(로마서 8:12-17) 성령이 증거하시는 자녀

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2016. 12. 24. 10:57 Writer : 김홍덕

성령이 친히 우리 영으로 더불어 우리가 하나님의 자녀인 것을 증거하시나니(롬 8:16)


하나님의 아들은 하나님께서 인도하시는 사람이라고 했습니다. 인도한다는 것은 인도하시는 이는 목적지를 알고 있으나 인도함을 받는 이는 목적지를 모른다는 것입니다. 인도함을 받는 이가 목적지를 안다면 인도 받을 이유가 없습니다. 자기 힘으로 가면 됩니다. 따라서 하나님의 인도하심을 받는 사람은 자신의 존재 목적, 삶의 목적과 이유와 의미가 하나님께 있다는 것을 인정하고 하나님의 의를 자기 삶의 목적으로 삼는 사람입니다.


사람이 하나님의 의를 자기 삶의 목적으로 삼는다는 것은 하나님의 의가 육신을 가진 자신의 삶으로 표현되는 것이라는 법에 순종하는 사람입니다. 이것은 사람이 하나님을 위하여 뭔가를 하는 신앙의 방향이 아니라 하나님께서 사람으로 나타나는 방향을 가진 세계입니다. 그리고 그렇게 하나님의 의가 사람을 통하여 나타난다는 것이 바로 아들입니다. 아들이란 아버지의 의와 유전자가 육신으로 표현된 존재이기 때문입니다.


많은 사람들이 하나님을 믿으며 하나님의 자녀가 된다는 것을 압니다. 또 교회에서 그렇게 가르치고 또한 많은 이들이 믿습니다. 하지만 하나님의 아들이라는 것에 관해서 주민등록등본이나 가족증명서와 같이 명확한 증거가 있는 것은 아닙니다. 그래서 사람들은 어떤 순간 이것에 대한 증거가 있었으면 하고 바랍니다. 그것은 때로 의심이 든다는 것을 말합니다.


자신이 하나님을 믿는 신앙이 정말로 자신이 하나님의 아들이 되었다는 것을 믿는 것에 관하여 바울 사도는 성령이 증거한다고 말씀하고 있습니다. 이는 분명한 근거를 제시한 것 같지만 알고 보면 더 어려워진 것입니다. 왜냐하면 우리가 하나님의 아들이라는 증거나 성령이나 눈에 보이지 않는 것은 같은 것이기 때문입니다. 눈에 보이지 않아 증거가 필요한 것을 눈에 보이지 않는 이가 증거한다고 하는 것이 더 확증적이라고 하기는 어렵기 때문입니다.


실제로 우리가 하나님의 아들이라는 객관적인 증거를 제시할 수 없습니다. 간혹 방언이나 치유와 같은 기적을 일으키면 성령이 역사하신 것이니 그럴 수 있다면 하나님의 아들이라고 미혹하는 사람들이 있습니다만, 그게 하나님 아들의 증거라면 예수님도 하나님의 아들이 아닙니다. 십자가에서 아무런 기적을 일으키지 않았는데 밑에 있던 백부장이 예수님을 하나님의 아들이라고 했기 때문입니다. 그렇다는 것은 ‘기적=하나님의 아들’, 혹은 ‘예수님’ 둘 중 하나는 하나님의 아들이 아니어야 하기 때문입니다.


그렇다면 ‘성령의 인도하심은 어떤 것인가?’ 그것을 알아보아야 하겠습니다. 사람들은 흔히 성령이라고 하면 신비한 능력이라고 생각을 합니다. 하지만 정작 예수님께서는 그 많은 신비한 능력을 보이시다 십자가라는 결정적 순간, 그 어느 때 보다 하나님의 능력을 보여야할 것 같은 순간에 무능하게 돌아가셨고, 바울 사도도 고린도전서(12,13장)에서 놀라운 능력들을 설명하고서 그러나 그 보다 큰 것을 보이겠다고 하시고 사랑에 대하여 말씀을 하시기도 하였습니다.


그러나 성령을 이해하는 것에 있어 시작은 다름이 아니라 예수님의 잉태하심에서 시작해야 합니다. 예수님께서 성령으로 잉태하셨다는 것입니다. 이는 성경에 예수님의 어미니 마리아와 그 정혼한 남편 요셉이 동침하지 않았음에도 예수님께서 잉태하심을 두고 말씀하시는 것 같지만, 그것은 예수 그리스도라는 정체성이 사람의 혈통에 관한 것이 아니라는 것을 보이심입니다.


그리고 무엇보다 예수님께서 성령으로 잉태되신 하나님의 아들이라는 것이 우리에게 중요한 것은 우리도 예수님과 같이 성령으로 잉태되지 않는다면 하나님의 아들이 될 수 없기 때문입니다. 이는 성경에서 예수님 외에는 구원 받을 이름을 주신 적이 없다고 하심에 관한 것입니다. 이름은 정체성이니, 예수님과 같은 정체성, 예수님과 같은 운명과 생명을 가지지 않았다면 구원도 하나님의 아들도 될 수 없는 것입니다.


그렇게 보면 바울 사도가 성령이 친히 하나님의 아들을 증거하신다고 하는 것은 당연한 말씀이라는 것을 알 수 있습니다. 다만 여전한 문제는 우리가 그것을 어떻게 알 것인가 하는 것입니다. 예수님께서 성령으로 잉태하신 일이 오늘 우리에게 어떻게 일어날 것이며, 또한 우리가 어떻게 성령의 인도하심을 받고 증거를 받는 사람이 될 것인가 하는 것입니다.


이는 우리가 우리 안에 어떻게 하나님의 의가 삶의 목적으로 자리하게 되는가에 관한 것입니다. 성경에서는 하나님은 농부시고 우리는 땅과 밭이라는 말씀을 많이 하십니다. 그것은 하나님이 심으신 씨가 땅 곧 우리 안에서 싹이 나고 생명이 되는 세계를 말씀하시는 것입니다. 이는 하나님의 말씀이 우리 심령에 들어와서 그것이 인생의 목적과 삶의 의미가 되는 것을 말씀하시는 것입니다. 그렇게 하나님의 말씀이 우리 심령 안에서 생명이 되는 것이 바로 성령의 잉태하심입니다.


요한 사도는 예수님을 <말씀이 육신이 되신 분>이라고 하였습니다. 그렇다면 그리스도와 같은 생명을 가지는 것을 신앙하는 사람 역시 예수님과 같이 말씀이 육신이 되어야 하는 것입니다. 그래야 예수 그리스도 안에 있는 동일한 정체성, 동일한 생명을 가진 사람이 되는 것입니다. 하나님의 말씀이 우리 심령 안에 들어와서 그 말씀이 우리 육신의 삶으로 표현되는 것을 말씀하시는 것입니다.


그렇게 되면 당연히 우리도 하나님의 말씀이 육신이 되는 삶을 살게 되는 것입니다. 그것은 예수님과 같은 생명을 가진 존재가 되는 것입니다. 그렇다면 예수님의 생명과 정체성이 성령의 잉태하심, 곧 하나님의 말씀이 육신으로 살아내게 하는 영으로 인한 것이니 예수님을 믿는 사람 또한 그와 같은 것입니다. 


즉 마음 안에 하나님의 말씀과 예수님께서 이 땅에 보이신 삶이 심기고 그것이 성령으로 말미암아 싹이 나고 생명이 되어 그 생명이 우리 육신으로 하여금 하나님의 말씀과 같이 살게 되는 것입니다. 즉 하나님의 의와 뜻과 생명과 성품을 육신으로 표현하면서 살게 되는 것입니다. 예수님께서 십자가에 못 박히신 그 모습이 사람 안에서 씨가 생명이 되듯 삶이 되는 것, 그것이 바로 성령의 잉태하심이라는 것입니다.


그러므로 이 사건, 하나님의 말씀과 하나님 말씀의 본체이시고 말씀이 육신이 되신 예수님의 말씀과 십자가를 보고서 그 예수님의 상(이미지)이 자기 안에 들어와서 그것이 예수님의 모습이 바로 자신의 정체성이라고 일깨우는 일을 하시는 이가 성령이시고, 그 사건이 바로 성령으로 잉태하는 사건인 것입니다. 


그러므로 그 성령의 잉태하심이 있어 예수님이 자신과 정체성이 같은 분이라는 것을 깨달은 사람은 성령의 인도하심과 성령의 증거를 받은 사람이며, 그렇다는 것은 그 안에서 하나님의 말씀이 생명이 되어 육신의 삶으로 표현된 사람이 된 것이기에 당연히 하나님의 아들인 것입니다.


그리고 이것은 고백적인 것입니다. 방법에 관한 것이 아니라 생명에 관한 것입니다. 아버지는 아들을 알아 자신이 아버지인 것을 알리고 키우나, 아들은 스스로 자신의 아버지를 알 수는 없습니다. 따라서 아들이 아버지를 아버지로 인정하는 것은 고백적인 것이라는 것입니다. 


그와 같이 하나님의 말씀이 자신의 정체성을 설명하는 것을 인정하고 고백할 때 비로소 성령으로 잉태된 그리스도의 생명이 자신으로 하여금 하나님의 아들임을 고백하게 하는 것입니다. 이것이 바로 우리가 하나님의 아들이 되는 것에 관한 생명의 법인 것입니다.




(Translation by Google)


(Romans 8: 12-17) The child of the Spirit testifies


(Rm 8:16) The Spirit himself testifies with our spirit that we are God's children.


The Son of God was said to be God's guide. Guiding is that the guiding person knows the destination, but the guiding person does not know the destination. If a recipient knows his destination, there is no reason for him to be delivered. You can go on your own. Therefore, a person who is guided by God is one who acknowledges that he has God's purpose, purpose, reason and meaning in life, and makes God's righteous purpose for his life.


It is the person who obeys the law that the righteousness of God is expressed by his own life with the flesh. This is not a direction of faith in which man does something for God, but a world in which God appears as a person. And so it is the Son that the righteousness of God appears through man. The son is the father's righteousness and the gene is expressed in the flesh.


Many people believe in God and become children of God. It is also taught in the church and many believe it. However, there is no clear evidence, such as a copy of a resident registration or a family certificate, about the Son of God. So I hope people would like to have proof of this at some point. It is sometimes said to be suspicious.


Paul tells us that the Holy Spirit witnesses about his belief that faith in God is indeed the Son of God. This seems to have provided a clear basis, but it is harder to understand. Because the evidence that we are the Son of God, the Holy Spirit, and what is invisible is the same thing. It is hard to say that it is more certain that the invisible one witnesses the invisible and needs the evidence.


Indeed, we can not present objective evidence that we are the Son of God. If there is a miracle such as tongues or healing, the Holy Spirit is working. If there is such a thing, there are people who deceive you as the Son of God. If that is the evidence of the Son of God, Jesus is not the Son of God. There was no miracle on the cross because the centurion below had called Jesus the Son of God. That is because one of the miracles - the Son of God, or Jesus - must not be the Son of God.


If so, what is the guidance of the Holy Spirit? People often think of the Holy Spirit as a mysterious power. However, Jesus showed many mysterious powers. The crucial moment of crucifixion, the incapacitated moment of seeming to show the power of God more than ever, and the apostle Paul also had a wonderful ability in Corinthians (chapters 12 and 13) He explained it, but he said he would show something bigger and talked about love.


However, the beginning of understanding the Holy Spirit is not different, but must begin with the conception of Jesus. Jesus is conceived by the Holy Spirit. It seems that the Bible tells us that Jesus was conceived even though Jesus and his married husband Joseph did not lie together, but it shows that the identity of Jesus Christ is not about a person's bloodline.


And above all, it is important for us that Jesus is the Son of God conceived by the Holy Spirit because we can not be the Son of God unless we are conceived by the Holy Spirit like Jesus. It is about the Bible saying that you have never given a name to save other than Jesus. The name is identity, and if we do not have the same identity as Jesus, the same fate and life as Jesus, salvation can not be the Son of God.


In this way, we can see that the apostle Paul is a natural word that the Holy Spirit himself witnesses the Son of God. But the only question is how do we know it. How does Jesus' birth with the Holy Spirit happen to us today, and how will we be led by the Holy Spirit and be witnessed?


It is about how we are placed in God's righteousness for the purpose of life in us. In the Bible, God is a farmer, and we are talking about the earth and the fields. That is, the God-planted seed speaks of the earth, the world in which we sprout and become life. This means that the Word of God comes into our hearts and that is the purpose of life and the meaning of life. It is the conception of the Holy Spirit that makes the Word of God become life in our souls.


The apostle John said Jesus was the body of the Word. So, those who believe in having a life like Christ must also be like the body of Jesus as the Word. That is to be a person with the same identity and the same life in Jesus Christ. The word of God comes into our minds and the words are expressed in our physical life.


Then, of course, we also live a life in which God's Word becomes a flesh. It is to be a life-bearing being like Jesus. If so, the life and identity of Jesus is due to the conception of the Holy Spirit, the Spirit of God's Word, which is living in the flesh, and so is the man who believes in Jesus.


In other words, the Word of God and the life of Jesus on the earth are planted in the heart, and it sprouts and becomes life through the Holy Spirit, so that the life of our body will live with the Word of God. In other words, we live in expressing the righteousness, will, life, and character of God in the flesh. Jesus' crucifixion is that in a person, life becomes like life in a man, that is, the conception of the Holy Spirit.


Therefore, this incident, the body of God's Word and God's Word, and the Word of God and the cross, which are the bodies of the Word, come into the image of Jesus, It is the Holy Spirit who is the Holy Spirit, and the event is the conception of the Holy Spirit.


Therefore, the conception of the Holy Spirit is that the person who realizes that Jesus is of the same identity with himself is the one who has received the guidance of the Holy Spirit and the testimony of the Holy Spirit, and that means that the Word of God is life in it, It is God's Son, of course, because he became a man.


And this is confession. It is not about how, but about life. The father knows the son and knows that he is the father, and the son can not know his father by himself. Therefore, acknowledging the father as the father is a confession.


As such, when the Word of God acknowledges and confesses to explaining his identity, the life of Christ conceived by the Holy Spirit makes him confess that he is the Son of God. This is the law of life concerning our becoming the Son of God.



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