유다 사도는 17절 이하에서 앞서 3절에서 지칭한 사람들, 일반적으로 구원을 얻은 사람들에게 권면합니다. 앞서 열거한 사람들의 나타남은 정상적인 것이라고 말씀하고 있는 셈입니다. 그리스도의 사도들이 마지막 때가 되면 그렇듯 경건치 않은 자들이 나타날 것이라고 말씀을 했고, 그렇게 된 것이라는 것을 말씀하고 있습니다.


유다 사도는 마지막 때가 되면 그리스도의 사도들이 미리 말한 것과 같이 경건치 않은 자들이 나온다는 것입니다. 역설적으로 그런 때가 마지막 때라는 것이기도 합니다. 그렇다면 도무지 이 마지막 때는 언제일까요? 예수님이 부활 승천하신 다음부터 제자들이 또 사도들이 또 많은 사람들이 그 시대를 마지막 때라고 했는데 그렇게 세상은 2,000년 가까이 흘렀는데 도무지 마지막 때는 언제라는 것일까요?


마지막 때가 언제인지 달력에 표시할 수 있도록 언급하지는 않았지만 그때가 되면 어떤 현상이 있을 것인지는 늘 말하고 있습니다. 그러니까 성경이 말씀하시는 마지막 때는 크로노스적인 시간이 아니라 카이로스적인 시간이라는 것입니다. 12시는 점심시간이라고 말하는 것이 크로노스적인 시간 개념이고, 배 고플 때가 밥을 먹는 시간이라고 하는 것이 카이로스적인 시간 개념이라고 보시면 됩니다.


따라서 마지막 때는 달력으로 또는 서기 몇 년과 같이 모든 이에게 동일하고 객관적인 시점이 아닙니다. 물론 그런 때는 분명히 있겠지만 그 객관적인 일은 각자가 맞이할 크로노스적인 시간이라는 내용이 형식으로 드러나는 것과 같습니다. 카이로스가 내용이고 의에 관한 것이라면 크로노스는 형식에 관한 것이라는 것입니다. 그러므로 모든 이에게 각각의 마지막 때가 있을 것이라는 것입니다.


그렇다고 이것이 죽음에 관한 것은 아닙니다. 자기의 의가 죽는 것이 마지막 때가 될 수도 있고, 반대로 하나님의 의가 끝나는 그러니까 자기의 의가 자기 삶의 본질이 되는 그 때가 또한 마지막이 될 수도 있는 것입니다. 또한 이전에는 그것을 보지 못하였으나 어느 날 유다 사도가 또 많은 사도가 말한 현상이 무엇인지 눈에 보이는 순간을 맞이하게도 되는데 그것을 볼 수 있다면 그 보는 사람은 자신의 의로 살던 때가 그치는 마지막을 보는 것이기도 합니다.


사람이 봐야 하는 성경이 말하는 ‘마지막’은 자신의 의가 죽는 때입니다. 그 때를 만나면 유다 사도가 말씀하고 있는 경건치 않은 정욕대로 행하는 이가 있을 것이라는 것입니다. 정확하게는 그런 사람들이 보일 것이라는 것입니다. 있다는 것을 보게 되고 확인할 수 있을 것이라는 것입니다. 역설적으로 자신의 의로 충만한 삶을 사는 사람들에게는 경건치 않은 정욕대로 사는 이들이 보이지 않을 것입니다. 왜냐하면 자신도 그들과 같은 세계를 살고 있기 때문입니다. 그 세계에 산다는 것은 육신의 정욕대로 사는 것을 의로운 것으로 여긴다는 것입니다. 다시 말해서 그것이 경건하게 보인다는 것입니다.


따라서 그런 사람이 아니라면, 정확히는 그렇게 자기 존재의 정체성이 거듭난 사람이 아니라면 경건치 않은 정욕이 무엇인지 보이지 않을 것이라는 것입니다. 그것이 보이려면 자기 의의 마지막을 거치 사람이어야 한다는 것입니다. 그리고 그런 과정을 거치지 않았다면 당연히 주님이 오시는 것도 볼 수 없습니다. 이지 자기 안에 있는 그리스도요 하나님은 자신의에 의하여 만들어진 우상이 자리하고 있기 때문입니다. 또 당연하게 그렇게 거듭난 사람이 아니라면 예수님께서 실제로 공중에서 재림을 하셔도 볼 수 없을 것입니다. 자기가 믿는 하나님은 자기 기준에 맞아야 하는데 하늘 곧 하나님의 의를 가지고 내려오시는 주님은 자신의 의에 맞지 않기 때문입니다. 자신의 의는 정욕과 땅에서 난 것이니 예수님께서 구름 타고 하늘로부터 오셔도 인정할 수 없을 것이기 때문입니다.


따라서 유다 사도가 마지막 때를 언급하면서 하는 권면은 그 권면을 받는 사람들, 곧 일반으로 받은 복음이 자기 생명으로 거듭난 사람들에게 너무 적합한 권면인 것입니다. 일반으로 받은 복음을 지키기 위하여 싸우는 사람들 그들에게 힘을 돋우기에 선한 싸움을 하는 사람들의 정체성을 확정 시켜 주는 것 만한 위로와 격려가 없기 때문입니다. 경건치 않은 정욕대로 사는 사람이 있다는 것을 보는 것은 곧 자신의 마지막을 맞이하고 온전한 주님을 맞이하였다는 보증에 관한 것이기 때문입니다.



(Translation by Google)


(Jude 1: 17-19) Those who were ungodly in the last days


The apostle of Judas exhortates those who were referred to in v. 17 below, v. 3, to those who are generally saved. It is said that the appearance of the people listed above is normal. The apostles of Christ said that ungodly men would appear as they were in the last days, and that they are.


The apostles of Judas say that as the apostles of Christ said in the last days, there are those who are ungodly. Paradoxically, that is the last time. So when is the last time? From the time of Jesus' resurrection, the disciples and apostles said many others were the last time, but the world was about 2,000 years old, but when is the last time?


I did not mention the last time when I could display on the calendar, but I always say what happens when it happens. So the last time the Bible speaks is not chronos time but chiros time. The 12 o'clock is a time concept of cronos time, and the time of hunger eating is the time concept of chiros.


Thus, the end is not the same, objective point of view to everyone, such as a calendar or years of clerical. Of course, there will surely be such a time, but the objective thing is that the format of the time is the time of each of the chronos to meet. If the kairos are about content and righteousness, then kronos is about formalism. So everybody will have their last time.


But this is not about death. It may be the ending time of His righteousness, or the ending of the righteousness of God on the contrary, the time when His righteousness becomes the essence of His life. I have not seen it before, but one day the apostle of Judah will also be able to see the moment that many apostles have said, and if he can see it, he will see the end of his righteous life.


The 'last' of the Bible, which man should see, is when his righteousness dies. When we meet that time, there will be someone who will act according to the ungodly lust that Judas is talking about. It is precisely that such people will be seen. And you will be able to see it. Paradoxically, those who live a life full of their righteousness will not see those who live according to ungodly lust. Because I live in a world like myself. To live in that world is to live according to the desires of the flesh as righteous. In other words, it seems to be godly.


So, unless you are such a person, you will not see exactly what ungodly lust is, unless you are a born again of your identity. To be seen, it must be the end of one's own righteousness. And if you have not gone through that process, of course you can not see the Lord coming. It is Christ in Himself, and God is in place of His idols. If you are not born again, you will not be able to see Jesus actually returning from the air. God, who believes in himself, must meet his own standards, because he who comes down from heaven, the righteousness of God, does not fit his righteousness. His righteousness is from lust and earthly things, for Jesus will not be able to admit it if he comes in from the sky in the clouds.


Therefore, the admonition that the apostle of Judas refers to in the last days is an exhortation to those who are exhorted, that is, the gospel that is ordinarily given to them, so perfect for those who are born again into their own lives. It is because there is no comfort and encouragement to determine the identity of the people who fight to keep the gospel that they have received in general and to fight the good fighting to empower them. To see that there are people who live according to ungodly lust is about the assurance that they have met their last and greeted the whole Lord.

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