(야고보서 5:12) 맹세하지 말라

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 3. 16. 07:12 Writer : 김홍덕

맹세. 그것은 어떻게 보면 간절함의 표현이고, 다른 편에서 보면 믿음의 확실성을 증명하고자 하는 마음일 수 있습니다. 하지만 ‘맹세’가 가진 가장 큰 성격은 바로 ‘능동성’이라는 것입니다. 스스로가 증명하려는 마음으로 중요한 것을 담보로 내세우기 때문입니다. 그러나 안타깝게도 예수님께서도 또 야고보 사도도 ‘맹세하지 말라’고 말씀하고 있습니다.


물론 맹세라는 것이 그 자체로도 호불호가 갈리는 느낌을 주지만, 성경에서 맹세하지 말라고 하는 것은 첫째 신앙은 능동적인 것이 아니라 수동적이라는 것이고, 두 번째 자기 스스로 인생에 들어온 것도 아닌 사람이 그 어떤 담보를 내세워도 그것은 자신의 것이 아니기 때문입니다. 


그러므로 맹세한다는 것은 하나님보다 자신의 믿음이 더 앞선 것이라 주장하는 것이고, 무엇을 담보한다는 것은 그것이 자신의 소유라는 의미나 실상은 세상에 자신의 것은 없습니다. 인생 자체를 자기가 선택한 것이 아닌데 뭐가 자신의 것이겠습니까? 그 어느 것도 자신의 것은 없다는 것입니다.


이 블로그를 줄곧 보신 분들은 아시겠지만 <믿음은 수동적인 것>이라고 늘 말씀드리고 있습니다. “우리가 먼저 하나님을 사랑한 것이 아니라 하나님께서 먼저 사랑하신 것”이라는 말씀이 그렇고, “하나님께 먼저 드림으로 갚음이 있겠느냐?”는 말씀이 그렇고, “숫양의 기름보다 듣는 것이, 제사보다 순종이 낫다”는 것이 그렇습니다.


야고보 사도는 이것에 대하여 “그렇다 하는 것은 그렇다 하고 아니라 하는 것은 아니라 하라”고 말씀하고 있습니다. 그리고 이것이 죄를 면하는 것이라고 말씀하고 있습니다. 그런데 많은 사람들은 이런 말씀들 앞에서 ‘그럼 사람은 그냥 아바타인가?’라는 반문을 가집니다. 그것은 인간의 존엄성과 또 사람이 하나님의 은혜에 감사하여 정성으로 무엇을 드리는 것이 귀한 것임을 나타내는 것 같지만, 실상은 죄가 되는 것입니다.


존엄성, 곧 가치는 목적에서 나오는 것이지 존재 자체에서 나오는 것이 아닙니다. 예전 아프리카에서는 다이아몬드 원석으로 아이들이 공기하듯 가지고 놀았다고 했습니다. 다이아몬드가 목적 안에 들어가지 못해서 그렇게 된 것입니다. 사람의 존엄성이라는 것, 사람이라는 자기 주체성을 가지고 자기 인생을 살 수 있어야 한다는 것이 부질없다는 것이 아니라, 그것은 어디까지나 존재 목적을 알고 난 다음의 일이지, 자신이 존재하고 살아가는 목적도 모르는데 존엄성은 아무 의미 없는 것입니다. 앞서 말했듯 가치는 목적에서 나오는 것이지 존재 그 자체에서 나오는 것이 아닙니다.


해적들이 서로에 대한 우애나 선장에 대한 충성심이 아무리 좋고 높아도, 존재 정체성이 역적이고 죄인인데 아무런 의미가 없듯이, 인생들도 자기 의지로 들어온 인생을 알면서도 자기 존재의 목적을 외면하고 자신이 존재한다는 것 그 자체로 삶의 가치를 부여한다는 것은 창조주에 대한 명백한 죄인 것입니다. 즉 목적의 자리를 벗어난 것이라는 것입니다.


그러므로 사람은 모든 것에 앞서서 자기 존재의 정체성을 회복해야 하는 것입니다. 사람은 하나님의 의를 받아들이는 수동적 존재이기에 먼저 이것이 선행되고 나면 그 다음에 자기 안에 있는 하나님의 의가 이끄는 능동적인 삶을 살든지 해야 하는 것입니다. 그러므로 어떤 경우도 자기 믿음이나 의을 나타내고 증명하려고 자기가 창조하지 않은 그 어떤 것으로 맹세함에 담보로 건다는 것은 오만한 죄입니다.


또한 그것은 자기가 만들지도 소유하지도 못하는(결국 죽으니까) 세상의 모든 것을 마치 자기 것인 듯 자기 신념을 증명하는 담보로 내세우는 것은 한 마디로 그냥 도적질입니다. 사기꾼입니다. 따라서 사람이 하나님의 것을 순종하고 수용하는 수동적인 정체성을 유지하지 않고, 또 자기 것도 아닌 것으로 담보를 내세우는 것은 자기 정체성을 벗어난 것입니다. 따라서 그것은 죄가 되는 것입니다. 죄가 다른 것이 아닙니다. 자기 정체성을 벗어난 것 그것이 죄이기 때문입니다.


야고보 사도가 “그렇다 하는 것은 그렇다 하고 아니라 하는 것은 아니라 하라”고 하는 것이 이것입니다. 사람이 자신의 것이 아닌 삶 앞에 펼쳐지는 일들은 사람이 바꾸려 하거나, 틀렸다 말하거나, 그것이 어떤 것이라고 주장하거나 하지 말라는 것입니다. 형제들, 곧 하나님으로부터 생명을 받은 사람이라면 하나님께서 만드신 세상의 모든 일이 하나님의 행사로 알고, 그 안에서 하나님께서 그 성품을 나타내시는 일로 알라는 것입니다. 그것이 무엇보다 중요한 것이라고 말씀하고 있는 것입니다.



(Translation by Google)


(James 5:12) Do not swear.

 

Swear. It can be a kind of expression of desire, and on the other hand, a heart to demonstrate the certainty of faith. However, the greatest characteristic of 'oath' is 'activeness'. It is because of the fact that it is important to prove itself as a collateral. But unfortunately, Jesus and James also say, 'Do not swear.'


Of course the swearing by itself gives the impression of humiliation, but the Bible tells us not to swear firstly that faith is not active but passive, and that any man who has not entered his life for the second time, It is not his own.


Therefore, to swear is to assert that his faith is ahead of God, and that what is secured is that it is his own, and in fact there is no one in the world. Life itself is not what you chose, but what is your own? None of that is his own.


People who have watched this blog all the time say that faith is passive. The saying, "We did not love God first, but God loved first." And the saying, "Is there any reward for returning to God first?" "It is better to listen to the oil of the ram than to obey the priest. It is better ".


The Apostle James says that "yes, yes, but not yes". And I say that this is to avoid sin. However, many people have the following statement in front of these words: "Is it just an avatar?" It seems to indicate the dignity of man and that it is precious to give thanks to God for His grace, but truth is sin.


Dignity, or value, comes from purpose, not from existence itself. In ancient Africa, it was said that the children play with air stone like diamonds. It is because diamonds can not enter into purpose. It is not dignity that it should be able to live the life of oneself with the dignity of person, the person's self-identity of the person, but it is the next thing after knowing purpose of existence only, It is not. As I mentioned earlier, value comes from purpose, not from existence itself.


No matter how good or loyal the friendship and the loyalty to the captain are, the pirates have no meaning when the identity of the being is reversed and sinful. Even though the life knows the life that came into its own will, It is an obvious sin against the Creator to give the value of life by itself. That is, it is out of purpose.


Therefore, one has to restore the identity of one's being before everything else. Since man is a passive being who accepts God's righteousness, if this is done first, then he must live a proactive life led by the righteousness of God in him. Therefore, it is arrogant sin to pledge any thing to swear by something that is not created by man to demonstrate or prove his faith or righteousness.


In addition, it is just a thief to steal everything in the world as a self-assured proof of his belief that he is neither made nor possessed. It's a con. Therefore, it is beyond self-identity that a person does not maintain a passive identity that obeys and accepts God's, and that it is not self-assured. Therefore, it is sin. Sin is not different. It is out of self-identity because it is sin.


This is what the apostle James says "do not do it but do not do it". The things that are unfolding before man, not his own, are that a person is trying to change, say wrong, or do not claim to be what it is. If you are brothers, those who receive life from God, you know that all the work of God's world is an act of God, and in that God reveals His character. It is saying that it is more important than anything else.

,