그것에 대하여 변명은 있으나 명쾌한 답은 없습니다.


신앙은 행위에 관한 것이 아닙니다. 행위는 사람 안에 있는 의가 표현된 것이기 때문입니다. 즉 사람 안에 무엇이 있어 어떤 행위가 나오는 것입니다. 그러므로 행위가 같다고 같은 것이 아닙니다. 그러므로 거듭난 사람의 삶이란 그 속에 있는 것이 나오는 행함이 삶인 것입니다. 그리고 그 삶은 마치 어린 아이나 나서 장성해가는 것과 같이 사람 안에 있는 하나님의 영이 그 삶을 다스리는 영역이 하나씩 넓어지는 것이라 할 수 있는 것입니다. 성경 사사기 역시 바로 그 맥락에서 하나님께서 우리 신앙의 여정을 설명하시는 책인 것입니다.



(Translation by Google)


Fall in Promised Land

Faith has coordinates or destinations. Abraham went to the land which God commanded, and the people of Israel were promised the land flowing with milk and honey, and the apostle Paul turned to the goal. So many believers also have a religious destination. But the problem is that you are heading to a blocked destination. The most basic thing about salvation is that it is for the purpose of faith to be saved and to go to heaven. It's like the last and only goal.


But salvation is the beginning of faith, not the destination. Nevertheless, when many people regard salvation as a destination for their faith, they hear questions, such as "How can we be saved and see the sins of those who believe in Jesus?", "Do not those who believe in Jesus sin?" It is. It is also true that there are many cases in which the unfortunate answer is not clear.


This Judgment also illuminates the answer to that. That the background of the Bible, Judas, is what happened in the land where the milk and honey that God promised to the Israelites flowed. It is because the journey of the Israelites is to explain the journey of a man to a place appointed by God. Therefore, the crime and redemption in the promised land, like the contents of the Book of Judges, include a story about the crime and conversion of the saved people.


The problem is in what people see as a destination for salvation. Another thing is basically that the Bible is distorted, that is, it is saved by action. Many people say that they are not saved by action, but they say that those who are saved should keep the action well. Contradiction. If wrongdoing is undermined, then salvation is an absolute relationship.


First, if you think about why salvation is not your destination, then there is the answer that you are Lord of God's life. Salvation is the salvation of a life that can not be said to have lived when God sees it, and a conversion to a life where God lives when he sees it. It is also called "regeneration" because it has acquired new life. And this life is strictly based on God's purpose and purpose. If God lives with the will of man, he will live. If the body is fine, he will die if he lives a righteous life with God.


If it is salvation and life, salvation can not be a destination. If salvation is the destination, we must die again as soon as we are born. I have come to my destination, have done my mission, have no reason to be alive, and even if I am alive, there is nothing I can do. I have already passed the finish line, but I do not have the strength or strength to run again. So salvation is the beginning of faith. Since then, we have begun to live in expressing God's character. That is, salvation is not the destination but the starting point.


Beginning is also weak. I just started and can not be proficient. On the contrary, the start has no end. From now on, anything can be done. When God crossed over the Jordan to the people of Israel, he said, "All the land you are treading will be yours." He said that everything that lives in the position of human being that God has will be his identity, and will be the abundance of his own life.


In other words, faith is a life in which God restores the human identity and the purpose of Christ. There is no restraint here. The flesh and the self in which God is given are born again by the character of God, and we can live with that life. If we live like that, we will express God's character all the time.


Many people here say, 'How can you live your own way and show the glory of God?' In fact, it is very difficult to ask these questions. Who is one with God, whose content is the character of God? The question that comes to you when you are not united with God and you do not know what is united with God is how to live your own way is the glory of God.


It is also the same to see this Judgment. Judgment is certainly a story in God's promised land. If we receive this as our story today, it may seem like the question of how our lives are corrupted in a life that has restored the position of God's intended and intended person. But when we live a life that has restored God's identity, there is a tremendous nature in us. A life of faith is to win it one by one. This is what the Bible says is that faith comes to the fullest.


Many people place the focus of faith in the act of man. The evidence is that when something unfortunate happens to you, you look back at what you did wrong with God. It is the faith of the act to see that the act leads to the response of God. That is, it is a faith of the law. From such a viewpoint of faith, the actions of those who are saved are eternal. Of course, such beliefs are not believed in salvation, but they are mistaken for their own salvation. That being said, you are falling into the contradiction of "Why are you guilty when you are saved?" Of course there is an excuse for it, but there is no clear answer.


Faith is not about conduct. It is because the act is the expression of righteousness in man. In other words, there is something in the person that comes out. Therefore, the act is not the same. Therefore, the life of the born again is the life that the thing that is in it is life. And that life can be said to be a widening of the realm of the life of God in the person, just as a child grows up. Bible Judgment is also the book in which God explains the journey of our faith in that context.

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