이방인 아내를 찾아 나선 삼손

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 11. 3. 16:51 Writer : 김홍덕

우리는 여기서 사사기 전반을 다시 정리해 보겠습니다. 이 사사기 전반의 모든 전쟁(침략과 그 침략을 이겨내는 전쟁)은 단순히 하나님께서 육신의 혈통 중에서 자신의 백성이라고 칭한 나라의 백성들이 하나님을 섬기지 않으니 하나님께서 그것에 대한 징계로서 이방 민족을 부추겨서 이스라엘을 침략하게 해서 전쟁을 일으킨 다음에 사사를 세워 구원해주는 각본에 의한 것이 아닙니다. 이 사사기는 하나님을 믿는 사람이 이방인의 본성을 가지면 스스로 곤고해진다는 것을 말씀하시는 책입니다.


사람은 하나님의 의를 그 본성으로 삼아 그 본성을 육신으로 표현해내기 위하여 창조된 존재입니다. 그러니까 사람은 눈에 보이는 형식인 육신의 삶을 본질로 알고서 살아야 하는 존재가 아니라는 것입니다. 그런데 사람이 하나님께서 창조하신 목적대로 살지 않고 이방인과 같이 눈에 보이는 것을 본질로 알고 살면 자신들이 좇는 그것들로 인하여 심령의 갈등을 겪게 되는 것이 바로 이방인의 침공인 것입니다. 그러니까 눈에 보이는 형식을 좇는 것이 바로 이방인의 침공을 받는 것이라는 것입니다.


성경이 말하는 이방인은 육신의 혈통에 관한 것이 아닙니다. 바울사도가 로마서에서 말씀한 것을 상기하지 않더라도 당장 예수님의 혈통만 해도 기생 ‘라합’이나 ‘룻’은 당연히 이방인입니다. 앞서 사사기의 내용을 정리한 것에서도 말씀 드린 것과 같이 이방인의 본성이라는 것은 눈에 보이는 형식을 본질로 아는 본성을 말합니다. 이방인이 쳐들어와서 괴롭게 한다는 것은 우리가 눈에 보이는 것을 본질로 알고 살 때 본질로 여긴 그것을 얻지 못한 갈등, 또 그것으로 인한 죄절 등으로 인한 괴로움이 바로 이방인이 침략한 것입니다.


삼손이 아내를 찾아 나섰다는 것, 이방인인 아내를 찾아 나섰다는 것은 얼핏 이상해 보이지만 사실 성경에 이와 같은 일들은 꽤 있습니다. 요셉이 그랬고, 이방인 여자 그것도 과부인 룻을 취한 보아스가 그랬고, 기생 라합을 아내로 삼은 살몬이라는 사람도 있습니다. 근원적으로 성경은 예수 그리스도를 설명하는 책이기에 그렇기도 하지만 이런 사람들의 모습은 다 그리스도의 본성을 예표하는 것입니다.


삼손이 이방인인 아내를 찾아 갔다는 것은 불경스러운 일 같지만 생각해보면 예수님께서 이 땅에 오신 것도 크게 다를 바 없는 것입니다. 경건한 자리에서 경건하지 않은 자리로 간다는 것이 그런 것입니다. 삼손 역시 그리스도의 성품을 보여주는 부분이 많이 있습니다. 다른 사사들은 태어나서 성인이 된 다음에 사사가 되었다면 삼손은 어떤 면에서 나면서부터 나실인이자 사사였습니다. 그런 삼손이 이방인의 아내를 취했다는 것은 이상한 것이지만 결국 그것은 이방인을 이기고자 한 것이라고 말씀하고 있습니다.


사람이란 존재는 결국 그 육신으로 하나님의 의를 표현해야 합니다. 그것이 존재의 목적입니다. 그러니까 결국은 이방인들이 중요하게 여기는 행위로 그 신앙이 표현되어야 한다는 것입니다. 그러나 항상 방향이 있습니다. 하나님의 의가 그 속사람의 본성인 이유로 행위가 나오는 이가 있고, 그 속심령에 하나님의 의는 없는데 행위를 바르게 하면 하나님의 의가 생길 것이라고, 하나님께서 의롭게 여기실 것이라고 생각한다는 것입니다. 그런데 바로 그것이 이방인의 생각입니다. 그것이 사사기에서 이스라엘을 침략하는 이방민족들이 뜻하는 것입니다.


이전의 사사들은 압도적인 하나님의 능력으로 이방인들을 물리칩니다. 그런데 삼손은 오히려 그것을 찾아오려 합니다. 마치 예수님께서 많은 기적을 행하시다가 정작 십자가를 지실 때는 아무런 기적도 행하지 않음으로 사람들에게 하나님의 아들이심을 온전하게 보이심과 같습니다. 실제로 삼손은 유다에게 배신당한 예수님처럼 동족에게 배신을 당하기도 합니다. 바로 아내를 찾고자 한 일로 인함입니다.


우리의 삶에서 행위나 행동은 절대적인 요소입니다. 그것이 없으면 거의 아무 것도 할 수 없다고 해도 무방할 정도입니다. 그러나 그렇다고 그것이 본질이 아닙니다. 우리가 일상생활과 사회생활 또 사람의 관계 안에서 복음을 떠나서 생각해 봐도 사람의 마음과 의도가 더 중요하다는 것 정도는 알고 있습니다. 의도를 무시하고 단지 행위를 기준으로 이렇다 저렇다 하는 것을 트집 잡는다고 하는 것입니다.


성경 전체를 통틀어서 봐도 사람의 행위는 중요합니다. 그러나 사람이 그 행위로 의로워지려하고, 또 눈에 보이는 것을 본질로 알고 하나님께 그 세계에 대한 복을 구하고, 또 육신이 잘 되는 것을 복으로 아는 것이 바로 이방인의 생각이고, 그런 생각이 우리의 삶을 곤고하게 합니다. 눈에 보이는 세계의 돈이 없으면 갈등하고, 육신이 아프면 하나님께서 벌주신다고 생각하면서 무슨 행동을 바르게 고칠지 고민하느라 번민하는 것이 바로 이방인의 침략을 받는 것입니다.


그러나 궁극적으로 우리는 행위를 회복해야 합니다. 행위가 본질은 아니지만 우리의 본질이라 할 수 있는 하나님의 의가 우리 안에서 생명이 되면 그 하나님의 의가 행위로 나타날 수밖에 없는 것입니다. 그것을 회복해야 하는 것입니다. 그렇게 아내를 찾아야 하는 것입니다. 왜냐하면 우리가 육신으로 존재하는 이유가 그것이기 때문입니다. 그것이 되지 않는다면 아무 소용이 없는 것이기 때문입니다. 



(Translation by Google)


Samson looking for a stranger's wife


We will summarize the whole of Judges here. All the wars in the whole of this Judgment (the aggression and the war that overcomes the aggression) simply do not serve God's people in the nation that God called his people out of the fleshly lineage. It is not by the script that it invites the war and raises the war and then rescues it. This is a book that tells us that a person who believes in God becomes afflicted when he has the gentile nature.


Man is created to express God's righteousness as his nature and to express his nature in the flesh. That is to say, a person is not a person who has to know the physical form of the physical life, which is a visible form, and must live. However, it is the invasion of the Gentiles that a person does not live according to the purpose God has created, but lives in the nature of what he sees as a Gentile, and experiences the conflicts of the heart because of those things they pursue. So, following the visible form is the invasion of the Gentiles.


The Gentiles that the Bible speaks are not about the lineage of the flesh. Even if the apostle Paul did not remind you of what he said in the Romans, "Rahab" or "Ruth" is, of course, a Gentile. As we have already mentioned in the summary of Judges, the nature of the Gentiles means the nature of knowing the visible form in its essence. It is the struggle that the gentiles have come to inflict upon us, that we have seen in our eyes the essence of what we are seeing, and that we have not got it, and the suffering caused by it is the invasion of the Gentiles.


It seems strange that Samson is looking for his wife, and that he is looking for a stranger, but in fact the Bible has quite a few things like this. Joseph did, and Gentiles, and Boaz, who took Ruth, a widow, and Salmon, who took Rachel's wife as his wife. Originally, the Bible is a book that explains Jesus Christ, but all of these people are a type of Christ's nature.


It is a blasphemous thing that Samson went to a stranger's wife, but it is not so different that Jesus came to this land. That is, going from a godly place to a ungodly place. Samson also has many parts that show the character of Christ. If the other judges were born and became saints after becoming saints, Samson was a Nazirite and a judge from a certain point of view. It is strange that Samson took the stranger's wife, but in the end it says that it is to win the Gentiles.


Being a person must eventually express God's righteousness in the flesh. It is the purpose of existence. So, in the end, that faith should be expressed by the actions that the Gentiles consider important. However, there is always a direction. That is because God's righteousness is the nature of the inner man, and there is a man who comes out of the act, and there is no righteousness of God in his spirit, but if he does right, he will think that God will be righteous. But that's what the Gentiles think. That is what the nations mean to invade Israel in Judges.


The previous judges defeat the Gentiles with the overwhelming power of God. But Samson would rather seek it. It is as if Jesus was doing many miracles, and when he was crucified, he did not do miracles, so he showed the people that he was the Son of God. In fact, Samson is betrayed to his own people as Jesus, who was betrayed to Judas. It is because of what I did to find my wife.


In our lives, action or action is an absolute element. It can be said that almost nothing can be done without it. But that is not the essence. We know that human minds and intentions are more important when we leave our gospel in daily life, social life, and human relationships. It is to disregard the intention and to do the thing which is based on the act just like this.


The whole of the Bible is an important act of man. But it is the idea of ​​the Gentiles to know that man is to be righteous by his works, that he sees what he sees as an essence, to seek God's blessing on the world, and that he is good in the flesh, I feel sorry for you. It is the aggression of the Gentiles that is agonizing over conflicts without the money of the visible world, worrying about what actions will be corrected if God is punishing him if the body is sick.


Ultimately, however, we must restore our conduct. Although the act is not the essence, if the righteousness of God, which is our essence, is life in us, then the righteousness of God is inevitable. It is to recover it. That is to find a wife. Because that's why we exist in the flesh. If it does not, it is useless.

'평교인의 성경 보기 > 사사기' 카테고리의 다른 글

미가의 신상과 제사장  (0) 2017.11.25
삼손은 성공한 사사인가?  (0) 2017.11.04
기행을 일삼는 삼손  (0) 2017.10.23
나실인이 지켜야 하는 것  (0) 2017.10.16
나실인  (0) 2017.10.15
,