(제 6계명) 살인하지 말지니라

Category : 주제별 성경 보기/십계명 Date : 2017. 4. 25. 17:54 Writer : 김홍덕

십계명은 분명히 하나님께서 자신을 애굽의 가치관에서 건져내신 분이라는 고백이 있는 사람들의 계명이고 본성입니다. 그런데 사람들은 마냥 십계명을 몸으로 지키면 하나님의 백성이 되는 것으로 생각합니다. 그러다보니 십계명 중에서 ‘살인하지 말라’는 것이나 ‘간음하지 말라’는 것이나 또 어떤 사람의 경우에는 ‘도적질 하지 말라’는 계명과 같은 것은 다 지켰다고 여기기도 합니다.


사실 살인은 흔히 일어나는 일이 아닙니다. 살면서 사람을 어떤 이유로든 죽여 본 사람이 얼마나 되겠습니까? 그렇게 본다면 이 계명은 많은 사람들이 지켜야할 것 같지 않습니다. 즉 살인하지 말라는 계명은 웬만하면 지켰다고 생각한다는 것은 하나님의 계명을 문자 그대로 육신으로 지킨 사람들의 이야기입니다. 그래서 예수님께서는 아예 이것이 육신의 문제가 아니라 ‘마음으로 형제를 욕하는 사람은 이미 살인한 것’이라고 분명하게 하셨습니다.


그렇다면 우리는 여기서 한 번 분명하게 해야 할 것이 있는데, 그것은 다름이 아니라 <무엇인 산 것이고 무엇이 죽은 것인가?> 하는 것입니다. 살인이라는 것은 살아 있는 사람을 죽이는 것입니다. 그러니 살인을 논함에 있어서 가장 핵심은 ‘무엇이 산 것이고, 무엇이 죽은 것인가?’가 되는 것입니다. 예를 들어 ‘인격 살인’이라는 말이 있습니다. 인격적으로 회복 불능의 상태를 만들었을 때 그렇게 말합니다. 또 자주 드리는 비유긴 하지만 시계 또한 시간을 알려 주지 못하면 죽었다고 말하기도 합니다.


물론 육신이 숨을 쉬고 살아 있는 것을 ‘살아 있다’는 것의 근간으로 삼는 것은 당연합니다. 그렇기 때문에 육신의 호흡을 끊어 버리는 살인이야 당연히 살인입니다. 그런데 문제는 하나님께서 우리에게 ‘살인하지 말라’고 말씀하시면서 하나님은 아주 많은 사람을 죽이셨고, 심지어 홍수를 일으켜서 온 세상 사람을 다 죽이기도 하셨는데 그 하나님께서 살인하지 말라고 하시니 왠지 자격이 안 되는 분의 말씀 같기도 합니다.


또 다른 것은 앞서 무엇을 산 것으로 볼 것이냐에 대한 이야기와 같은 맥락에서 본다면, 하나님께서는 성경을 통해서 우리 모든 인생들이 죄와 사망 가운데 있다고 말씀을 하십니다. 즉 하나님께서는 육신이 살아 있는 사람을 많이 죽이시기도 하고, 반대로 육신으로 멀쩡하게 살아 있는 사람들을 ‘죽은 자’라고 또 ‘사망 가운데 있다.’고 말씀하시는 것입니다. 이것은 사뭇 상충되거나, 아니면 하나님의 독단적 가치관이라 할 수 있을지도 모릅니다.


하지만 이 모든 것에 있어 결정적인 출발이 있는데, 이 세상을 하나님께서 만드셨다는 것, 그것입니다. 다시 말해서 생과 사 그리고 그 어떤 것은 이 세상에서는 오직 하나님이 가지신 기준, 그것이 온전하고 유일한 기준인 것입니다. 즉 육신이 아무리 살았다고 해도 하나님께서 보실 때 죽은 것은 죽은 것입니다. 하지만 그렇다고 육신의 목숨을 하찮게 여기면 안 됩니다. 육신이 살았다는 것은 하나님께서 그 사람이 하나님이 보실 때 살았다고 할 수 있는 삶을 살 수 있는 기회 가운데 있는 것이기 때문입니다.


사람은 하나님께서 그 성품을 표현하시고자 그 형상대로 만드신 존재입니다. 이는 날 때부터 그렇다는 것은 아닙니다. 사람이 육신으로 생명을 가지고 살면서 세상에 널리 표현하신 하나님을 만나고 그 말씀을 듣고 또 예수 그리스도의 말씀과 삶을 접하고서 그것이 자신이 육신으로 삶을 살아가는 목적이자 의미이자 이유인 것을 발견하게 될 때까지는 다 사망 가운데 있는 것이라 할 수 있습니다. 하나님이 만드신 목적 안에 들어가기 전에는 하나님의 목적 안에서 보면 다 의미 없고 죽은 것과 같은 사람일 뿐이기 때문입니다.


이는 마트에 불을 밝히기 위한 목적을 위하여 만들어진 전구가 불을 밝힐 수 있는 역량을 다 가지고 있지만 그 목적을 수행하지 못하고 그냥 대기 상태에 있는 것과 같습니다. 가능성으로 보면 새것이나 ‘불을 밝히고 있느냐?’라는 관점에서 보면 죽은 것이기 때문입니다. 사람도 육신으로 살아 있다는 것은 언제라도 하나님의 의를 자기 삶의 목적으로 순종할 가능성을 가진 존재임을 말하는 것입니다. 그러나 ‘하나님의 의도가 이루어졌느냐?’라는 목적의 관점에서 보면 사망 가운데 있는 것입니다. 이것이 바로 창세기 1장 2절에서 말씀하시는 상태이기도 합니다.


그러므로 사람이 육신을 가지고 살아 있다는 것은 하나님의 계획안에 있는 것입니다. 하나님께서 사람을 지으신 그 목적을 위하여 예비 된 상태라는 것입니다. 그런데 그 육신을 하나님이 아닌 사람이 죽여 버린다면 그것은 단순히 사람을 죽인 것이라기보다 하나님의 계획에 도전하는 것이기도 한 것입니다. 그러므로 사람이 사람을 죽이면 안 되는 것입니다. 자신이 만들지도 않았고, 또 그렇기에 소유할 수 없는 사람을 단지 자기의 의를 주장하기 위하여 죽이면 안 되는 것입니다.


그러나 하나님께서 십계명에서 ‘살인하지 말라’고 하시는 더 큰 핵심은 >사람으로 하여금 하나님의 창조 목적에서 떠나게 하지 말라.>는 것입니다. 즉 사람이 하나님의 창조목적을 빨리 찾아서 그 하나님의 의가 자기 존재의 목적임을 알고 순종하고 살아가도록 도와야 하는 것이 애굽에서 자신을 건져내신 분이 여호와 하나님이라고 믿는 사람들의 본분인데, 그 본분을 망각하고 사람이 하나님의 의를 발견하지 못하도록 하여 하나님이 보실 때 사망이라 말씀하시는 자리에서 벗어나지 못하도록 하는 것, 그것이 진정한 <살인>이라는 것입니다.


이 십계명은 하나님의 백성, 즉 하나님의 의가 자신을 다스리는 것에 순종하는 사람들의 계명입니다. 그 십계명 안에 ‘살인하지 말라’는 계명을 주신 것은, 하나님을 자기 신으로 섬기는 사람, 하나님의 의가 자기 삶의 목적이라 여기는 사람이라면 다른 사람이 하나님의 의를 발견하지 못하는 사망의 상태에 머물게 하거나, 하나님을 찾고자 하는 사람들을 미혹케 하거나 눈을 가려 하나님을 알지 못하도록 하는 것이 바로 진정한 살인이라는 것입니다. 하나님께서 십계명에서 원하시는 본질적인 것은 바로 이것입니다. 이것이 살인하지 말라는 계명이라 할 수 있는 것입니다.


그러므로 이러한 말씀은 예수님이 형제를 실족케 하지 말라고 하신 말씀과 연관이 되어 있고, 바울 사도가 로마서 뒷부분에서 또 고린도 서신을 비롯한 여러 서신에서 형제를 비판하지 말고, 연약한 자를 책망하지 말며, 악으로 악을 갚지 말라는 것과 같은 말씀도 다 이 뿌리에서 나온 것이라고 할 수 있습니다. 사람이 하나님의 의에 순종하여 하나님께서 살았다고 여기는 삶이 되는 것을 방해하는 것, 그리고 그 기회를 상실케 하는 육신의 살인, 이 모든 것이 바로 십계명이 말씀하시는 살인하지 말라는 말씀인 것입니다.


그런 면에서 본다면 성경을 혼탁하게 가르치는 것이야 말로 진정한 살인 미수입니다. 하나님은 존재의 하나님이시고, 사람에게 거하시기 원하시며, 사람이 하나님을 어떻게 여기는지 그 관계를 주목하시는 분이신데, 하나님께 기도하면 병든 몸이 낫고, 육신의 사업이 잘 되고, 시험 쳐서 된 목사를 공경해야 복을 받는다고 하며, 교회 건물을 크게 지으면 하나님께 영광이라고 가르치는 것은 그런 가르침을 듣고 있는 사람들이 온전한 하나님의 의를 발견하는 것을 방해하는 것이기에 그런 것이야 말로 십계명이 말씀하시는 진정한 살인이고 살인 미수라고도 할 수 있다는 것입니다.


하나님 앞에서 살고 죽은 것은 다른 것이 아닙니다. 하나님께서 사람을 창조하실 때, 또 우리 인생들을 이 땅에 보내실 때 계획하시고 뜻하시고 목적하신 하나님의 의가 그 사람 중심에 있느냐 아니냐의 문제인 것입니다. 그렇게 하나님이 뜻하신 의가 사람 안에 있으면 살아 있는 사람이고, 그것이 없으면 죽은 사람입니다. 그러므로 하나님께서는 사람이 하나님께서 살았다 여기는 자리(지시할 땅, 약속한 땅)로 가기를 바라시고 인도하시는데, 그 생명의 자리로 가지 못하게 육신을 죽이거나, 아니면 하나님의 의를 가리는 것, 그것이 바로 십계명이 말씀하시는 살인이고, 그 살인을 하지 말라고 하심이 바로 ‘살인하지 말라’는 계명인 것입니다.



(Translation by Google)


(The sixth commandment) You shall not murder.


The Ten Commandments are the commandments and natures of those who profess that God is the one who rescued Himself from the values ​​of Egypt. But people think that if they keep the Ten Commandments in their body, they become God's people. I think that we have kept the commandment of 'Do not murder' or 'Do not commit adultery' or 'Do not steal' in the case of some people.


In fact, murder is not a common occurrence. How many people have lived and killed a person for any reason? If so, this commandment does not seem to be guarded by many. It is the story of those who literally kept the commandments of God in the flesh. So Jesus made it clear that this is not a matter of the flesh, but "the one who scoffs at the brother in his heart is already murdered."


Then we have to make it clear once in a while, it is not something different, but what is living and dead? Murder is killing a living person. So, the key to discussing murder is to say, "What did it buy, and what did it die?" For example, there is the word 'personality murder'. I say so when I personally make a state of irreversible. It is also a frequent analogy, but the clock also says that it died if you can not tell the time.


Of course, it is no wonder that the body breathe and the living is the basis of what is 'alive'. Therefore, the murder that cuts off the breath of the body is of course murder. But the problem is that God said to us, 'Do not murder,' and God has killed so many, and even caused a flood to kill all the people of the world, and the God said, "Do not murder. It is like a Word.


In the same context as the story of what we would have previously bought, God tells us through the Bible that all our lives are in sin and death. In other words, God is saying that those who live in the flesh are killing many, and that those who live in the flesh are living in the dead, and in death. It may be conflicting, or it may be God's dogma.


But there is a crucial beginning in all this, that God created this world. In other words, life and death, and something else, is the only standard that God has in this world. That is to say, no matter how the flesh lived, what died in the sight of God is dead. But it should not be trivial to the life of the flesh. The reason the flesh lived is because God is in the middle of living an opportunity to live a life that God can live when he sees God.


Man is a creature that God made in his image in order to express his character. This is not to say that it is from the beginning of the day. Until we find God who lives and lives in the flesh and lives and lives in the world, and hears the word, touches the Word and life of Jesus Christ, and finds it is the purpose, the meaning, and the reason for his life in the flesh It can be said that it is in death. Until we enter into the purpose of God's creation, all we see in God's purpose is nothing but meaningless and dead.


This is like having a light bulb made for the purpose of lighting a fire in a mart, but it is in a standby state without fulfilling its purpose. If you look at the possibility, it is because you are dead from the point of view of a new thing or "Are you lightening a fire?" To be alive in the flesh is to say that at any moment there is the possibility of obeying God's righteousness for the purpose of his life. However, from the point of view of the purpose of "Is God's intent done?" It is in death. This is also what we are talking about in Genesis 1: 2.


Therefore, it is in God's plan that man is alive with the flesh. God is prepared for the purpose of man's creation. But if a person, not God, kills the body, it is not merely a killing, but a challenge to God's plan. Therefore, one should not kill a person. You can not kill a person who did not create it, and therefore can not own it, just to claim his righteousness.


But the bigger point that God says, 'Do not murder' in the Ten Commandments is> Do not let man depart from the purpose of God's creation. It is the duty of those who believe that God is the Lord God who has rescued himself from Egypt, that man should find the purpose of God's creation fast and to know that the righteousness of God is the purpose of his existence and obey and live. It is a true "murder" that prevents God from discovering the righteousness of God so that he can not escape from the position of death when he sees it.


This commandment is the commandment of God's people, those who obey God's righteous self-rule. The commandment "Do not murder" in the Ten Commandments is to give a man who serves God as his god, someone who regards the righteousness of God as the purpose of his life, to let others stay in a state of death that can not find God's righteousness, It is a true murder to deceive those who seek to find God, or to blind them to know God. This is the essential thing God wants in the Ten Commandments. This is a commandment not to murder.


Therefore, these words are related to the words that Jesus did not cause his brothers to fail, and the apostle Paul did not criticize his brothers in the latter part of the Romans or in various correspondence, including the Corinthian epistle, You can say that all the words like not paying back are from this root. It is a word that prevents people from obeying the righteousness of God and becoming a life that God has lived, and the murder of the flesh that loses the opportunity, and that all these things do not kill the Ten Commandments.


If you look at it in such a way, teaching the Bible bluntly is a true attempt to kill. God is the God of being, who wants to live in man, and who is paying attention to how he regards God, praying to God that he is sick, he works well in the flesh, It is blessed to be blessed and blessed, and to build a church building that teaches glory to God is what prevents those who hear such teachings from discovering the righteousness of God, so it is true that the Ten Commandments are true murders, It can also be called.


Living and living before God is no different. It is the question of whether God is right in the center of His people when He creates man, and when He sends our lives to this earth, the righteousness of His plan and will and purpose. So the righteousness that God meant was in man, he was alive, and if not, he was dead. Therefore, God wants a man to go to and lead to a place where God is living (a place to direct, a promised land), to kill the flesh without going to the place of life, or to hide the righteousness of God, This is the murder that you are talking about, and it is a commandment that says, 'Do not murder' that you should not kill.

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