(빌립보서 2:12-18) 너희 구원을 이루라

Category : 평교인의 성경 보기/빌립보서 Date : 2017. 7. 27. 20:44 Writer : 김홍덕

‘구원’이라는 것은 기독교 신앙의 근간 중의 근간입니다. 예수님을 믿어서 죄와 사망에서 구원을 얻는다는 것입니다. 사실 그 말만 놓고 봐도 지금의 신앙에 얼마나 많은 모순이 있는지 드러납니다. 예수님을 믿어서 죄와 사망에서 구원을 이루었다면 죄와 사망은 구원 받은 사람의 문제가 아니라는 것이기 때문입니다. 그렇다는 것은 더 이상 기도할 때 회개할 이유가 없어야 하는데 기도의 공식(?)에 회개가 들어 있다는 것은 사실 모순입니다. 이는 하나님이 보시는 죄와 사람들이 자기 기준에 의한 죄를 혼돈하기 때문이기는 합니다.


또 한 가지 구원에 대하여 이야기할 때 아주 중요한 것이 있는데 그것은 많은 기독교인들은 구원이 신앙의 목표라고 여긴다는 것입니다. 하지만 그것은 다소 초점이 맞지 않는 사진과 같은 생각입니다. 구원이라는 것은 신앙의 목표가 아닙니다. 구원은 신앙의 시작이라는 것입니다. 구원이 신앙의 목표인지 아니면 시작인지는 많은 차이가 있습니다. 우선 시작과 끝은 과정을 바라보는 방향이 반대입니다. 속사람이 겉사람으로 나타나는 것과 겉사람의 행실로 속사람의 정체성을 바꾸려는 것이 반대이듯.


바울사도가 빌립보 성도들에게 말합니다. “너희 구원을 이루라!”라고. 구원을 이룬다고 하니 구원이 목표인 것 같아 보이지만 여기서 ‘이루라’는 의미는 work out의 의미입니다.(실제로 영어 성경에서 그렇게 쓰고 있습니다.) 이는 없는 것을 이루어내라는 것이 아니라 가지고 있는 것을 이루어내라는 것입니다. 즉 빌립보 성도들이 가진 구원을 표현해 내라는 것입니다. 이것으로 볼 때도 구원은 목표가 아니라 시작인 것이 분명합니다.


바울사도가 이루라고 하고 있는 구원은 앞선 2장의 1-11절의 말씀에 설명되어 있습니다. 그리스도의 마음을 가지고 나보다 남을 낫게 여기는 삶을 통하여 그 삶을 본 모든 사람이 예수의 이름 앞에 무릎을 꿇게 만드는 삶을 사는 것이 구원이라고 설명하고 있다는 것입니다. 이것은 행동으로 되는 것이 아니라 그리스도 예수의 마음이 속사람에 있어 그것이 겉사람으로 나타는 것이 구원이라는 것입니다.


구원이라는 것은 죄에서 구함을 받는 것입니다. 죄라는 것은 선악과를 가짐으로 사람에게 깃든 것입니다. 사람이 자신이 가진 선과 악의 기준을 가진 것이 죄악이고, 반대로 그것이 해결되면 구원인 것이라는 것입니다. 그것은 자신의 기준이 아니라 하나님의 기준이 사람에게 의의 기준이 되었다는 것이기 때문입니다. 그렇다는 것, 사람이 하나님의 의를 자기 의의 기준으로 삼는다는 것은 그 사람이 예수님과 같은 정체성을 가진 존재가 되었다는 것입니다. 예수님께서 보이신 것이 바로 하나님의 말씀이 육신이 되신, 하나님의 의를 육신으로 표현하신 분이기 때문입니다.


그러므로 구원이라는 것은 단순하게 어떤 압박에서 벗어난 것이 아니라, 사람이 예수 그리스도와 동일한 성품과 정체성을 가졌다는 것입니다. 그것이 구원인 것입니다. 그러므로 구원은 그 때부터 시작입니다. 그리스도 예수의 품성을 가지고 살아가는 것이 구원이며, 생명이기에 그 생명을 가지고 살아가는 것이 구원을 이루는 것이기 때문입니다. 사람이 사람으로 날 때 이미 사람이고, 살면서 사람으로 살아서 사람답게 사는 것과 같은 것입니다.


구원에 대한 개념도 중요하지만, 구원이 신앙의 목표인지 아니면 그것이 시작이고 삶으로 표현되는 근원인지를 아는 것도 매우 중요합니다. 그것을 거꾸로 안다는 것은 당연히 구원을 모르는 것이기 때문입니다. 망치의 쇠뭉치(머리)를 손으로 쥐고 사용한다는 것은 당연히 망치가 무엇인지 모르는 것과 같습니다. 구원이 자신에게 새로운 시작인지, 아니면 교회에 다니는 목적이며, 끝내 지켜야 하는 어떤 것으로 보는 것은 구원이 없는 것입니다. 알지도 못한 것이 자기 것이라고 하는 것은 도적질이기 때문입니다.



(Translation by Google)


(Philippians 2: 12-18) Work out your salvation


'Salvation' is the foundation of the Christian faith. By believing in Jesus, we are saved from sin and death. In fact, it reveals just how many contradictions there are in the faith of today. If you have believed in Jesus and have been saved from sin and death, then sin and death are not the problems of the saved. This means that there should be no reason to repent when we pray, but it is in fact a contradiction that repentance is included in the prayer formula. This is because the sins that God sees and the people confuse the sins of his own standards.


Another important thing when talking about salvation is that many Christians regard salvation as the goal of faith. But it's like a photograph that is somewhat out of focus. Salvation is not the goal of faith. Salvation is the beginning of faith. There are many differences between whether salvation is the goal or the beginning of faith. The beginning and the end are opposite to the process. It seems to be contrary to the inner person appearing as an outer person and to change the identity of the inner person by the behavior of the outer person.


The Apostle Paul speaks to the Philippians. "Make your salvation!" It seems to me that salvation is the goal, but the meaning of "here" means to work out (actually, in the English Bible). It is not to achieve what is not, but to achieve what you have is. That is, to express the salvation of the Philippians. It is clear that salvation is not the goal but the beginning.


The salvation that the Apostle Paul says is explained in the preceding two verses, 1-11. It is explained that salvation is to live a life in which all who have seen the life through the life of Christ, with a mind that is better than I, has been kneeling before Jesus' name. This is not an act, but the heart of Christ Jesus is in the inner man, and it is salvation that manifests itself as an outer man.


Salvation is the desire from sin. Sin is embraced by man as having good and evil. It is a sin that man has the standards of good and evil he has, and on the contrary, it is salvation when it is resolved. It is not his own standard, but the standard of God has become a standard of righteousness to man. Yes, the fact that a person uses God's righteousness as a standard of his righteousness means that he has become a person with the same identity as Jesus. It is because Jesus is the one who expresses the righteousness of God in the flesh, which is the body of God.


Therefore, salvation is not merely a departure from any pressure, but that man has the same character and identity as Jesus Christ. That is salvation. Therefore salvation is the beginning. It is salvation to live with the character of Christ Jesus, and to live with that life is salvation. It is like being a person when you are a person, living as a person and living as a person.


The concept of salvation is also important, but it is also very important to know if salvation is the goal of faith, or whether it is the beginning and the source of life. Knowing it upside down is of course not knowing salvation. The use of a hammer with its hand (the head) is, of course, unaware of what the hammer is. It is salvation that salvation is a new beginning to itself, or a purpose to go to church, and something that must be kept to an end. It is because it is robbery that it is your thing that you did not know.

,