이 블로그에서는 자주 신앙의 중요한 관점은 <인간을 어떻게 볼 것인가?>에 관한 것이라고 말씀 드리고 있습니다. 육신을 가진 이 인생을 보는 관점이 하나님이 보시는 것과 사람이 보는 것이 같으면 그것은 하나님을 믿는 것이고, 그렇지 않고 하나님이 보시는 것과 사람이 보는 것이 다르다면 그것은 하나님과 생각이 다르므로 하나님을 믿는 것도 아니고, 하나님의 의 안에, 그리스도 안에 있는 것이 아니라는 것입니다.


바울 사도가 로마서 7장에서 8장으로 넘어가면서 말씀하시고자 하는 것 역시 그것입니다. 육신을 가진 인생을 어떤 관점에서 보면 참 사망의 몸이고, 원치 않는 악만 행하는 존재로 보이기에 심히 괴롭지만, 반대로 어떤 관점으로 보면 이것은 정죄할 것이 없는 아주 온전한 존재고, 감사할 수밖에 없는 존재라는 것을 이야기해 가고 있는 것입니다.


그런 관점, ‘육신을 가진 인생을 어떻게 볼 것인가?’ 하는 관점은 그야말로 신앙의 근간입니다. 그 관점의 차이가 율법을 어떻게 볼 것인지와 그리스도의 십자가를 어떻게 보고 어떻게 믿는지를 결정하는 것이기 때문입니다. 육신을 가진 인생이 연약하고 죄 가운데 있는 존재로 본다면 율법은 그 연약함과 죄를 가리기 위하여 수고하는 행위 규범이 될 것이고, 육신을 온전한 존재로 본다면 율법은 그 온전한 존재의 삶의 방식이 될 것이기 때문입니다.


또한 육신을 어떻게 보는지는 무엇을 본질로 보느냐의 문제이기도 합니다. 육신을 연약하고 죄 있는 것으로 보는 안목을 가진 이들의 인생 최대의 과제는 그 연약함과 죄를 벗는 것이 될 수밖에 없습니다. 따라서 그 안목을 가진 사람들에게 인생의 본질은 육신의 삶 그 자체입니다. 형상을 가진 육신 그 육신의 먹고 마시는 모든 것이 신앙과 인생 존재의 목적이 될 것이라는 이야깁니다.


그것은 당연한 것입니다. 인생이 하나님 앞에서 의로워져야 죽어서 천국에 갈 것이기 때문입니다. 그래서 이 육신을 가진 삶 동안 어떻게 해서든지 천국에 갈 수 있는 공로를 쌓아야 하는 것이 일생일대의 지상 과제이기 때문입니다. 그래서 그런 안목을 가진 사람은 모든 것이 육신의 일에 수렴합니다. 하나님의 의에 이르기 위해서 이 육신이 어떤 행동을 해야 하는지를 고민하고, 또 하나님의 마음을 기쁘시게 하려면 자기가 가진 것을 많이 하나님께 드려야 한다고 생각하기 때문입니다.


하지만 그런 생각은 악순환을 낳습니다. 행동으로 공로를 쌓으려니 육신은 잘 따라오지 못하고, 하나님께 뭔가를 드리려니 (자기 기준으로 볼 때) 가진 것이 없다는 것입니다. 그래서 그들은 하나님께 그것을 보충해 달라고 기도합니다. 명분은 좋습니다. 하나님의 의를 이루려 하니 육신도 제어할 수 있게 해 달라고 기도하고, 하나님께 드릴 것이 있도록 축복해 달라고 기도합니다. 


그러나 안타깝게도 하나님은 사람에게 주신 육신을 업그레이드 하는 일을 위하여 우리의 신으로 계시는 분이 아닙니다. 그것은 하나님이 만드신 것을 하나님이 스스로 부정하게 여기는 것입니다. 그런데 사람들은 신앙의 모든 역량을 그것에 집중합니다. 즉 육신의 모든 문제가 삶의 본질이 되는 것입니다. 그리고 그것은 <세상에서 성공하는 것이 하나님께 영광>이라는 찬란한 죄악의 꽃을 피우게 됩니다. 그리고 그 꽃은 지금 대부분의 교회를 장식하고 있습니다. 안타깝지만.


바로 그것이 육신을 좇는 육신의 일입니다. 이 육신을 좇는 일이 하나님의 생각과 원수가 되는 것은 그 근본 출발이 하나님과 다르기 때문입니다. 하나님은 육신을 가진 이 인생이 하나님의 성품인 사랑을 표현하기에 너무 온전한 존재인데, 그래서 이 육신을 가진 형식 안에 하나님의 의만 들어가 준다면 그 삶의 모양은 율법과 같고, 그 정체성은 그리스도요 하나님의 아들이 될 텐데 사람들은 이 육신을 연약해서 부정하다 여기고 죄악시 하는 것입니다.


그러므로 모든 출발은 육신을 어떻게 보는지에 대한 것이라고 할 수 있습니다. 아담이 선악과를 먹었다는 것은 결국 이 육신에 대하여 스스로 선한 것과 악한 것으로 판단하는 안목의 시작이라 할 수 있습니다. 선악과는 에덴동산 중앙에 있는 것이었습니다. 즉 하나님께서 만드신 만족의 동산(에덴동산이라는 이름의 뜻) 중앙에 있는 것이었습니다. 하나님께서 만드신 것의 핵심 중의 핵심은 바로 사람이었습니다.


그러므로 이 육신을 가진 사람을 하나님의 의를 나타낼 존재로 볼 수 있는 사람은 인생이 만족스럽습니다. 세상의 어떠함에 영향을 받는 문제조차 아닙니다. 그것은 정체성에 관한 것입니다. 세상이 바뀐다고 사람이 개가 되는 것이 아니듯, 인생의 정체성을 바로 알면 세상이 어떻든 무관하고 하나님께 감사하고 만족한 삶을 살게 되는 것입니다. 


그리고 안식은 만족이 있어야 하는 것입니다. 하나님께서 사람을 만드시고 보시기에 심히 좋았고, 안식할 수 있는 만족의 상태였던 것과 같이, 이 육신을 가진 인생이란 너무 온전한 것이라는 것을 알면 만족의 동산에서 사는 사람이 되는 것입니다. 이 모든 것이 자신의 일이 되려면 답은 한 가지입니다. 그것은 이 육신을 보는 관점이 하나님과 같아야 하는 것입니다.


바울 사도가 예수 그리스도로 말미암아 하나님께 감사하고, 예수 그리스도 안에 있는 자에게 정죄함이 없다고 한 것은 예수 그리스도는 하나님께서 보시는 온전한 존재가 어떤 정체성을 가지고 있는지를 보여주시고 전하기 위하여 이 땅에 오신 분인데 그 분을 보니 자기 자신과 정체성이 같더라는 것입니다.


이전에는 하나님의 아들이 되거나 하나님 앞에서 의로워지려고 하면 이 육신의 연약함을 부인하고 그 연약함은 죄를 낳기에 연약함을 극복해서 죄를 짓지 않기 위하여 율법을 몸으로 지켜내기 위하여 한없는 수고를 했지만 이루지 못해서 좌절하고 있었는데, 하나님께서 온전히 의로운 한 분을 보내셨기에 봤더니 자신과 동일한 육신을 가지고 있더라는 것입니다.


그래서 바울 사도는 예수님을 보니 자신은 비정상이나 죄악 가운데 있는 존재가 아니라 온전한 하나님의 아들의 모습을 가지고 있더라는 것입니다. 마치 미운 오리새끼처럼. 그리고 죄는 다름이 아니라, 하나님께서 온전하게 여기시는 육신을 가진 자기 인생을 부정하게 여기고, 그 연약함을 극복하기 위하여 율법을 몸으로 지켜내려 애쓰고 실패하기를 반복하는 자기 삶에 대한 안목과 개념이 죄악이더라는 것입니다.


바울 사도는 그것을 발견한 것입니다. 그것은 십자가 밑에 있던 백부장도 봤던 것입니다. 십자가에 못 박았더니 그냥 죽어버리는 예수님이야 말로 하나님의 아들, 하나님의 의가 온전히 의롭게 여기는 분이더라는 것입니다. 이것이 바로 오늘 우리가 성경과 로마서를 읽고서 깨달아야 하는 것이지, 로마서를 읽고 교리를 확립할 것이 아니라는 것입니다.



하나님과 원수가 되는 생각과 육신의 일은 온갖 탐욕과 죄악들이 아닙니다. 하나님 앞에서 탐욕과 죄악을 드러내는 것은 하나님과 다른 생각으로 인함입니다. 사람이 자기가 생각하는 기준, 자기가 생각하는 의로움을 주장하면 탐욕과 죄악이 됩니다. 자기를 이롭게 하는 것, 자기 육신의 일을 이롭게 하는 것은 모두 그것이 선한 것이라고 여기기 때문입니다. 사람 스스로가 어떤 것을 선하다고 주장하는 것이 죄로 나타나는 것입니다. 그리고 그것이 서로 다른 사람들이 마주쳐서 다툼과 분쟁이 되고, 그것을 해결하기 위하여 또 다시폭력과 같은  죄를 짓는 것입니다.


앞에서 말한 것과 같이 하나님과 원수가 되는 육신의 일은 이 육신을 본질로 보는 것입니다. 하나님께서 온전하게 보시는 이 육신을 부정한 것으로 보고 그것을 보완하려는 모든 일이 육신을 좇는 육신의 일인 것입니다. 


그러므로 그 일은 보기에 아무리 거룩해도 출발이 잘못된 것입니다. 사랑이 없으면 아무 소용이 없다고 한 것도 그것입니다. 사랑이 있으려면 이 연약한 육신이 하나님의 성품을 표현하기에 온전한 것이라고 여기는 것이 먼저 있어야 하는 것입니다. 강한 것, 이긴 것은 부럽긴 해도 사랑스럽진 않지만, 실패한 것은 부럽진 않아도 사랑이 나오게는 할 수 있는 것이 그것입니다.


육신의 일은 세상의 돈이나 영광을 좇는 것, 그 자체가 아닙니다. 육신의 일은 육신을 부정하게 보고 그것을 보완하려는 모든 것입니다. 율법을 지키는 것, 성경대로 살려는 것 역시 목적이 육신의 부정함을 이기기 위한 것이라면 마찬가지입니다. 무엇보다 그것은 하나님께서 온전하게 여기시는 육신을 가진 인생을 부정하게 보는 것입니다. 하나님의 생각과 원수가 된다는 것이 그것입니다.






(Romans 8: 1-11) The work of the flesh that is the enemy to God



On this blog, I often say that an important aspect of faith is about how to see human beings. If the point of view of this life with the flesh is the same as what God sees and what a man sees, it is to believe in God. Otherwise, if what God sees is different from what a man sees, it is not a belief in God It is not in Christ, in Christ.


It is also what the apostle Paul wants to say as he moves from Romans 7 to 8. From a certain point of view, the life of a flesh is a body of true death, and it is very distressing to be seen as an evil-doer, but on the contrary, in some respects it is a perfect being without condemnation, It is going on.


In such a viewpoint, the view of 'how to look at a life with a physical body' is really the foundation of faith. It is because the difference of the viewpoint is how to see the law and how to see and believe the cross of Christ. If the life with the flesh is seen as a weak and sinful being, then the law will be the code of conduct that labors to cover its weakness and sin, and the law will be the way of life of the whole being .


It is also a matter of what you see as the essence of how you look at the body. The greatest challenge in life for those who have a sense of physical weakness and sinfulness is that they must take off their weakness and sin. Therefore, for those who have that vision, the essence of life is the life of the flesh itself. It is the story that all the eating and drinking of the physical body will be the purpose of faith and life existence.


It is natural. For life will be dead before God and will go to heaven. That is why it is a task of the life of a lifetime to build up the merit of going to heaven anyway during this life of the flesh. So anyone with such an eye will converge on everything in the flesh. This is because we think that we need to give much of what we have to God in order to contemplate what this body should do to reach God's righteousness and to please God's heart.


But such a thought has a vicious cycle. It is because the flesh can not follow well and will give something to God (by his own standards) because he will build up merit by action. So they pray to God to make it up. The cause is good. I pray that the flesh be controlled so that I may attain the righteousness of God, and I pray that I may bless it so that I may give it to God.


But unfortunately, God is not our god for the work of upgrading the flesh that He has given to man. It is God's own denial that God has made. But people concentrate on it all the capacity of faith. That is, all the problems of the body become the essence of life. And it blossoms the glorious sin of glory that is successful in the world. And that flower is now decorating most churches. Unfortunately.


It is the work of the body that follows the flesh. The work that follows this body is God's thoughts and enemies because its fundamental departure is different from God. God is so perfect that this life with the flesh is perfect for expressing love, the character of God, so that if we enter the righteousness of God in this fleshly form, the form of life is like the law, I will be the son of this people, who are weak and sinful in this flesh.


So all departure is about how you look at the body. Adam's eating of the tree of the knowledge of good and evil is, in the end, the beginning of the discernment of this body, judging itself as good and evil. It was in the middle of the Garden of Eden. That is, in the center of the garden of God's satisfaction (the name of the Garden of Eden). The very core of God's work was man.


Therefore, a person who can see this person as a person who represents God's righteousness is satisfied with life. It is not even a problem that is influenced by the world. It is about identity. Just as people do not become dogs because the world is changing, knowing the identity of life rightly means that regardless of the world, we live a thankful and satisfying life to God.


And rest is to be satisfied. When God knows that this fleshly life is perfect, just as God was a very good and compassionate man to make and see, he lives in the garden of contentment. The answer is one thing for all of this to be your own. It is that the view of this body must be like God.


Paul's apostle said that thanks to God through Jesus Christ, there is no condemnation for those who are in Jesus Christ. It is He who came to this earth to show and to show what identity the whole being seen by God is, It means that you have the same identity with yourself.


In the past, if you were to become a son of God or to be brought before God, you would deny the weakness of this body, and the weakness of your sins would be enough to overcome the weakness of sinfulness, But God sent a perfect righteous man, and he saw that he had the same flesh as himself.


So the Apostle Paul said that he was not an anomaly or a sinner, but a perfect son of God. Like an ugly duckling. And sin is not different, but it is the sin and the vision and the idea of ​​self life that God neglects his life with physical body which he considers intact, struggles to keep the law in order to overcome its weakness, I will.


The apostle Paul discovered it. It was also the centurion who was under the cross. Jesus, who crucified and died, is the Son of God, the righteousness of God, who is fully justified. This is what we are today to read and understand the Bible and the Romans, not to read the Romans and establish the doctrine.



The thoughts and flesh of God and enemies are not all greed and sin. It is because of a different thought from God that revealing greed and sin before God. If a person claims the standard he or she thinks, and the righteousness that he thinks, it becomes greed and sin. It is because it considers it good to benefit oneself and to benefit the work of the flesh. It is sinful for man to claim something good. And that's when different people come into conflict and dispute, and again, to settle it, to commit a sin like violence.


As mentioned earlier, the work of the flesh, which is God and enemy, is to see this flesh as an essence. Everything that God sees as perfect is supposed to be unclean, and all that is supposed to complement it is the work of the flesh. 


Therefore, even if it is holy in view, the departure is wrong. That is why it is useless without love. In order to have love, this soft body must first be regarded as perfect in expressing God's character. It is a strong thing, although it is envious to win, it is not dear, but it is what can do to bring love even if it is not envious to fail.


The work of the flesh is not itself the pursuit of the world's money or glory. The work of the flesh is everything to see the flesh unclean and to supplement it. To keep the law, to live according to the Bible is also true if the purpose is to overcome the uncertainty of the flesh. Above all, it is looking uncleanly of the life of the flesh that God considers perfect. That is to be God's thoughts and enemies.

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