(야고보서 5:7-12) 인내

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 3. 14. 21:57 Writer : 김홍덕

야고보 사도는 부자에 대한 경고의 말씀을 하신 후에 인내를 말씀하십니다. 부자란 돈 많은 사람이 아니라, 사람이 왜 사는지는 찾지 않고, 아침 안개와 같은 육신의 삶이 그냥 인생의 본질이라고 여겨 육신이 풍요하고 즐거운 것이 본질이고 의라고 여기는 생각의 세계에 있는 모든 사람입니다. 현재 가난할지라도 부자가 되어야 인생이 평안하다고 생각하는 사람들도 야고보 사도가 말씀하시는 부유한 자들이라는 것입니다.


반면에 인내를 말씀하시는 대상은 <형제들>입니다. 다시 말해서 아버지가 같은 사람들에게 하시는 말씀이라는 것입니다. 아버지는 자기 존재의 근원이고 이유를 가지신 분입니다. 그래서 하나님이 아버지이신 것입니다. 따라서 야고보 사도가 말씀하시는 형제는 하나님이 자기 존재의 정체성을 가지신 분임을 믿는 사람들을 말씀하시는 것입니다. 그들에게 인내를 말씀하고 있는 것입니다.


야고보 사도는 주의 이름으로 말한 선지자와 <욥>과 같이 인내하라고 말씀하고 있습니다. 욥이라고 하면 시험과 시련을 참고 인내한 상징입니다. 그러나 욥이 있어 정말로 견뎌낸 것은 육신의 고통이 아니라, 세 친구 빌닷과 소발과 엘리바스의 변론이었습니다. 그들의 변론은 “욥! 네가 하나님께 분명히 무슨 잘못을 했기 때문에 이런 시련을 당하는 것이니 회개하라.”는 것이었습니다. 그러나 욥은 그것이 아니라고 했습니다. 하나님은 행동에 대하여 반응하셔서 이런 일이 있게 하신 것이 아니라 그 분의 계획과 뜻이라고 했습니다.


선지자들도 마찬가지입니다. 주의 이름으로 말한 예레미야와 같은 선지자들의 때에 다른 선지자들도 많이 있었습니다. 그런 선지자들은 이스라엘이 하나님 앞에 절기도 잘 지키고, 제사도 잘 지키며, 율법도 잘 지키고 있는데 주의 말을 하는 선지자들이 하나님께서 진노하셨고, 이스라엘이 망할 것이라고 예언하는 것을 핍박했습니다. 행동으로 잘 하고 있는데 무슨 소리냐는 것이었습니다. 그런 회칠한 무덤과 같은 사람들이 바로 야고보 사도가 앞서 말한 부유한 자들입니다. 육신의 행위가 하나님의 법을 지키고 있으면 하나님을 섬기는 것이라고 생각하는 가치관이 곧 육신의 사치와 즐거움이 육신 가진 삶의 본질이라고 여기는 삶이기 때문입니다.


그러므로 야고보 사도가 말씀하시는 인내는 다름이 아니라 육신이 본질이라고 주장하면서 살아가는 신앙들 앞에서 인내하라는 것입니다. 육신이 하나님의 의를 지키고 있으면 좋은 신앙이라고 하는 것 앞에서 인내하라는 것입니다. 왜냐하면 주의 강림이 가까웠다는 것입니다. 물론 이 강림은 다시 오시는 주님을 말씀하시는 것입니다. 그리고 다시 오신 주님은 다름이 아닌 교회를 말씀하시는 것입니다.


물론 언젠가 주님은 실제로 다시 오실 것입니다. 그것은 예수님께서 이 땅에 교회로 오신 내용이 형식으로 표현된 것입니다. 예수님 재림의 본질은 바로 교회입니다. 그래서 바울 사도는 교회가 그리스도의 몸이라고 말씀하신 것입니다. 야고보 사도가 주의 강림이 가까웠다는 것은 사람이 육신을 본질로 보는 세계에서 지친 영혼이 위로가 되도록 형제들과 같은 생명을 가진 교회 공동체가 이루어지면 주님의 위로가 함께 하신다는 것입니다. 주의 영을 가진 이들이 서로를 위로할 것임을 말씀하신 것입니다.


형제를 원망하지 말라는 것이 그 맥락 위에 있는 것입니다. 형제가 같은 아버지 하나님으로부터 난 자들이라면 그 형제를 원망한다는 것은 자신의 어떠함이 하나님으로 인함이라는 것입니다. 형제가 원망의 대상이라는 것은 같은 하나님을 가졌기에 원망한다는 것입니다. 그것은 하나님을 원망하는 것이라는 것입니다. 그것은 야고보서에 많이 강조되고 있는 하나님의 주권에 대한 도전인 것입니다. 그러므로 그것은 심판을 받을 것입니다.


반면에 주의 강림이 임한다는 것은 온전한 하나님의 공동체가 된다는 것입니다. 그렇게 되면 원망이 아니라 형제라서 서로에게 위로가 된다는 것입니다. 그 위로는 육신이 본질이 아님을 알기에 육신의 모든 것으로 하나님을 영광을 나타내고 형상을 표현하는 모둔 수고의 위로가 있을 것이라는 것입니다. 육신이 세상에 속하여 있기 때문에, 타락한 선지자와 욥의 세 친구와 같이 육신의 어떠함이 하나님 앞에서 의로움과 심판의 대상이 된다고 주장하는 그 주장들 앞에서 곤고한 마음이 형제들로 인하여 위로를 받을 것이라는 것입니다.


실제로 사람을 가장 피곤하게 하는 것은 육신의 노동이 아니라 틀린 것을, 또 모르는 것을 안다고 옳다고 주장하는 것을 견디는 것이 가장 힘든 일일 수 있습니다. 따지고 보면 예수님의 십자가도 그것이기 때문입니다. 그런 수고를 예수님 때문에, 하나님 때문에, 하나님이 아버지인 형제들로 인하여 원망한다는 것은 아주 어두운 것입니다. 오히려 인내가 하나님의 위로를 받을 것이라고 말씀하시는 것입니다.


육신과 같이 나타난 것을 본질로 보는 이들은 부유하게 되려고 합니다. 자신과 자기 삶으로 세상의 가치를 모으려는 사람들입니다. 반대로 하나님의 아들들은 자신의 삶과 세상의 모든 가치를 하나님을 나타내는 것에 사용하는 사람들입니다. 전자는 밖에서 안으로 향하고, 후자는 안에서 밖으로 향하는 사람들입니다. 이 두 가치관이 만날 때 하나님의 아들들이 죄인이 되고 인내해야하는 일들이 생기는 것입니다. 그리고 그것을 참을 수 있는 것은 같은 운명을 가진 사람들의 공동체, 곧 이 땅위의 하나님 나라요 그리스도의 몸되신 교회로 인하여 위로가 되기 때문이라는 것입니다.



(Translation by Google)


(James 5: 7-12) Perseverance


The apostle James tells patience after he has warned of the rich. The rich are people who are not rich people but who are living in the world of thought that does not find why a person lives, but that the life of the flesh such as morning mist is just the essence of life and that the body is rich and joyful is the essence. Even those who are now poor, but who think that life should be peaceful, should be wealthy, as James the Apostle speaks.


On the other hand, the object of perseverance is the <brethren>. In other words, it is what the Father says to the same people. Father is the origin of self existence and he has reason. So God is the Father. Therefore, the brother James is referring to is those who believe that God is the one who has the identity of his being. They are saying patience to them.


The apostle James tells us to be patient like the prophets and <Job> in the name of the Lord. Job is a symbol of perseverance with test and trials. But Job did not really endure the pain of the flesh, but the plea of ​​three friends Beddat, Shobal and Eliphaz. Their argument is "Job! Repent, for you have done this trial because you have done wrong to God. " But Job said it was not. God responded to His actions, not to make them happen, but His plan and will.


The same is true of the prophets. There were many other prophets at the time of prophets like Jeremiah who spoke in the name of the Lord. Such prophets have persecuted the prophets who spoke to you, saying that God was angry and prophesied that Israel would perish, while Israel kept the feasts before God, and kept the sacrifices well, and kept the law well. I was doing well with what I was saying. Those like whitewashed graves are the wealthy people whom James the Apostle said earlier. If the act of the flesh keeps the law of God, it is because it is the life that the luxury and the pleasure of the flesh regard as the essence of life with the flesh.


Therefore, the perseverance of James's apostle is not different, but that you should persevere before the faiths who claim that the flesh is the essence. If the flesh is keeping the righteousness of God, it is to persevere before what is good faith. Because the coming of the Lord is near. Of course, this Advent is telling the Lord coming again. And the Lord who comes again is speaking of the church, not the difference.


Of course, one day the Lord will actually come back. It is expressed in the form that Jesus came to the Church on earth. The essence of Jesus' Second Coming is the Church. So the Apostle Paul said that the church is the body of Christ. The apostle James said that the coming of the Lord is near, that the comfort of the Lord is with the life of a church community with lives like brothers, so that the souls of the world, where man is seen as the essence of the body, will be comforted. Those who have the Spirit have said that they will comfort one another.


It is in that context that you should not resent your brother. If a brother is born of the same Father God, if he blames the brother, then what is his ownness is because of God. The fact that the brother is the subject of resentment means he grumbles because he has the same God. That is to blame God. It is a challenge to God's sovereignty which is much emphasized in James. Therefore, it will be judged.


On the other hand, when the coming of the Lord comes, it becomes a whole community of God. It is not a resentment, but a brother, and it is comforting to each other. On the contrary, knowing that the flesh is not the essence, there will be comfort in all of the flesh, expressing glory and expressing the image of God in all things of the flesh. Because the flesh belongs to the world, a broken heart will be comforted by the brethren before those claims that claim to be righteous and judgmental before God, like the fallen prophets and Job's three friends.


Indeed, it can be hardest to endure the most tiring of people is not the work of the flesh, but the right to know the wrong and the unknown. If you look at it, it is because it is the cross of Jesus. It is a very dark thing that it is grumbling for such trouble because of Jesus, because of God, because God is the Father. Rather, patience speaks of God's comfort.


Those who see the essence of being like a flesh try to become rich. It is people who want to collect the value of the world by themselves and their own lives. On the contrary, the sons of God are those who use their lives and all the values ​​of the world to represent God. The former is from outside, and the latter is from inside. When these two values ​​meet, the sons of God become sinners and sufferings. And that it is comforting because of the community of those who have the same fate, the kingdom of this earth, and the body of Christ.

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