(야고보서 5:13-18) 고난당한 자의 기도

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 3. 21. 09:24 Writer : 김홍덕

하나님을 믿는 하나님의 자녀들에게는 고난이 있다고 성경의 많은 부분에서 말씀하고 있습니다. 성경에서 고난이라고 하면 당연히 예수님께서 받으신 고난이 근본입니다. 하나님을 또 예수님을 믿는다는 것은 결국 예수님의 길을 따라가고, 예수님께서 보이신 그리스도의 본성이 우리의 본성이 되는 것이기에 예수님을 믿는다는 것은 당연히 고난도 따르는 것입니다. 

자녀이면 또한 후사 곧 하나님의 후사요 그리스도와 함께 한 후사니 우리가 그와 함께 영광을 받기 위하여 고난도 함께 받아야 될 것이니라(롬 8:17)


그렇다면 성경이 말씀하시는 고난은 어떤 것일까요? 예수를 믿기 때문에 당하는 손해나 핍박과 같은 것일까요? 물론 그런 것은 예외가 될 수 없습니다. 그러나 본질적인 것을 생각해보면 예수님께서 고난을 받으신 이유를 생각하면 될 것입니다. 예수님을 믿고, 예수님을 따라가다 보니 받는 고난이니 예수님께서 고난을 받으신 이유를 알고, 그 고난이 어떤 것인지를 안다면 우리의 고난도 알 것이기 때문입니다. 그리고 야고보 사도가 왜 고난을 당하면 기도하라고 했는지도 알 것이기 때문입니다.


예수님의 고난은 온전한 의를 가지신 예수님께서 하나님을 알지 못하는 사람들이 가진 의롭지 못한 법에 의하여 죄인이 되셨기에 받으신 고난입니다. 많은 신앙인들은 예수 믿는 일을 능동적으로 나타내고 주장하다가 받게 되는 반대급부를 고난이라 생각합니다. 예수님께서는 당시 종교 지도자들을 많이 화나게 하셨고, 그로 인하여 고난을 당하셨습니다. 그리고 지금도 많은 사람들이 하나님을 믿는 신앙을 주장하므로 많은 곤고한 일을 당합니다. 예를 들면 노방 전도를 하다가 욕을 먹는 것과 같은.


그런데 지금의 사람들이 생각하는 고난과 예수님께서 당하신 고난은 차이가 있습니다. 예수님께서는 세상이, 그리고 하나님의 의를 알지 못하는 사람들이 예수님을 고난으로 이끌 때에 끌려가셨는데, 지금은 그렇지 않다는 것입니다. 오히려 하나님을 믿는 믿음을 지키기 위하여 세상이 주는 압박에 정면으로 맞서고 있습니다. 세습하는 교회에 대한 비난을 ‘하나님의 일을 사람이 간섭하는 것’이라고 일축하는 것과 같은 것이 그것입니다.


문제는 그런 고난은 고난이 아니라는 것입니다. 왜냐하면 예수님의 고난과는 다른 것이기 때문입니다. 그렇다는 것은 야고보 사도나 다른 사도가 말씀하시는 고난과는 다른 것이라는 것입니다. 오히려 그것은 걸릴 돌부리에 걸려 넘어진 것일 뿐입니다. 예수님께서는 세상의 가치관이 심판할 때 끌려가시므로 당한 고난이고, 세상을 향해 능동적인 대응에 대한 저항을 고난으로 여기는 것은 자기 의가 관철되지 않아서 스스로 화가 나고, 자기 기준에 이르지 못한 것을 손해로 여기는 것일 뿐입니다.


야고보 사도가 고난을 당하면 기도하라는 것은 기도라는 것의 본질이 그리스도의 정체성을 나타내는 존재가 되고 또한 그 일을 잘 감당하기 위하여 하나님께 구하는 것이기 때문입니다. 많은 사람들이 자기가 이 땅에서 살면서 육신이 필요한 것을 구하는 것을 기도로 알고 있는 것과는 달리 기도는 그리스도의 정체성을 구하고 하나님이 사람을 만드신 목적대로 하나님의 영광(성품과 형상)을 나타내는 것을 구하는 것입니다.


물론 많은 기독교인들은 자신들의 기도는 육신의 것을 구하는 것이 아니라고 여길지 모르지만, 예수 믿는 사람들이 잘살고 복 받으면 많은 사람들이 그것을 보고 하나님을 믿는다는 개념 안에서 구하는 것은 쇠도끼를 달라고 하면 금도끼 은도끼도 줄 것이라는 속셈을 가진 기도일 뿐입니다. 진정한 기도인 그리스도를 구하는 것이라면 자기 육신의 삶이 죄인과 같이 되므로 사람들이 그 모습을 보고 하나님을 알 것이라고 생각할 것이기 때문입니다.


그러므로 고난당하는 자는 기도하라고 하신 것은 하나님의 의를 좇아 살기에 예수님과 같이 육신을 하나님의 의를 나타내는 것에 사용하고, 그 사용함은 더 의로우나 의롭지 않은 자들이 의로움을 알 수 있도록 육신이 수고를 감당하는 고난 중에 있는 사람은 하나님께 그 하나님의 사명을 잘 감당할 수 있도록 기도를 하라는 의미인 것입니다.


세상의 의에 하나님을 믿는 의를 충돌시키고 하나님의 의를 관철시키기 위한 노력과 그 과정에서 당하는 곤고함이 고난이 아니라는 것입니다. 그리스도의 의는 세상의 의에 죄인이 되는 것이지 그것으로 맞서는 것이 아닙니다. 맞서 싸우라는 것 역시 같습니다. 하나님의 아들들은 하나님의 법으로 맞서는 것이지 세상과 동일한 법으로 맞서는 것이 아닙니다. 하나님의 법은 예수님께서 십자가를 지신 법입니다. 세상의 의 앞에 털 깎는 자 앞의 어린양과 같이 끌려가는 법이 맞서는 것이라는 것입니다.


그 법으로 세상을 살 때 곤고해지고 또한 받는 고난이 바로 성경이 말씀하시는 고난이고, 그런 고난은 그리스도의 본성으로 살아 하나님의 성품과 형상을 나타내어 하나님 아들의 정체성을 보이는 것이기에 그 일을 위하여 하나님께 기도하라는 말씀을 하시는 것입니다. 이것이 바로 고난을 당하면 기도하라는 말씀의 진정한 의미인 것입니다.



(Translation by Google)


(James 5: 13-18) The prayer of the afflicted


God's children in God are suffering in many parts of the Bible. In the Bible, suffering is, of course, the root of the suffering Jesus has received. To believe God and to follow Him is to follow Jesus' way and to believe in Jesus because the nature of Christ is the nature of our being.

and if children, then heirs--heirs of God and joint heirs with Christ, if indeed we suffer with Him, that we may also be glorified together.(Romans 8:17)


What then is the suffering the Bible says? Is it like suffering or persecution for believing in Jesus? Of course, that can not be an exception. But if you think about the essential thing, you might think about why Jesus suffered. Because we believe in Jesus and follow Jesus, we suffer because we know what Jesus suffered and what our suffering is. And because the apostle James knows why he asked him to pray when he suffered.


The suffering of Jesus is suffering because Jesus who has perfect righteousness became a sinner by the unrighteous law of those who do not know God. Many believers think that the opposing benefit they receive when actively expressing and claiming the work of believing in Jesus is suffering. Jesus was angry with religious leaders at that time, and suffered from it. And now many people are subjected to many hardships because they claim faith in God. For example, it is like taking a bath while doing evangelism.


However, there is a difference between the sufferings that people now think and Jesus suffered. Jesus was taken away by people who did not know the world and the righteousness of God when He led Jesus into trouble, but that is not the case now. Rather, we are confronting the pressures of the world to keep our faith in God. It is the same as denouncing the accusation against the Church of the hereditary being 'a person interfering with God's work'.


The problem is that such suffering is not suffering. Because it is different from the suffering of Jesus. This is different from the sufferings of James or other apostles. Rather, it's just a stumbling block. Jesus is suffering because the world's values ​​are brought into judgment, and the suffering of resistance to the active response to the world is only a loss of self-gratification, self-criticism, .


If the apostle James suffered, praying is that the essence of prayer is to be a manifestation of Christ's identity and to ask God to take care of it. Unlike prayer, which many people find praying for the identity of Christ and praying for the physical glory (character and image) of God's purpose for man, unlike prayer, where he lives in the earth and wants to pray for the body.


Of course, many Christians may think that their prayers are not for saving the things of the flesh, but if the people who believe in Jesus live well and are blessed, they will ask for it in the concept that many people believe it and believe in God. It is only a prayer with. If you are asking for a true prayer of Christ, you will think that people will see God and know God because their physical life will be like a sinner.


Therefore, those who are afflicted have to pray to live according to the righteousness of God, and to use the flesh as the justice of Jesus to represent God's righteousness, and to use it to better understand the righteousness of those who are righteous and unrighteous The person who is in trouble means to pray to God so that he can bear the mission of God.


It is not the hardship that comes in the effort to collide with the righteousness of God in the righteousness of the world and to carry out the righteousness of God and the process. The righteousness of Christ is to be a sinner in the righteousness of the world, not against it. It is the same as fighting against. The sons of God are confronted by the law of God, not by the same laws as the world. The law of God is the law that Jesus gave the cross. The way to be dragged in front of the world like a lamb in front of a shearer is to face it.


It is the suffering that the Bible speaks of suffering and suffering when we live in the world by the law, and it is the suffering that we live by the nature of Christ and show the character and the image of God and show the identity of the Son of God. You are telling me to ask. This is the true meaning of the word pray when suffering.

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