(야고보서 4:11-12) 비방하지 말라

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 3. 12. 06:50 Writer : 김홍덕

굳이 성경이 아니어도 사람을 비방하지 말라는 것은 많이 있습니다. 물론 성경에서도 형제를 비방하지 말라고 말씀하고 있습니다. 그런데 야고보 사도는 형제를 비방하거나 판단하는 것은 율법을 비방하고 판단하는 것이라고 말씀하고 있습니다. 그리고 율법을 비난한다는 것은 율법을 지키는 것이 아니라 율법을 재판하는 것이라고 말씀하고 있습니다.


율법이라는 것은 하나님께서 주신 계명입니다. 이 계명의 본질은 하나님의 의가 사람 안에 있으면 어떤 모습으로 살게 되는지를 설명하시는 것입니다. 율법을 지키면 하나님께 의롭다고 인정받는 것이 아니라는 것입니다. 그런데 사람들은 그렇게 여기고 끊임없이 행위로 율법과 성경을 지켜서 하나님 앞에 의롭다함을 인정받으려고 합니다.


야고보 사도가 또 성경의 많은 사도들이 말씀하고 있는 ‘형제’는 길 가는 사람을 말씀하시는 것이 아닙니다. 형제는 아버지가 같은 사람입니다. 성경에서 아버지는 하나님이시기에 하나님의 의가 생명이 된 사람을 형제라고 하는 것입니다. 그렇다는 것, 즉 성경이 말하는 형제는 하나님의 의가 생명이 되어 그 생명이 삶의 모습으로 나타난 사람을 말하는 것입니다.


그리고 율법은 사람이 하나님의 의가 생명이 되어 그 생명이 삶의 모습과 행동으로 나타난 것이기에 형제는 곧 율법이 이루어진 사람을 말합니다. 그러므로 그런 사람, 곧 형제를 비난하고 판단한다는 것은 율법을 판단하는 것이라는 것을 야고보 사도가 말씀하고 있는 것입니다. 그리고 이것을 다시 생각해보면 하나님의 의가 생명이 되었다면 형제를 비난하지 않을 것이라는 말씀이기도 합니다.


그래서 야고보 사도는 형제를 비난한 사람 즉 율법을 판단하는 것은 율법의 준행자가 아니라고 말씀하시는 것입니다. 율법을 준행하지 않고 판단하는 사람이라는 것입니다. 율법을 준행한다는 것은 율법을 행위로 지켜낸다는 것이 아닙니다. 하나님의 의가 생명이 되어 그 생명이 행동으로 나타나고 있는 사람인 것입니다. 즉 야고보 사도가 말씀하고 있는 <믿음의 행함>이 있다는 것입니다.


율법에 대하여 야고보 사도는 <준행>하는 것이 있고, <판단>하는 것이 있다고 말씀하고 있습니다. 판단을 하려면 기준이 있어야 합니다. 어떤 기준이 있어야 대상이 그 기준을 만족하고 상회하는지, 반대로 미치지 못하는지를 정할 수 있기 때문입니다. 그런 면에서 판단한다는 것은 계산하는 것과 같은 것입니다. 율법에 대하여 생각하기를 ‘이렇게 하면 하나님께서 의롭게 여기실 것’이라는 목적을 가지게 됩니다. 


하나님을 믿는 많은 사람들이 자신도 모르게 크게 착각하고 있는 것은 하나님을 자기 계산 안에 넣는 것입니다. 그것은 말씀을 준행하는 것으로 아주 교묘하게 포장되었지만 실상은 하나님을 자기 계산 안에 넣고 있는 것입니다. 율법을, 성경을 자기 행위로 지켜내면 하나님께서 주신다고 약속하신 것이 자기의 것이 된다는 것을 계산에 넣고 있다는 것입니다. 마치 쇠도끼를 자기의 것이라고 겸손히 말하면 금도끼와 은도끼도 상으로 줄 것이라고 계산하고 있는 것과 같습니다.


하지만 하나님의 말씀과 율법은 그런 계산의 법에 있는 것이 아니라 생명의 법에 속한 것입니다. 율법과 성경은 하나님의 의가 사람 안에서 생명이 되어서 행위로 표현된 것이라는 것입니다. 즉 행함이 있고 하나님의 반응이 있는 것이 아니라, 하나님의 의가 먼저 있고 그것이 행동으로 나타난 것이라는 것입니다. 그러므로 생명의 법에는 계산이 없지만, 행함으로 의롭게 되려는 법에는 계산이 있는 것입니다.


그리고 더 근원적인 문제를 본다면, 무엇을 계산하고 판단하는 것에는 주권이 있다는 것입니다. 자기의 것과 자신이 주관하는 것은 판단하고 계산하는 것이 문제가 되지 않지만, 남의 것을 자기 계산에 넣는다는 것은 월권이고 무엇보다 도적질입니다. 하나님의 율법과 말씀을 판단하고 계산한다는 것은 단순히 판단하면 되지 않는데 판단했다는 문제를 넘어선 문제라는 것입니다. 즉 하나님의 주권에 도전하는 것입니다.


하나님의 주권에 도전한 가장 대표적인 사건은 선악과를 먹은 것입니다. 하나님과 같이 되려고 한 것입니다. 하나님과 같이 되려고 한 사람의 행동이 무엇이었는가 하면 그것이 바로 스스로 선과 악을 판단하는 기준을 먹은 것(가지게 된 것)이었습니다. 즉 기준을 가졌다는 것이 곧 판단하는 것이라는 것입니다. 


또한 잊지 말아야 하는 것은 이 인생은 스스로 조성한 것이 아닙니다. 심지어 선택조차 하지 않은 것입니다. 즉 자신의 것이 아니라는 것입니다. 그런데 하나님의 생명을 가진 형제를 판단하므로 하나님의 율법을 판단하는 사람이 되었다는 것은 하나님께서 조성하신 자신의 인생과 형제의 인생을 자신이 소유하고자 한 것입니다.


그래서 야고보 사도는 입법자와 재판자는 하나님이라고 하시는 것입니다. 판단의 기준도 하나님의 것이고 교만한 인생들이 판단하는 형제의 삶과 그 교만한 인생조차 하나님의 것이라는 것입니다. 그런데 그것을 넘보는 사람, 즉 하나님의 의가 생명이 되어 그것이 삶으로 표현된 아버지가 하나님이신 형제를 판단하는 너는 누구냐는 것입니다. 즉 그런 사람은 하나님의 의가 없고 오히려 하나님의 주권을 넘보는 사람이라는 것입니다.



(Translation by Google)


(James 4: 11-12) Do not slander.


There are many things that you should not slander people even if you are not the Bible. Of course, the Bible also tells us not to slander our brothers. However, the apostle James tells us that slandering or judging a brother is slandering and judging the law. And to blame the law is not to keep the law, but to judge the law.


The law is God's command. The essence of this commandment is to explain how God's righteousness will live in a person. If we obey the law, we are not justified by God. But people are so inclined to keep the law and the Bible constantly in action and to be recognized as justified before God.


The "brother" James and many of the Bible spoken by the apostles do not refer to the man who is on the way. A brother is the same father. In the Bible, the Father is God, and the righteousness of God is his brother. That is to say, the brother of the Bible speaks of the person whose righteousness has become life and whose life has appeared in the form of life.


And the law says that the righteousness of God is the life of man, and the life thereof is manifested in the form and manner of life. Therefore, James tells us that blaming and judging such a person, the brother, is judging the law. And if you think about it again, it's also a word that if the righteousness of God is life, you will not blame your brother.


Therefore, the apostle James tells us that he who condemned his brother, the judge of the law, is not the law-follower. It is the person who judges without following the law. To follow the law is not to preserve the law by action. The righteousness of God is the person who is life and whose life is manifesting in action. That is to say, there is the Act of Faith, which James the Apostle speaks.


As for the law, James tells us that there is something to do and something to judge. There must be a standard for judgment. It is because a certain criterion can determine whether the object meets or exceeds the criterion or not. Judging from such a point is like calculating. Thinking about the law, you will have the purpose that God will be righteous.


Many people who believe in God are mistakenly mistaken in their own way, putting God into their own calculations. It is very cleverly packed by following the Word, but in reality it is putting God into his calculations. If you keep the law and the Bible by your own actions, you are calculating that what you promise to give will be yours. If you humbly say that a horn is yours, it's like calculating a gold ax and a silver ax.


But the Word and the law of God are not in the law of such a calculation but in the law of life. The law and the Bible are that the righteousness of God is life in man and is expressed in works. That is, there is action and there is no response from God, but the righteousness of God is first and it is manifested in action. Therefore, there is no calculation in the law of life, but there is a calculation in the law to be justified by works.


And if you look at the more fundamental problem, there is sovereignty in what you calculate and judge. It is not a matter of self-control and self-control to judge and compute, but to put others into self-calculation is a whirlwind and above all, stealing. Judgment and calculation of the law and the Word of God is beyond the question of judging by simply not being able to judge. That is to challenge God's sovereignty.


The most representative event that challenged the sovereignty of God was eating the good and the bad. I was trying to be like God. What was the behavior of a man to be like God was that he ate the standard of self-judgment of good and evil. In other words, it is the judgment that you have a standard.


What should not be forgotten is that this life is not created by oneself. I have not even made a choice. It is not his own. But to be a judge of the law of God by judging the brother of God's life is to have his own life and the life of his brother.


So the apostle James tells us that the legislator and the judge are God. The standard of judgment is God's, and the proud life is the life of the brother and the proud life of God, judged by God. But who is the one who overcomes it, that is, the righteousness of God is the life, and the father expressed it as life judges the brother, God. In other words, such a person has no righteousness of God, but rather a person who overcomes the sovereignty of God.

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