2. 기억

안식일을 지키는 것에 대하여 하나님께서는 ‘기억하여 지키라’고 하셨습니다. 기억하려면 그것을 이미 경험했다는 것입니다. 경험, 곧 보거나 듣지 못했는데 기억할 방법은 없습니다. 따라서 안식일을 기억해서 지키려면 안식일에 대한 경험이 있어야 합니다. 그리고 이 십계명이 하나님께서 자신을 애굽의 가치관에서 건져낸 사람들이 지키는 것이라는 것을 생각해보면 안식일은 애굽에서 건짐을 당한 사람들의 어디에 안식일에 대하여 안식에 대하여 경험한 기억이 있다는 말씀입니다.


앞에서 우리는 안식이라는 것은 사람이라는 존재가 가진 존재 목적과 그 사람의 삶이 일치가 된 상태라고 했습니다. 이는 모든 존재가 그렇습니다. 그 존재의 목적과 기능이 일치하면 그 존재는 버림을 당하지도 않고 안정적인 상태가 되는 것입니다. 천정에서 빛을 내고 있는 등들도 그 자신은 빛을 내느라 열이 나고 있지만 그 방의 주인이나 자신은 서로 안식하는 상태입니다. 하지만 형광등이 껌뻑 거리면 주인이나 등 자신이나 다 안식하지 못하니 곧 버림을 당하게 됩니다.


따라서 사람에게 안식도 자기 원하는 것이 다 이루어져서 편히 쉴 수 있게 된 것 같지만 실상은 그런 상태라면 죽은 것과 같습니다. 형광등이 빛을 발하는 수고를 하느라 뜨거워지고 또 자신의 수명을 소비하는 것을 하지 않고 마트에 가만히 진열되어 있는 것이 열을 내고 자기 수명을 단축시키면서 빛을 내는 것 보다는 자신이 바라는 것일지도 모릅니다. 하지만 그것은 등이 만들어진 목적이 아직 이루어지지 않은 상태이기 때문에 자기 몸은 편할지 모르지만 존재 자체는 안식이 아니라 죽은 것과 같은 것입니다.


사람도 그와 같습니다. 원할 때 눕고, 자기 원하는 것 먹고 마시고 입으며 호의호식하며 걱정 없는 것인 안식일 것 같습니다. 그런 것을 안식이라고 생각하다 보니 주일에는 일을 하면 안 된다고 여기는 것입니다. 일한다는 것은 안식이 아니라고 생각하고 있기 때문입니다. 하지만 예수님께서는 안식일에 병자를 고치시면서 “아버지께서 일하시니 나도 일 한다.”고 하셨습니다. 그 예수님이 바로 안식일의 주인이십니다. 그러니 안식일은 육신이 일하지 않는 것이 아닙니다.


그러므로 사람이 안식일을 기억한다는 것, 자기가 하나님께서 사람을 지으신 목적 안으로 들어와서 그 삶을 살게 된 시작을 기억하고 있다는 것입니다. 그런 면에서 봐도 이 <십계명>은 아무나 지키면 하나님의 백성이 되는 것이 아니라, 하나님의 백성은 지킬 수밖에 없는 계명, 아니 본성이라 할 수 있는 것입니다. 하나님의 백성이란 애굽의 가치관, 곧 세상의 가치관을 자기 의로 삼고 살던 것에서 하나님이 자신을 건져냈다는 것을 아는 사람을 말합니다. 그런 사람의 계명이 바로 십계명입니다.


따라서 안식일을 지키려면 하나님께서 자신을 세상의 가치관에서 건져내셨다는 것을 기억하는 사람이어야 합니다. 그 기억이 없으면 안식일을 마냥 일하지 않고 쉬는 것으로 생각합니다. 안식의 본질을 육신의 평안이라고 보는 것입니다. 그래서 안식일 혹은 주일에 돈을 쓰면 안 된다거나 회사에 가서 일하면 안 된다고 말하는 것입니다. 그런 생각을 가지고 있다는 것은 안식일에 대한 기억이 없는 것입니다. 그러니 안식일을 지킬 수 없는 것입니다. 아니 오히려 안식일의 주인을 십자가에 못 박게 되는 것입니다.


그러므로 안식일을 지키려면 먼저 자신이 하나님께서 자신을 반드시 목적 안으로 들어온 기억이 있어야 하는 것입니다. 그것 없이 안식일을 지킬 수 없습니다. 그럼에도 불고하고 사람들이 안식일을 지키겠노라며 주일이나 안식일에 회사에 가지 않고 육신이 쉬어야 안식일을 지키는 것이라고 여기는 것은 하나님을 희롱하는 것입니다. 하나님께서 자신을 만드신 목적이 이루어진 사람은 그것을 안식이라 여기지 않기 때문입니다.



3, 거룩하다는 것은 무엇인가?

거룩하다는 것의 어원은 ‘코데쉬’(kodesh)‘ 곧 ’잘라내다‘, ’분리하다’, ‘구분하다’는 의미를 가지고 있습니다. 그러니까 이 거룩하다는 것은 청결하고 도덕적으로 깨끗한 것과 같은 이미지를 가진 것이 아니라는 것입니다. 이것은 어떤 두 세계가 전혀 다른 것으로 구분되는 것을 말하는 것입니다.


따라서 안식일을 거룩하게 지키라고 하셨다는 것은 안식이라는 것을 다른 가치관으로 지키라는 것입니다. 그러면 무엇과 다른 가치관으로 지킬 것이냐는 의문이 있습니다. 그것은 다름이 아니라, 애굽의 가치관과 다르게 지키라는 것입니다. 이는 십계명이라는 이 계명이 하나님께서 자신을 애굽의 가치관에서 건져냈다는 고백이 있는 사람들이 지키는 계명이기 때문입니다. 다시 말해서 애굽과는 다른 안식이 개념을 가지고 안식일을 지키라는 것입니다.


애굽이 가진 안식의 개념은 단순하게 몸이 쉬는 것입니다. 그리고 몸이 편하고 자기 맘대로 되는 것입니다. 애굽의 가치관은 바로 그런 자리로 가기 위하여 수고하는 것입니다. 어떤 것이라도 자기 맘대로 할 수 있도록 피라미드의 꼭대기로 올라가려는 것입니다. 그래서 모든 안식은 경쟁에서 이긴 자에게만 주어집니다. 그것이 바로 애굽의 세계입니다. 그런 안식의 개념과는 전혀 다른 가치관으로 안식을 지키라는 것입니다.


앞에서 우리는 형광등의 이야기를 했습니다. 형광등이 빛을 내려면 수고를 해야 합니다. 빛을 내기 위하여 열을 내어야 하고 그러다보니 자기 수명이 소비되어 결국은 그 수명을 다하고 버려지게 됩니다. 이것을 목적의 안목으로 보지 않고, 형광등이라는 몸체를 본질로 보는 안목으로 보면 형광등이 만들어진 목적을 위하여 수고하여 빛을 내고 그러려고 열을 내고 자기 수명을 소비하는 것은 일입니다. 그것은 안식이 아닌 것입니다.


하지만 하나님의 안목, 즉 만든 이의 목적의 안목으로 보면 오히려 그것이 안식입니다. 이것이 거룩하게 구분된 것입니다. 따라서 안식일을 거룩하게 지킨다는 것은 몸이 평안하게 되기 위하여 세상적인 경쟁에서 이기고 쉬는 것이 아닙니다. 주일 날 설교 준비를 위하여 목사는 쉬어야 한다는 식의 논리가 안식이 아니라는 것입니다. 안식은 오히려 하나님이 자신을 만든 목적을 이루기 위하여 육신의 능력을 소비하고, 육신으로 수고하고 희생하며 일하는 것입니다. 그것이 자기 존재의 목적 안에 있는 삶이고 상태이므로 그것이 안식입니다. 그리고 그것이 바로 거룩하게 안식일을 지키는 것입니다.


따라서 안식일을 거룩하게 지킨다는 것은 세상의 가치관을 가진 사람들과 같이 몸이 쉬는 것을 안식으로 여기는 것이 아니라, 몸이 하나님의 목적 안에서 소비가 되는 것임을 알고 그렇게 사는 것입니다. 이것을 알면 안식일에 교회에 가서 수고하는 것이 일이 아니라는 것도 알겠지만 그것을 모르니 ‘안식일을 지킨다면서 왜 교회에서 일하느냐?’는 반문에 답도 못하는 것입니다.



4. ‘지킨다’는 것은 어떤 것인가?

‘안식일을 지킨다’다고 할 때 지킨다는 것은 keeping입니다. 다시 말해서 이것은 단순하게 어떤 시점에 단발성으로 준수하는 것이 아니라 유지하는 것입니다. 다시 말해서 이것은 ‘너는 안식의 상태를 유지해라’, ‘안식의 상태로 살아라’는 의미인 것입니다. 그러니 단순하게 주일이나 안식일이라는 한 날에 육신이 일하지 않는 것을 의미하는 것이 아니라는 것입니다. 그 날 한 순간만 안식하는 척 하는 것이 아니라는 것입니다.


맣은 사람들이 일요일에 교회에 가서 예배를 드리면 ‘주일 성수’ 혹은 ‘안식일을 지킨 것’으로 여깁니다. 그 증거가 무엇인가 하면, 어떤 교인이 주일 예배를 빠지면 이런 책망을 듣기 때문입니다. “주일 성수를 안 하면 되나?”라는. 즉 보통의 사고방식은 안식일 동안 내내 거룩함을 지키는 것이 아니라 단지 예배 그것도 대예배라는 예배를 드려야만 주일을 지키는 것으로 여기는 것이 그것입니다.


하지만 적어도 안식일을 지킨다는 것은 안식일 동안 내내 거룩함을 유지하는 것입니다. 그렇다면 삶이 안식일이 된 사람, 특정한 요일만이 아니라 그 삶 전체가 하나님의 안식 곧 하나님께서 자신을 만드신 목적으로 사는 사람은 그 삶이 거룩하다는 것입니다. 이것을 달리 보면 삶이 거룩하게 구분된 사람, 하나님께서 자신을 만드신 목적대로 사는 사람은 그 삶이 온전한 안식일이라는 것입니다.


그것에 대하여 예수님께서 증거를 보이셨습니다. 예수님께서 그 자신을 안식일의 주인이라고 하신 것이 그것입니다. 다시 말해서 예수님의 삶은 그 자체가 안식이라는 것입니다. 그리고 예수님의 모든 인생이 다 안식일이라는 것입니다. 이것은 예수님이라서 그런 것이 아니라, 안식이라는 것이 그래야만 하는 것이기 때문입니다.


하나님께서 세상을 다 만드시고 안식하신 다음에 일주일 있다가 다시 일하셨습니까? 아닙니다. 하나님은 그 목적하신 것이 다 이루어지시니 그냥 안식하신 것입니다. 안식이라는 것은 어떤 시점을 지켜내는 것이 아니라 그 상태로 들어가는 것입니다. 이것에 대하여 많은 성경은 말씀하고 있습니다. <사망에서 영생으로 옮겼느니라(완료형)>과 같은 것이 그것이고, <예수 안에 있는 사람은 결코 정죄함이 없다>라는 것이 그것입니다. 상태가 바뀐 것입니다. 그래야 안식인 것입니다. 


그것을 성경은 총체적으로 <거듭남>이라고 말씀하십니다. 다시, 다른 생명으로 났으니 그것이야 말로 온전하게 상태가 바뀐 것이고, 그것은 바뀐 상태를 지키지 않으려 해도 그럴 수 없는 상태가 되는 것입니다. 즉 온전히 안식일을 지키는 상태가 되는 것입니다. 그리고 안식일뿐만 아니라 성경의 모든 말씀을 지킬 수밖에 없는 상태가 되는 것입니다. 그것이 안식일을 또 말씀을 지키는 것입니다. 생명이 바뀌는 것, 본성이 바뀌는 것, 그래서 어떻게 다르게 살아보려 해도 할 방법이 없는 상태가 바로 지키는 것입니다. 모든 성경을 지키는 것이 또한 같은 것입니다.



(Translation by Google)



Remember the Sabbath day and keep it holy. (2)

2. Memory

As to keeping the Sabbath, God said, 'Remember and keep.' To remember is that you have already experienced it. Experience, soon to see or do not hear, there is no way to remember. Therefore, in order to remember and keep the Sabbath, you must have experience of the Sabbath. And considering that this commandment is God's keeping by those who have saved Himself from the values ​​of Egypt, the Sabbath is where those who have been delivered from Egypt have a memory of the Sabbath experience of the Sabbath.


In the past, we have said that rest is a condition in which the existence purpose of a person and the life of the person are in agreement. This is all beings. If the purpose and function of the existence coincide with each other, the existence of the existence becomes stable without being abandoned. Even the lamps that are emitting light from the ceiling are in a state of being restrained by the owner of the room or by themselves, although the light itself is fading due to the light itself. However, if the fluorescent lamps get tired, the owner or others will not be able to rest, so they will soon be abandoned.


Therefore, it seems that it is possible for a person to rest comfortably because everything that he wants is done, but in reality, it is like dead. Fluorescent lamps may be what they want rather than emitting light while shortening their life span by showing off heat on a mat without having to heat up and spend their lifetime. But it may be comfortable because the purpose of the back has not been fulfilled yet, but the existence itself is not like rest but death.


People are like him. It seems to be a Sabbath that lie down when you want, that you want to eat, drink, wear, When I think of such a thing as a rest, I think that I should not work on Sunday. I think that working is not rest. But Jesus healed the sick on the Sabbath and said, "Father works and I work." He is the Lord of the Sabbath. So the Sabbath is not that the body does not work.


Therefore, one remembers the Sabbath, remembering the beginning of God's coming into the purpose of man's creation and living his life. In this sense, this <Ten Commandments> can not be a people of God if anyone keeps them, but a commandment or a nature that God's people can not but keep. God's people are those who know that God has rescued himself from living in his own right in the values ​​of Egypt, the values ​​of the world. The commandment of such a person is the Ten Commandments.


Therefore, to keep the Sabbath, one must remember that God delivered Himself from the values ​​of the world. Without that memory, I think that the Sabbath is a day off without work. The essence of rest is to see the peace of the flesh. That is why you should not spend money on the Sabbath or Sunday, or you should not go to work. Having such an idea is that I have no recollection of the Sabbath. So we can not keep the Sabbath. Rather, it is crucified that the master of the Sabbath is crucified.


Therefore, in order to keep the Sabbath, you must first remember that God has got yourself into purpose. We can not keep the Sabbath without it. Nevertheless, saying that you should keep the Sabbath, you should not go to the company on Sundays or Sabbaths. It is because God does not regard it as a rest.



3, What is holy?

The etymology of being holy has the meaning of 'kodesh', ie, 'cut off', 'separate', and 'differentiate'. So, being holy means not having the same image as clean and morally clean. This means that any two worlds are distinguished from one another.


Therefore, in order to keep the Sabbath day holy, it is a sabbath that you should observe with other values. Then there is the question of what to keep with different values. It is not different, but different from Egyptian values. This is because the commandment of the Ten Commandments is a commandment of those who have confessed that God has delivered Himself out of Egypt's values. In other words, a different Sabbath from the Egyptians means to keep the Sabbath day.


The concept of rest in Egypt is simply a body rest. And the body is comfortable and it is selfish. The value of Egypt is to do just that. Anything is going up to the top of the pyramid so you can do whatever you want. So all rests are only given to those who have won the competition. That is the world of Egypt. It is to observe the rest with a completely different value from the concept of such a rest.


In front of us we talked about fluorescent lights. Fluorescent lamps have to work hard to make light. I have to give out heat to shine, and then my life will be consumed and eventually I will end up with a lifetime. Without looking at this as an object of sight, and looking at the essence of the body of fluorescent lamps, it is a matter of labor for the purpose that the fluorescent lamp was made to consume and to consume its life by emitting heat. It is not rest.


But in the eyes of God, the creator's purpose, it is rather a rest. This is a divine separation. Therefore, to keep the Sabbath day holy is not to win and rest in worldly competitions in order for the body to rest. It is not the rest of the reasoning that the pastor should rest for Sunday sermon preparation. Instead, rest is consuming the power of the flesh to accomplish the purpose of which God created himself, and laboring, sacrificing, and working in the flesh. It is a life and condition in the purpose of self-existence, and it is rest. And that is to keep the Sabbath day holy.


Therefore, to keep the Sabbath day holy is not to rest for the rest of the body like those of the world's values, but to live so that the body is consumed in God's purpose. If you know this, you know that it is not a job to go to church on the Sabbath day, but knowing it, you can not even answer the question "Why do you work in the church when you keep the Sabbath?"



4. What is 'keeping'?

When you say 'keep the Sabbath', it is keeping. In other words, it is not simply observing at a certain point in time, but maintaining it. In other words, this means that you must keep the state of rest, and to live in a state of rest. So it simply does not mean that the body does not work on one day of Sunday or Sabbath. I do not pretend to rest for a moment on that day.


When many people go to church on Sunday to worship, they consider 'Sunday holy water' or 'Sabbath day'. If that is what the evidence is, it is because some members of the church listen to this rebuke if they miss Sunday worship. "Do not you have to do Holy Spirit on Sunday?". In other words, the usual way of thinking is not to keep holiness throughout the Sabbath, but to worship it as well as to worship it as a great worship service.


But at least to keep the Sabbath is to remain holy throughout the Sabbath. If so, it is that the person who is the Sabbath of life, not only a specific day of the week, but the entire life of God's rest, the one God has made for himself, is holy. In other words, a person whose life is divinely sanctified, and who lives according to the purpose God has made for himself, is the life of the whole Sabbath.


Jesus showed us proof of it. That is what Jesus called Himself the Lord of the Sabbath. In other words, Jesus' life is a rest itself. And all of Jesus' life is the Sabbath. This is not because Jesus is, but because rest is what it is.


Did God work for a week after he made the rest of the world? no. God has done everything He has done, and He has rested. Rest is not going to protect a certain point, but going into that state. Many Scriptures speak of this. That is the same thing as "from death to eternal life (perfect form)" and "there is no condemnation for anyone in Jesus". The status has changed. That is the rest.


The Bible says that it is "regenerated" as a whole. Again, it was a different life, which means that the state has been completely changed, and it is in a state where it is impossible to keep the changed state. In other words, it is a state of keeping the Sabbath day completely. And not only the Sabbath, but all the words of the Bible. That is to keep the Sabbath and the Word again. Life is changing, nature is changing, and so there is no way to live to live differently. It is also the same to keep all Scripture.


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