믿음의 본질은 정체성을 믿는 것이다.

Category : 김집사의 뜰/복음 담론 Date : 2017. 10. 18. 15:31 Writer : 김홍덕

한 때는 살만 한 집의 딸이었던 아가씨가 40을 바라보는 나이에 결혼을 하게 되었다. 앞서 말했듯 한 때 살만 했지만 현재는 넉넉하지 않아서 그 아가씨가 자신이 음악 과외를 하면서 가계에 큰 역할을 감당하고 살아 왔다. 그 아가씨는 내가 잘 아는 사람으로 아주 착하고 훌륭한 청년이다.


그런데 결혼 소식과 함께 들려온 신랑의 나이가 11살이 작다고 한다. 그게 전부다. 아직 주변의 사람들이 그녀의 신랑이 어떤 사람인지 잘 알지 못한다. 그런데 단지 11살 연하의 남자라는 사실 만으로 그녀가 남자를 밝히는 사람이라는 소문을 내고 있는 사람이 있다. 그건 참 어이없는 일이다.


왜냐하면 한 사람의 일을 판단하는 것에 있어서 가장 중요한 것은 그 사람이 어떤 사람이냐는 것이다. 지금 어떤 행위를 했느냐가 아니라는 것이다. 사람을 믿고 생각하는 것은 ‘그가 누구냐?’의 문제가 가장 근본이다. ‘그가 무엇을 했느냐?’를 보는 것은 회 칠한 무덤과 같은 마인드며 신앙이다. 이것은 단순한 것 같지만 그렇지 않다. 집에서 새는 쪽박은 들에서도 새기 때문이다. 정말로 열심히 젊은 날을 희생하면서 살아온 청년이 단지 11살 어린 남자와 결혼한다는 사실 하나로 남자를 밝힌다는 식의 말을 하는 것은 회 칠한 무덤의 가치관을 가지고 있다는 방증인 것이다.


사람이 사람을 믿는 것은 그 사람이 누구인지, 그 사람의 정체성을 믿는 것이다. 행위는 부수적인 것이다. 행위는 그 사람의 정체성에서 비롯된 것이지, 행위가 그 사람의 정체성이 아닌 것이다. 모든 율법이 예수님을 설명하기 위해서 나왔음에도 율법이 규정한 행위만 본 자들이 예수님의 행위가 율법을 어겼다면서 죽인 것이나, 열심히 살아온 청년을 단지 11살 연하의 남자와 결혼한다는 사실 하나만으로 색녀 취급하는 것은 같은 것이다.


오늘 이 이야기는 한 아가씨에 관한 이야기가 아니다. 이것은 우리가 사람을 믿을 때, 아니 무엇을 믿을 때 무엇을 믿느냐의 문제에 관한 것이다. 대부분의 기독교인들이 하나님을 믿는 것에 있어 앞서 이야기한 아가씨를 험담하는 사람들의 모습을 가지고 있다. 즉 하나님의 정체성을 믿는 것이 아니라 하나님께서 무엇을 자기에게 해 주시는지를 핵심으로 삼고 있다는 것이다. 이것은 슬픈 일이다. 왜냐하면 그것은 하나님을 믿는 것이 아니다. 그냥 하나님을 이용하는 것이다.


하나님을 믿는 것은 하나님의 정체성을 믿는 것이다. ‘하나님께서 내게 어떤 행위를 하시느냐?’를 기준으로 믿는 것은 하나님을 믿는 것이 아니다. 그런 것은 자판기에게나 기대할 일이지 하나님께 기대할 것이 아니라는 것이다. 하나님을 믿으려면 <하나님이 어떤 분인지>를 바로 알아야 한다. 그리고 그것을 믿어야 한다. 그럴 때 하나님을 믿음에 있어 어려움이 없다. 누군지를 알아야 그 사람의 행위를 믿을 수 있는 것이다.


하나님은 존재의 신이시다. 근본적으로 그 이름이 <여호와>다. ‘나는 스스로 있는 자’라고 하신 분이다. 그리고 늘 우리에게 ‘너는 나를 누구라 하느냐?’를 물으신다. 너와 나의 관계가 무엇인지, 나는 너에게 누구며, 너는 나에게 또 누구냐는 것이다. 그 관계의 정체성이 정해지면 모든 것은 다 정해진다. 하나님이 누구신지를 바로 알면 하나님께서 나를 옥에 가두어도 또 대통령을 만들어도 하나님에 대한 생각과 감사함이 달라지지 않는다. 


하지만 그것이 아니라 하나님께서 나에게 무엇을 해 주시는지를 생각하고 믿는 사람은 사건 여하에 따라 하나님에 대한 감정이 달라진다. 믿음이 달라진다는 것이다. 그러니까 믿음이 약해지지 않도록 열심히 뭔가를 해야 한다고 말하고 다짐하고 노력한다. 그게 바로 행위의 신앙이고 율법 신앙이다. 그리고 그것이 바로 회 칠한 무덤과 같은 신앙이며, 외식하는 자요 노릇하는 자인 것이다.


사람이 되었던 하나님이 되었던 그 무엇을 믿는 것은 그로부터 나온 행위를 믿는 것이 아니다. 표현된 것이 아니라 그 사람이, 또 하나님이 어떤 분인지를 믿는 것이 본질이다. 아들의 행위가 못났다고 호적에서 없어지지 않듯(설사 호적에서 지워도 아들은 아들이다) 행위는 아무 것도 아니다. 11살 연하의 남자와 결혼한다고 왜 색녀인가? 그게 아니라면 하나님께서 나를 행여 가난하게 한다고 시험에 든 것이겠는가? 그것은 아니다.


우리가 하나님을 믿는 것은 절대적으로 하나님이 어떤 분인지 아는 것이 먼저다. 그것이 먼저 그 나라와 의를 구하는 것이다. 그것이 믿음으로 의롭게 되는 것이다. 그것이 바로 예수만 있으면 된다는 것이다. 그리고 그것을 믿었기에, 그가 누구인지, 하나님이 어떤 분인지 믿었기에 일어나는 일들, 행여 그것을 세상은 배신이라 한다고 해도 그것을 감당하는 것, 그것이 십자가를 지는 것이다. 그게 믿음이고 신앙인 것이다.



(Translation by Google)


The essence of faith is to believe in identity.


At that time, the daughter of a livable house was married at the age of 40. As I mentioned earlier, I lived at a time but I am not comfortable at present, so the lady played a big role in the household while playing music lessons. The young lady is a very nice young man who I know well.


However, the bridegroom who is accompanied by the marriage news is 11 years old. That's all. The people around her still do not know what her groom is. However, there is a man who is rumored that she is the man who illuminates a man only by the fact that it is a man of 11 years old and younger. That is terrible.


Because the most important thing in judging one's work is who is the person. It is not what you did now. Believing in a person is the fundamental question of who he is. To see 'what he did' is a mind and faith like a buried grave. It seems simple, but it is not. It is because the bird leaking from the house is also leaked in the field. The fact that a young man who lived at the expense of a really hard young man marries an 11-year-old young man is said to have said that he has a male grave.


A person believes in a person is who he is and believes in his identity. The act is incidental. The act is derived from the identity of the person, not the identity of the person. Though all the laws came to explain Jesus, those who saw only the acts prescribed by the law killed Jesus while his actions had broken the law, but the fact that a young man who lived a hard life married to a man who was only 11 years younger, It is the same.


This story is not about a girl today. This is about the question of what we believe when we believe in, or what we believe in. Most Christians have the appearance of those who are gossiping about the girl who said earlier about believing in God. In other words, we do not believe in the identity of God, but the core of what God does for Him. This is sad. Because it is not believing in God. Just use God.


Believing in God is believing in God's identity. To believe on the basis of 'what is God doing to me' is not to believe in God. It is something to expect from a vending machine, not to expect from God. To believe in God, you must know what God is. And you have to believe it. At that time, there is no difficulty in believing in God. You need to know who you are and you can trust the act of the person.


God is the god of being. Fundamentally, the name is Jehovah. I am the one who says, 'I am selfish.' And he always asks us, 'Who do you say I am?' What is your relationship with me, who am I to you, who are you and me. Once the identity of the relationship is determined, everything is fixed. If you know who God is, if you put me in prison or make a president, your thoughts and gratitude to God will not change.


But those who believe and believe in what God does to me do not feel like God. The faith is different. So I try to do my best by saying that I have to do something hard so that my faith does not become weak. That is the belief of the act and the faith of the law. And that is the same faith as the burial tomb, the one who eats out and the one who plays.


Believing in something that has become a human being is not believing in the actions that come from it. It is the essence of believing that the person, not God, is not expressed. Just as the act of the son does not disappear from the family register (even if it is erased from the family register, the son is the son). Why are you a slut to marry a man who is 11 years younger? If not, would it be tempting that God would make me poor? It is not.


We believe that we are absolutely first to know what God is. That is to seek for the country and righteousness first. It is justified by faith. That is all it takes to have Jesus. And because he believed it, what he is, what happens when he believes that God is what, and what it takes to bear it, even if the world is betraying, is that it is crucified. That is faith and faith.



,