(로마서 16:1-27) 바울 문안 인사의 본질

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 2. 14. 22:36 Writer : 김홍덕

로마서의 마지막 장인 16장에는 바울 사도의 동역자들 37명의 이름이 나옵니다. 그 중에는 ‘마리아’와 같이 같은 이름을 사용하는 사람이 너무 많아서 누구인지 가리기 힘든 사람도 있고, ‘디모데’, ‘브리스가’, ‘아굴라’와 같이 성경을 좀 대하여 본 사람이라면 누구나 아는 사람도 있습니다. 


또 예수님의 십자가를 대신 진 ‘구레네 시몬’의 아들 ‘루포’와 같이 사연 있는 사람도 있고, 아시아에서 바울 사도가 얻은 첫 열매인 ‘에배네도’(유럽에서의 첫 열매는 루디아)와 같은 사람도 있습니다. 또한 이들 중에는 당시의 노예들이 주로 쓰던 이름을 가진 사람들도 많이 있다고 합니다. 그러니까 노예였던 사람들도 많이 있다고 볼 수 있습니다. 이렇게 많은 사람들 나름의 공통점이 있다면 대부분이 로마와 상관성이 있는 사람들로 보입니다. 


만약에 성경을 지식으로 또 학문으로 공부하는 입장에서는 본다면 여기에 나오는 각 사람이 누구인지 그 사실관계를 이해하는 것에 주목할지 모르겠습니다. 반면에 이 로마서를 기록한 바울 사도의 의도와 함께 이 로마서 16장을 본다면 이것은 분명히 인사지만 그 인사 안에 바울 사도가 로마서 전체를 통하여 말씀하고자 한 복음의 진수가 복선처럼 깔려 있다는 것을 알 수 있습니다.


바울 사도가 복음을 전하는 일에 함께한 동역자라는 것은 그들 역시 하나님의 복음을 전하는 사람이라는 것입니다. 그리고 바울 사도가 말씀하고 있는 복음을 전하는 일은 단순히 말로서 복음을 설명하는 수준의 것이 아닙니다. 적어도 바울 사도가 ‘복음을 전하는 사람’이라고 일컬을 정도라면 그 사람은 그 심령 안에 하나님의 의가 있어 그 사람의 삶을 보고서 사람들이 그리스도를 영접하고 싶은 마음이 들도록 살아가는 사람입니다.


그러므로 여기에 나오는 모든 사람들은 복음을 알지 못하고 그리스도를 알지 못한 사람이 그들의 삶으로 전하는 복음을 받아들이게 되는 사람들이라는 것입니다. 이것은 단순한 이야기가 아닙니다. 지금 종교의 자유가 있는 대부분의 국가와는 달리 바울 사도가 복음을 전하는 당시에 그리스도를 믿는 사람이 된다는 것은 목숨을 건 일임에도 이들의 삶이 사람들을 그렇게 이끌 수 있는 사람들이라는 것입니다.


바울 사도는 바로 그런 사람들을 소개하고 있습니다. 그런데 그 사람들의 면면이 너무 다양합니다. 유대인에서부터 헤롯왕의 친척이라 할 수 있는 ‘헤로디온’이라는 사람, ‘우르바노’와 같이 노예였을 것이 거의 확실한 사람까지 다양하다는 것입니다. 즉 이 로마서 16장의 인사는 바울 사도가 로마서에서 말씀한 복음이란 행위나 혈통이나 외모와 무관하다는 것을 직접적으로 보여주는 안부의 인사라고 할 수 있습니다. 


그렇게 다양한 사람들에게 문안하라고 했다는 것은, 그렇게 다양한 사람에게 문안하는 사람이 되라는 것입니다. 즉 로마서 전반을 통하여 말씀한 것과 같이 사람의 혈통이나 행위나 육신의 어떤 조건도 하나님 앞에서 의로움을 얻는 것이 아니라는 것을 아는 사람이 되라는 것입니다. 그런 사람만이 이 다양한 사람들에게 문안할 수 있는 것이기 때문입니다.


이 로마서 16장에 나오는 ‘문안’의 원어는 ‘아스파사스데’라는 말로 ‘환영하다’, ‘환호하다’, ‘존경하다’ 등의 의미를 가지고 있다고 합니다. 그 외에도 성경에서 가장 많이 사용된 문안 인사는 ‘샬롬’인데 이는 ‘평안하라’는 의미이고, 요 14:27에서 예수님께서 주신 평안은 ‘에이레네’라는 말도 있는 이는 ‘같은 곳으로 부른다.’, ‘평안과 하나가 되라.’는 의미를 가지고 있다고 합니다. 


즉 이렇듯 다양한 사람, 이렇듯 다양한 배경과 신분의 사람들을 온전한 믿음을 가진 사람들로서 문안한다는 것은 그런 사람들을 문안할 수 있는 사람이 되라는 것입니다. 그리고 그런 사람이 되라는 것, 그렇게 문안할 수 있도록 하라는 것은 결국 이 로마서를 수신하는 모든 사람들이 바울이 전한 말씀들이 자기의 본성이 되기를 바란다는 말씀인 것입니다.


이렇게 많고 다양한 사람들이 기록되어 있으면 이것을 지식적인 탐구하기도 할 것입니다. 그리고 그것은 나름 유익한 것입니다만 우리가 알아야 하는 것은 성경에 나오는 문장과 단어의 의미를 아는 것이 본질이 아니라, 그렇게 기록한 목적을 아는 것이 본질입니다. 따라서 이 로마서 16장을 단순히 바울 사도가 로마로 보내는 서신서의 마지막에 자신과 함께 수고한 사람들을 수상 소감 때 일일이 호명하듯 기록한 것이 아닙니다. 


이 문안 인사는 이 포스트에서 말씀 드리는 것과 같이 이렇게 다양한 사람을 문안(환호하고 존경하는)할 수 있는 사람이 되라는 것입니다. 즉 로마서를 기록한 목적이 이 편지를 수신하는 모든 사람의 본성과 믿음이 되기를 바란다는 것입니다. 그리고 그렇다는 것은 그 시대가 언제이든 이 로마서를 읽고 그 안에서 하나님의 의를 알기 원하는 사람은 누구나 바울 사도가 문안 인사를 하는 본질이 자신의 본성이 되어야 한다는 것을 말씀하시는 것입니다.



(Translation by Google)


(Romans 16: 1-27) The essence of Paul's greeting


The last chapter of Romans chapter 16 contains the names of 37 co-workers of Paul's apostles. Some of them have a lot of people who use the same name, such as 'Maria', so hard to keep track of who they are, and anyone who has seen the Bible, like Timothy, Verizon, or Aquila, .


There are also people who have a story like Rufus, the son of Kuren Simon, who replaced Jesus' cross, and the first fruit of the Apostle Paul in Asia, the Eve Nod (the first fruit in Europe is Lydia) There are people. There are also many of them whose names have been used mainly by slaves of the time. So there are many people who were slaves. If so many people have something in common, most of them seem to be related to Rome.


If we look at the Bible as a knowledge and study of scholarship, we may focus on understanding the facts of each person who appears here. On the other hand, if you look at Romans 16 with this intention of the Apostle Paul, you will know that this is clearly a greeting, but in the greeting the apostle Paul spoke through the whole of Romans as a double line.


The apostle Paul is a co-worker in the work of preaching the gospel. They are also people who preach the gospel of God. And the work of preaching the gospel that the Apostle Paul speaks is not merely a level of explaining the gospel in words. At least the Apostle Paul is called the "person who preaches the gospel." He is the person who has the righteousness of God in his heart and lives to live the life of the person who wants to receive Christ.


Therefore, all those who are here are those who do not know the Gospel and who do not know Christ will accept the gospel that they preach to their lives. This is not just a story. Unlike most nations that have freedom of religion at this time, Paul's apostle to be a believer in Christ at the time of preaching the gospel is a life-giving person whose lives can lead people so.


The apostle Paul is introducing such people. But their face is so diverse. From the Jews to Herodion, a relative of Herod's king, and to Urbano, almost certain to be slaves. In other words, the greetings of Romans 16 are a kind of greeting that directly shows that the apostle Paul is not related to the gospel act, the bloodline, or the appearance as mentioned in the Romans.


To say such a variety of people is to be a person who greets such a wide variety of people. That is to say, as I have spoken throughout the whole of Romans, to know that no bloodline, act, or condition of the flesh is righteous before God. This is because only those who can greet these various people.


The source language of the 'editorial' in Romans 16 says that it has the meaning of 'welcome', 'cheer', 'respect' with the word 'aspasasde'. In addition, the most commonly used greeting used in the Bible is 'Shalom', which means 'to be at peace', and in John 14:27, the peace given to Jesus by Jesus is called 'the same place' It is said to have the meaning 'to be one with peace.'


In other words, to be able to greet such diverse people, people of various backgrounds and identities as people with full beliefs, should be able to salute such people. And to be such a person, to be able to say so in the end, is that all those who receive this Romans will want the words of Paul to be their own.


If so many people are recorded, they will explore this intellectually. And it is beneficial for us, but what we need to know is that knowing the meaning of the sentences and words in the Bible is not essence, it is the essence of knowing the purpose. Therefore, this Romans 16 is not simply a record of the people who labored with him at the end of the Epistle to the apostle Paul to be called in the name of the Prime Minister.


This greeting is to be a person who can greet (cheer and respect) such a wide variety of people, as I said in this post. That the purpose of writing Romans is to be the nature and faith of all who receive this letter. And that means that anyone who wants to read the Romans and know the righteousness of God in it at any time of the day is saying that the essence of Paul's salutation must be his nature.


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