십자가의 도와 사과(赦過)

Category : 김집사의 뜰/복음 담론 Date : 2017. 10. 27. 16:02 Writer : 김홍덕

얼마 전에 연예인이 기르는 개가 사람을 물어서 그 사람을 죽게 한 일이 발생했다. 어이 없는 일이다. 이런 중에 그 누구도 개를 죽여야 한다고 말하기 힘든 사회이기도 하다. 성경적으로 본다면 사람을 죽인 짐승은 반드시 죽이라고 하고 있다. 하지만 지금의 시대는 그런 시대가 아닌 것은 분명하다. 그리고 지금 이것을 가지고 성경이 어떻다고 이야기 하려는 것은 아니다.


개가 사람을 물은 연고로 사람이 죽었다는 것 보다 이 사건에서 중요한 것은 없지만 어이없게도 그것 못지않게 잘못된 것이 있는데 그것은 개주인의 태도이다. SNS에 개가 사람을 문 날이 개 생일이었다고 축하한 사진이 올라온 것이야 지들 사정이니까 접어 둔다고 쳐도 사과는 다른 문제이다. 이것은 아주 엄격한 문제일 수 있다. 단지 법이 미치지 못한다고 시간으로 때울 일은 아니다.


가끔 우리는 친구들끼리 웃자고 사람을 놀리는 일이 있다. 그러면 때로 놀림을 당한 친구가 화를 내기도 한다. 그때 사람들은 이렇게 말한다. ‘웃자고 한 소리에 죽자고 달라 드냐?’라고. 하지만 그것은 아주 몰지각한 소리다. 사람이 원치 않게 특히나 잘못한 것도 없는데 놀림을 당해서 불쾌해 한다면 사과를 할 일이지 그게 웃자고 한 소리라는 이유로 참아야 하는 희생을 요구할 명분이 없기 때문이다.


개가 사람을 물어 죽였다. 100번 물려서 개가 사람을 문 것이 그 사람의 죽음의 이유가 아니라는 것이 의학적으로 과학적으로 상황적으로 명명백백히 드러났다고 해도 개주인은 피해자에게 가서 행여 자기 개로 인하여 그런 것이 아닌가 사죄하는 것이 도리이다. 그런데 연예인이라고 해서 그런지 몰라도 피해자도 아닌 언론과 매체에 사과를 간단하게 하고, 문제가 되니 사과했다는 글도 올렸다가 또 개가 물은 것이 사망의 원인이 아니라는 그야말로 개소리를 하기도 했다.


사람이 사과를 하는 입장이 되었다면 자기가 하지 않은 것까지 다 감당할 마음으로 사과를 하는 것이 도리이다. 사과해야 하는 순간에 자신의 이익이나 과실의 범위를 따지는 것이 아니라는 것이다. 사과할 때는 그 일과 관련한 모든 것에 책임을 진다는 마음으로 사과를 해야 한다는 것이다. 이것은 엄청난 일인 것 같지만 사실 진정한 사과를 할 마음만 있으면 아무 것도 아니다. 모든 것을 뒤집어 쓰면 어쩌나? 라는 마음이 있거나 이글을 볼 때 그런 생각이 든다면 진정한 사과를 할 생각이 없거나 해 본적이 없다는 의미다.


예수님의 일이 그렇다. 그래서 여기다 글을 쓰고 있는 것이다. 예수님께서 십자가에 못 박히시면서 ‘왜 그렇게 못을 세게 박느냐?’라고 하시거나, 아니면 ‘왜 그렇게 굵은 못을 박느냐?’와 같은 말씀을 하시지 않았다. 전혀 죽으실 이유가 없으신 예수께서 세상에서 가장 억울한 죽임을 당하시는 중에도 그렇게 하시지 않았다는 것이다. 그게 십자가다.


진정한 사과의 모습은 그래서 어렵다. 십자가의 도를 알지 못하면 할 수 없는 것이라는 것이다. 그러니까 사과하는 순간까지 잘잘못을 따진다는 것은 십자가의 도가 아니라 자기의 의가 아직 죽이 않았다는 방증인 것이다. 하지만 오히려 우리는 자기 책임을 넘어 사과하는 것을 보고 어리석다고 한다. 바로 그런 조롱이 성경이 말하는 조롱인 것이다. 예수 믿기에 받는 조롱이 그것이라는 것이다. 예수를 믿는다는 것이 바로 십자가를 지고 예수님을 따라 가는 것이기 때문이다.


그리고 이런 일은 교회에도 넘쳐난다. 예수님의 십자가를 지고 따라가자고 가르치고 배우는 교회에서 신앙이라는 범주로 들어가면 절대로 의인이 굽히지 않는다. 사과하지 않는다는 것이다. 신앙이 더 좋다면 신앙 없는 사람을 꾸중하거나 훈계하는 일은 언제나 권위적이지만 이를 당연하게 여기고 오히려 이것에 대항하면 신앙이 없거나 심지어 마귀에게 빠졌다는 말을 듣는다.


그러나 예수님을 믿는 신앙, 십자가를 진다는 것은 예수님과 같이 하겠다는 의미가 아닌가? 예수님께서 하나님의 아들이실 뿐 아니라 온전한 의인이심에도 세상의 가치관으로 볼 때 하나님의 아들이 아니라며 죄인을 삼아 죽였다. 의인이 죄인이 된 것이다. 죄인들의 기준에 의해서. 그런데 교회가 신앙이란 의를 가지고 죄인을 심판하기만 하려고 한다.


세습의 문제도 그렇고, 목사와 관련된 성추문이나 금전적 문제에 대해서도 그렇고 교회가 사회적으로 비판 받을 정도의 부를 자랑하는 일들이 그렇다. 그런 일들을 비난하는 사람들은 다 죄인이 된다. 교회가 옳다는 것이다. 하나님을 믿는 사람이 밀리면 안 된다는 것이다. 그러나 어쩌랴? 예수님이 보이신 것은 그것이 아닌 걸? 이게 참 망측한 일임에도 오히려 의롭게 여김을 받고 있다. 그래서 예수님께서는 ‘멸망의 가증한 것이 거룩한 곳에 서 있는 것을 보면 도망가라’고 하셨다. 그런 교회에서는 나와야 한다는 것이다.


사람이 사과를 하는 일은 상대의 의에 복종하는 것이다. 신앙이란 그런 것이다. 사과를 하려면 자신이 모든 것을 뒤집어쓴다는 마음으로 해야 하고, 예수를 믿으려면 죄인들 앞에서 자신의 의가 죄인이 되는 것을 감당하는 것이 바로 십자가를 지는 것이다. 이것은 연관된 일이다. 그리고 이것은 세상으로부터 조롱 받는 일일 수 있지만 그러나 그것이 복음이다.



(Translation by Google)


The help of the cross and apology (forgiveness)


It happened a while ago when a celebrity dog ​​bites a person and kills the person. It's a no-brainer. It is also difficult to say that no one should kill a dog. Biblically, the beast that killed a person is said to be killed. But it is clear that the present age is not such a time. And now it is not about telling the Bible about this.

There is nothing more important in this case than a dog dying of a person, but it is just as wrong as that dog owner's attitude. SNS is a picture of a dog celebrating the birthday of a dog, but it is a matter of time. This can be a very strict problem. It is not just about time that you can not get out of the law.

Sometimes we have to laugh at our friends and make fun of people. Then sometimes a friend who gets laughed gets angry. Then people say: 'Do you want to die in a voice that makes you laugh?' But it is a very deluded sound. It is an apology if you are uncomfortable because you do not want people to do anything wrong, especially if you are being teased and you do not have the right to ask for sacrifices that you have to endure because it is a loud voice.

The dog asked a man and killed him. Even though the dog has been bombarded 100 times and the fact that the dog is not the reason for his death has been scientifically and scientifically clarified, the dog owner is willing to go to the victim and apologize for it. However, as an entertainer, it is easy to apologize to the media and the media, not to the victim, to post an apology that it is a problem, and to say that the dog is not the cause of death.

If a person is in a position to apologize, it is up to him to apologize with all he can not do. It is not that you want to apologize to the extent of your own interests or negligence in the moment you have to apologize. When you apologize, you have to apologize for being responsible for everything related to the work. This may seem like a big deal, but it is not really a matter of genuine apology. What if I turn everything around? If you have a mind or an idea when you see this eagle, it means you have not thought about or apologized for the true apology.

It is Jesus' work. That is why I am writing here. When Jesus was crucified, he said, "Why are you so hard to put on a nail?" Or, "Why do you put such a big nail?" Jesus, who had no reason to die at all, did not do so, even when he was the worst slain in the world. That is the cross.

The shape of a true apple is so difficult. If you do not know the way of the cross, you can not do it. It is a proof that his righteousness has not yet been killed, not the will of the cross. But rather, we say that it is stupid to see apologizing over his own responsibility. That mockery is a mockery of the Bible. It is the ridicule that is received by believing in Jesus. For to believe in Jesus is to take the cross and follow Jesus.

And these things are overflowing in the church. When you enter the category of faith in the church where you teach and learn to follow the cross of Jesus, you will never bend the righteous. I do not apologize. If faith is better, it is always authoritarian to discipline or admonish a man without faith, but he is taken for granted, and he is told that he has no faith or even fell to the devil.

But does not it mean to believe in Jesus, to take the cross, to be with Jesus? Although Jesus is not only the Son of God, but a perfect righteous man, he is not the Son of God according to the values ​​of the world. The righteous have become sinners. By the standards of sinners. However, the church tries to judge sinners with the righteousness of faith.

It is not only the hereditary issue, but also the sexual and financial problems associated with the pastor, and the boasting of the wealth that the church is socially criticized. All those who blame such things become sinners. The church is right. A person who believes in God should not be pushed. But what? Is not that what Jesus saw? This is a matter of fact, but it is rather righteous. So Jesus said, 'Run away if you see that the abomination of destruction is standing in the holy place.' It should come from such a church.

To apologize to a person is to submit to the righteousness of the other. That is what faith is. To apologize, you have to do it with your mind to write everything over, and to believe in Jesus is to take the cross in front of sinners to take care of your righteous being a sinner. This is an affair. And this may be a mockery from the world, but it is the gospel.


,