미가의 우상과 교리

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 11. 30. 07:36 Writer : 김홍덕

미가의 제사장의 일은 한 눈에 보기에도 사람들이 하나님의 법이 아닌 자기들의 법으로 하나님을 믿노라 하는 것이 어떤 것인지를 보여주는 사건입니다. 이러한 사건은 성경에 비일비재합니다. 아브라함이 하갈에서 이스마엘을 낳은 것에서부터 롯의 두 딸이 모압과 벤암미(암몬)을 낳은 일 그리고 사울이 자기 맘대로 제사를 지낸 일 등등 두께가 좀 된다 싶은 성경 곳곳에 넘쳐납니다.


사람들의 이런 습관은 오늘 날도 그치지 않고 있습니다. 하나님을 신상을 만들 듯 자기 맘대로 규정하고 그 섬기는 법도 스스로 제사장을 세우듯 맘대로 하고 있습니다. 물로 겉으로 보면 티가 나지 않습니다. 다 성경에서 나온 것으로 합니다. 미가의 신상을 지은 미가의 어미도 여호와를 위하여 한 것이지 바알이나 아세라를 위하여 신상을 지은 것이 아닙니다.


교회, 아닌 종교단체의 지주회사격인 교단별로 헌법이라는 것이 있습니다. 그 교단의 신앙 교리와 교회 운영에 대한 헌법이라는 것입니다. 그 헌법의 토대는 당연히 성경입니다. 그러니까 헌법은 하나님을 믿는 것에 대한 기준이라는 것입니다. 외형적으로 볼 때 이것은 틀린 것이 전혀 없는 온전한 것이라고 할 수 있습니다. 성경에서 액기스만 뽑았다고 해도 과언이 아니기 때문입니다. 물론 행정에 관한 것은 제외하고.


교리는 성경과 다르지 않지만 성경의 의도와는 다릅니다. 교리는 성경대로 사는 결과의 단면일 뿐입니다. 교리를 지킨다고 성경을 지키는 것이 아니라는 것입니다. 성경을 지키면 교리가 말하는 삶을 사는 것은 자연스럽지만 교리를 지킨다고 하나님을 믿는 것이 되는 것은 아니라는 것입니다. 명확한 방향성의 문제가 있다는 것입니다. 이는 마치 개는 짖지만 개소리로 짖는다고 개가 되는 것은 아닌 것과 같은 이치입니다.


하나님께서 말씀하신 의도를 알고 하나님의 의가 자기 본성이 되어 살면 그 살아가는 모습이 의도하지 않아도 교리를 지키는 것이 되지만 교리를 지킨다고 하나님 앞에서 의로워지는 것이 아니라는 것입니다. 이러한 오류는 예수님께서 그렇게 외치시던 것이지만 오늘날은 단지 달력의 시대로 예수님 이후의 시대를 산다는 것 하나 만으로 성경을 지키면서 사는 것은 복음이라는 교묘함에 다들 빠져 있는 것입니다.


교리의 이러한 면은 사람으로 하여금 하나님을 믿는 것을 능동적인 것이라는 생각을 하게 합니다. 하나님께 무엇을 드리고, 하나님께 행위의 소산을 드리며, 의지를 가지고 교리를 지키는 신념과 열정이 곧 믿음이고 신앙이라고 생각하게 만든다는 것입니다. 하지만 믿음은 단지 하나님의 의를 자기 정체성으로 순종하는 본질적으로 수동적인 것이며, 그 수동적인 순종으로 인하여 받아들인 하나님의 의가 자기 생명의 본성이 되므로 그 본성대로 살아보니 성경은 자연스레 지켜지는 것이 하나님의 법이고 성경의 말씀입니다.


이런 역방향과 오류 속에서 사람들이 살다가 보니 이젠 너무 자연스러울 정도로 하나님을 믿는 것은 하나님께 자신이 무엇을 드리는 것이며, 성경은 원래 사람이 지키기 어려운 것인데 그것을 얼마나 지켜내는지가 바로 믿음의 척도라는 것이 정설이 되었고, 무엇을 어떻게 드리며, 무엇을 어떻게 지킬 것인지를 학문으로 연구한 것이 신학이 된 것입니다.


바로 여기에서 무형의 우상이 양산되는 것입니다. 미가의 신당이 양산되는 것이라는 것입니다. ‘이렇게 하는 것이 하나님을 위하는 것’이라는 신념이 바로 미가의 어미가 ‘여호와를 위하여’라고 하는 것과 같은 것이기 때문입니다. 우상이라는 것이 다른 것이 아닙니다. 하나님의 정체성과 다르게 하나님을 믿는 모든 것이 다 우상입니다.


우리는 신상이나 우상(드라빔)이라고 하면 형상화 된 것만 생각합니다. 하지만 사람이 하나님의 의에 순종하는 것이 아니라 자신이 하나님을 위하여 뭔가를 하겠다고 나서면서 ‘하나님을 믿으려면 이렇게 해야 해!’라고 하는 모든 것들도 사실 우상입니다. 그렇게 해야 한다는 것은 섬기겠다는 의미입니다. 그런 마음가짐은 다른 신앙, 다른 종교, 또 세상의 가치관 안에서는 기특한 것인지 모르겠지만 하나님은 다릅니다. 그래서 하나님은 거룩(구분)하시고, 사람들이 열심을 가지로 ‘이래야 해!’라고 하는 것은 이방인의 신앙인 것입니다.


사람들의 그런 생각 이면에는 눈에 보이는 육신의 삶을 본질로 보고 육신이 풍요해지는 것이 하나님께 복을 받는 것이라고 아전인수 격으로 해석한 교만함이 있습니다. 자신이 풍족해지는 것이 하나님께 유익한 것이라고 생각하는 놀라운 교만이 있다는 것입니다. 그리고 그 교만을 채우기 위해서는 ‘이렇게 해야 하나님께서 복을 주시고, 화를 면케 하신다.’는 기반을 행위에 둔 조건을 성경에서 찾아 정하는 것입니다. 그 생각이 오늘날 함축된 것이 바로 교리이기도 한 것입니다.


하나님을 믿는 신앙은 우리 육신이 복을 받는 것으로 가늠할 수 없습니다. 그러면 십자가에 달린 예수님이나 순교자들은 다 벌 받은 것이 될 것입니다. 우리의 육신에게 유일한 복은 지음 받은 목적대로 소비하는 것입니다. 망치는 못 박는데 사용되는 것이 가장 큰 복이지 잘 보관되는 것이 복이 아닌 것과 같습니다. 그렇듯 우리 육신의 삶은 소비되는 것이고 점점 쇠약해 지는 존재인데 이것에 반하는 것을 복으로 여긴다면 이 인생을 만드신 하나님은 바보가 되는 것입니다.


그렇듯 이 육신에 대한 생각이 모든 우상을 양산하는 근원입니다. 이 육신은 하나님의 뜻에 순종하므로 본성이 된 하나님의 의를 나타내는 것에 소비되는 것이 진정한 복이고 우리 삶의 목적이며 정체성이라는 것을 안다면 우리는 당연히 이 육신이 복을 받기 위하나 조건으로서 성경을 지키려 하지 않을 것입니다. 교리 같은 것은 정리하지 않아도 된다는 것입니다. 하나님의 의에 순종하므로 소비하는 삶의 모습이 바로 교리로 정리한 성도의 삶이기 때문입니다.


그러면 당연히 우상도 필요 없습니다. 하나님을 믿는 것에 대한 불확실성이 사라지는데 왜 뭔가를 형상화하거나 자기 행위를 믿음의 근거로 삼겠습니까? 자기 안에 하나님의 의가 너무 확실하게 있고, 성경이 마치 자신의 일기 같이 여겨지는 사람에게 하나님을 믿는 믿음의 증거로서 우상이나 자기 행위나 신념과 같은 무형의 우상과 같은 것이 필요 없는 것입니다. 교리가 필요 없는 것입니다. 정확히는 그렇게 정리할 필요가 없다는 것입니다. 자기 삶이 하나님의 의를 표현하는 그리스도와 같은데 그리스도께서 보이신 것을 자기 몸 밖에 정리해서 기록할 필요가 어디에 있겠냐는 것입니다.


하나님을 위하여 뭔가를 자꾸 하려는 것, 교리를 지켜야 된다고 하는 것은 모두 마음에 불확실성을 그것으로 채우려는 것일 뿐입니다. 자기 행위가 하나님의 말씀과 같지 않기 때문에 원칙을 정해서 그렇게 하려는 것일 뿐입니다. 본성이 일찍 일어나는 사람, 그것이 습관이 된 사람은 알람 시계가 필요 없는 것과 같은 것입니다.


그러므로 여호와를 위하여 지은 미가의 신당과 같이, 오늘 하나님을 위하는 것이라며 이것도 지키고 저것도 지키려는 그 무형의 모든 우상들은 모두 자신 안에 하나님의 본성이 없기 때문에 그것을 보완하려는 몸부림에 불과한 것입니다. 그리고 안타깝지만 그런 노력으로 천국에 갈 수는 없습니다. 노력으로 가는 곳이 아니기 때문입니다.


믿음은 수동적인 것입니다. 그래서 믿음은 들음에서 나는 것입니다. 하나님의 의에 순종한 사람은 하나님의 의가 자기 안에서 땅에 심긴 씨가 생명이 되듯 자기 본성이 되어 그 본성대로 살 수 밖에 없는 존재가 되는 것입니다. 하나님의 본성대로 살 수 밖에 없는 존재에게 ‘이렇게 해야 하나님을 잘 믿는 것’이라는 문자가 왜 필요하며 교리가 왜 필요하겠습니까? 교리나 우상은 자기 속 심령에 하나님의 의가 없는 사람만 필요한 것입니다.



(Translation by Google)


Micah's idols and doctrines


The work of the priest of Micah is at a glance, but it is an event that shows how people believe in God by their law, not the law of God. These events are in the Bible. From the birth of Ishmael in Hagar to Abraham, the two daughters of Lot flooded the Bible, where Moab, Ben Ami (Ammon) was bore, and Saul had made his own sacrifice.


This habit of people does not stop today. I have decided that God will set my soul as if I will make a statue, and I will do whatever I want to do as a priest himself. Water does not come out on the surface. It is from the Bible. The mother of Micah who made the image of Micah was also for the LORD, not for Baal or Asherah.


There is a constitution for each denomination, which is the holding company of the church and not the religious organization. It is the constitution of the denomination's doctrine of faith and the administration of the church. The foundation of the constitution is, of course, the Bible. So the Constitution is the standard for believing in God. From a formal point of view, this can be said to be complete without any mistakes. It is not an exaggeration to say that only the bloom was extracted from the Bible. Of course, except about administration.


Doctrine is not different from the Bible, but differs from the Bible's intent. Doctrine is only a cross section of the result of living the Bible. It is not to keep the Bible to keep the doctrine. By keeping the Bible, it is natural to live a life of doctrine, but it is not to believe in God that it keeps the doctrine. There is a clear directionality problem. This is the same as if a dog barks but does not bark as a dog.


If we know God's intention and live the righteousness of God in our own nature, we will keep our doctrine even if we do not intend to do so. This error is what Jesus had cried out about, but today it is only in the age of the calendar that living the age after Jesus is living in the cleverness of the Gospel to live by keeping the Bible alone.


This aspect of doctrine makes people think that believing in God is an active one. It is what makes you believe in God, faith, and faith in giving what you give to God, giving you a source of action, and keeping your doctrine with will. However, faith is essentially passive in obeying God's righteousness with his identity, and because the righteousness of God, accepted by his passive obedience, is the nature of his life, It is a law and the Word of the Bible.


In this reversal and error, people have lived and believed in God to be so natural that what he is giving to God is that it is difficult for the person to keep the Bible and how to protect it is a measure of faith It is the theology that studied how to give something, what to give, and how to keep it.


It is here that intangible idols are mass-produced. It means that the new party of Micah is mass-produced. This is because the belief that 'doing this is for God' is the same as what Micah's mother says 'for the Lord.' Idol is not different. Unlike God's identity, all things that believe in God are all idols.


We think of a figure or idol (Drabim) only when it is shaped. However, not all people are obedient to God's righteousness, but everything that they say, "If you believe in God, you must do this!" To do that means to serve. God is different, though I do not know if he is unique in other faiths, other religions, and world values. It is the belief of the Gentiles that God is holy, and that people should be enthusiastic about it.


It is arrogant to think that it is blessed by God to see the physical life of the human body and to see that the body is enriched under such a thought of people. There is an amazing pride that thinks that being rich is beneficial to God. And in order to fill that pride, the Bible determines the condition that puts the foundations of the act, 'This is God's blessing and anger'. It is the doctrine that the idea implies today.


Faith in God can not be measured as our bodies are blessed. Jesus and the martyrs on the cross will all be punished. The only blessing to our flesh is to consume it according to its purpose. It is the greatest blessing that is used to nail the hammer, and it is not a blessing to keep it. As such, our physical life is consumed and gradually weakened, and if we bless what is contrary to this, God who made this life becomes a fool.


As such, the idea of ​​the body is the source of all idols. If we know that this body is obedient to God's will and that it is the true blessing, the purpose of our lives, and identity, which is used to represent God's righteousness, we are naturally blessed by this body, I will not. Doctrine and the like do not need to be summarized. Because the form of life we ​​consume in obedience to the righteousness of God is the life of the saints as summarized in doctrine.


Then, of course, you do not need an idol. Why is it that the uncertainty of believing in God disappears, and why should we shape something or use it as a basis for our faith? There is so much righteousness in God that there is no need for idols, idols, or intangible idols, such as beliefs, as proof of faith in God to those who are considered Scripture as their diary. Doctrine is not necessary. It is precisely that you do not have to sort it out. It is like Christ, who expresses the righteousness of God, where his life needs to be recorded outside his body.


To do something for God, to keep the doctrine is all to fill the uncertainty with it. It is only because we have set our principles and do so because our actions are not the same as God's Word. People who have an early nature, and those who have become customs are like those who do not need an alarm clock.


Therefore, like the Micah of the New Testament, which is built for Jehovah, all the intangible idols that keep this, and keep it, are just struggles to supplement it because there is no God's nature in them. And unfortunately I can not go to heaven with such an effort. It is not a place to go for hard work.


Faith is passive. So faith comes from hearing. He who is obedient to God's righteousness is the righteousness of God, as the seed planted on earth is his life, becoming his own nature and being able to live according to its nature. Why do we need the letter "To believe in God so well" that we have to live according to the nature of God and why doctrine is needed? Doctrines and idols are necessary only for those who do not have the righteousness of God in their own spirit.

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