(로마서 15::1-13) 서로 받으라

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 2. 12. 09:19 Writer : 김홍덕

하나님을 믿는다는 것은 먼저 개인으로서의 삶이 하나님께서 그 인생을 조성하신 목적을 알아 그 목적이 자신의 삶의 의미와 목적이 되므로 그 하나님의 목적이 생명이 되어 그 생명의 본성으로 살아가게 되는 인생이 되는 것이고, 다음으로 그 생명을 가진 이들이 서로 공동체를 이루므로 하나님의 의가 다스리는 사람들이 서로 하나님의 영광을 나타내고 은혜를 나누는 공동체, 곧 하나님의 나라를 누리는 것을 말하는 것입니다.


그리고 그렇게 하나님을 믿는다는 것은 ‘하나님의 정체성이 무엇인지’, ‘하나님은 어떤 분이신지’에 대한 명확한 앎(know)과 자기 속사람이 그 하나님의 정체성에 공명이 되는 고백으로부터 시작되는 것입니다. 즉 하나님을 아는 것과 고백이 없으면 신앙을 시작도 유지도 할 수 없는 것입니다. 그렇기 때문에 공동체가 필요한 것입니다. 하나님을 알기 위해서는 육신을 가진 사람으로 표현되는 하나님의 성품을 봐야 하고, 또 고백할 대상 서로 고백하며 은혜를 나누는 사람이 있어야 하기 때문입니다.


바울 사도가 기록한 이 로마서도 로마에 있는 교회에 보낸 서신서입니다. <로마에 있는 교회> 즉 하나님을 아는 사람들이 모여서 서로 은혜를 나누는 하나님의 공동체이자 이 땅 위의 하나님 나라인 교회에 보낸 편지라는 것입니다. 즉 이 모든 로마서의 말씀은 교회를 구성하는 사람들의 정체성과 본질이 어떤 것인지를 설명하고 있는 것입니다. 그런 사람이 되면 교회는 이루어지는 것이기 때문입니다.


많은 교회, 아니 대부분의 교회는 건물을 얻고(자기 집을 교회로 꾸미는 정도라도) 꼭대기에 십자가를 세우고서 사람을 모으지만 그것은 말 그대로 형식을 먼저 갖추고 내용을 채우려는 것입니다. 즉 군복을 입어 군인이 되려는 속셈에 불과한 것입니다. 하나님의 의가 생명이 된 사람은 반드시 그와 같은 생명을 가진 사람을 찾게 되고 그렇게 만나면 그야말로 ‘두 세 사람이 모인 것’이 되는 것입니다. 그것이 온전한 교회의 모습인 것입니다.


그런 면에서 보면 오늘 날의 교회들이 그 교세가 어떻던 그 안에 있는 당회나 사람들은 자기 교회 안에 있는 <문제>를 해결하려고 하는 것은 당연합니다. 하나님의 법대로 세워지지 않았으니 그 안에는 늘 문제가 있는 것입니다. 사람이 수십만 명이 모인다고 온전한 교회가 아닙니다. 매주 사람이 늘어난다고 부흥하는 교회가 아니라는 것입니다. 사람들이 모여서 이 인생에서의 축복, 물질과 명예와 건강과 같은 것을 구원받아야 누린다는 신앙관으로 모여서 어떻게 하면 그런 축복을 얻을 것인지 설교하고, 또 그것을 바라며 기도하고 있다면 그건 뭐 굿하는 것과 다를 바 없습니다. 하나님의 정체성과는 전혀 다른 신앙생활을 하는데 어차피 본질에서 벗어난 것이니 아주 벗어난 굿이나 뭐 크게 다를 바 없다는 것입니다.


교회는 하나님의 의가 자기 생명이 된 사람들이 하나둘씩 만나서 되는 것입니다. 만약 공상과학 영화처럼 지구에 큰 재앙이 닥치거나 하여 겨우 생존한 사람들이 가장 먼저 하는 일은 자기와 같이 생존한 사람을 찾는 것입니다. 즉 사람은 그 생명의 정체성이 같은 사람을 찾게 되어 있습니다. 그러므로 하나님의 의가 자기 본성이 되는 세계를 접하면 반드시 ‘나와 같은 사람’을 찾게 된다는 것입니다. 그 바람으로 모여서 이룬 공동체만이 하나님의 나라인 교회가 되는 것입니다. 


바울 사도가 로마서 후반부에서 말씀하고 있는 형제와 이웃과 지체를 대하는 것에 대한 말씀들이 오늘날 교회에서 많은 노력을 함에도 불구하고 어림도 없는 이유는 교회의 시작이 성경과 다르기 때문에 그런 것입니다. 외형을 먼저 갖추고 사람을 모아서 다시 그 사람들을 성경대로 행동할 수 있도록 바꾸려고 하니 그야말로 어림도 없는 일이 된 것입니다. 


그런 모든 가치관이 바로 행함으로 의롭게 된다는 가치관, 물질세계와 눈에 보이는 세계를 본질로 보고서 하나님을 믿는 신앙의 초점까지도 그것에 맞춘 안목으로 교회를 보고, 교회를 경영(물질적 가치관으로 교회를 관리한다는 의미)하고 있기 때문에 하나님의 의가 본성이 되므로 그 본성으로 인하여 나타나는 행동의 어떠함을 말씀하시는 성경대로 사는 것이 그렇게 어려운 것이 된 것입니다.


하지만 앞서 이야기 한 것과 같이 하나님의 의가 먼저 자기 삶의 본성이 되므로 그 본성이 이끄는 대로 살게 된 사람들, 어느 날 자기 삶을 보니 하나님의 말씀대로 살고 있고, 성경이 자기의 이야기와 일기와 같음을 알게 된 사람이 모이면 교회 안에 경영할 일이 없는 것입니다. 모든 사람들이 다 하나님의 법으로 살고 있는데 교회가 고민할 것이 없는 것입니다. 있다면 오직 하나 믿음이 약하고, 의심하는 사람들을 위하여 어떤 수고와 삶을 살아낼 것인지, 어떤 섬김과 수고와 희생을 나타낼 것인지 그것뿐입니다. 그리고 사실 그것도 고민이라기보다 늘 그런 생각을 하다 보니 그 생각을 더 잘 표현하려는 생각을 하는 것일 뿐입니다.


그렇게 하나님의 의가 자기 생명이 된 사람들이 모여 있다면 그 사람들은 모두 십자가의 도가 무엇인지 아는 사람입니다. 그렇다면 어떻습니까? 십자가의 도는 의인이 죄인을 위하여 죄인이 되는 도리인데, 그런 사람들이 서로를 용납함이 의지로 되는 것이겠습니까? 아니면 본성에 의하여 그럴 수밖에 없는 것이겠습니까? 이것이 바로 바울 사도가 말씀하시는 바, ‘예수 그리스도를 본 받아 서로 뜻을 같이 하는 것’이고, ‘한 마음과 한 뜻으로 하나님께 영광을 돌리는(하나님의 의와 성품을 나타내는)것입니다. 


그렇게 된 사람들, 그것이 본성인 사람들은 예수님께서 하나님을 배반하고 알지 못한 우리를 용납함으로 하나님의 영광을 돌리심과 같이 교회 안에 형제들과 또 삶의 이웃들을 용납함으로 하나님께 영광을 돌리게 되는 것입니다. 이것이 바로 예수님께서 말씀하신 ’너희가 서로 사랑하면 사람들이 너희가 내 제자인 것을 알리라‘고 하신 것입니다.

너희가 서로 사랑하면 이로써 모든 사람이 너희가 내 제자인 줄 알리라(요 13:35)




(Translation by Google)


(Romans 15:1-13) Accept one another


To believe in God means that the life as an individual first sees the purpose for which God created the life. The purpose is the meaning and purpose of his life, so that the purpose of God is life, And the next, those who have a life together make a community, so that those who govern the righteousness of God share the glory of God and enjoy the community of God, that is, enjoying the kingdom of God.


And to believe in God begins with a clear knowing of 'what God is', 'who God is', and a confession that resonates with the identity of God in his inner being. That is, without knowing God and confessing, you can not start or maintain faith. That is why we need community. In order to know God, we must see the character of God expressed as a man of the flesh, and there must be someone who confesses each other and shares grace.


This Romans, written by the Apostle Paul, is also a letter to the church in Rome. It is a letter from the church in Rome, a community of God who gathered together to share the grace of God, and to the Church, the kingdom of God on this earth. In other words, all of these Romans are explaining the identity and essence of the people who make up the Church. If you become such a person, the church will be done.


Many churches, most of them churches, build buildings and cross people on top of each other (even as they decorate their houses with churches) and collect people, but that is literally trying to fill in the form first. In other words, it is merely an attempt to become a soldier in military uniform. When the righteousness of God is life, a person with such a life must find a person with such a life. It is a picture of the whole church.


In such a way, it is natural that the churches and people in today's churches are trying to solve the problem in their churches. It is not established as the law of God, and there is always a problem in it. It is not a whole church that people are gathering hundreds of thousands. It is not a revivaling church that people increase every week. It is no different than a good thing if you are gathered in the belief that the blessing, the material, the honor, and the health in the life should be gathered together so that people can gather together to enjoy the blessings in this life and enjoy it. It is a very different life from the identity of God, but it is out of essence anyway.


The church is that the righteousness of God is met by one and two people who became their own life. The first thing that people who survive, such as sci-fi movies, suffer from a great disaster on Earth, is to find a survivor like yourself. People are supposed to find people with the same identity. Therefore, when the righteousness of God touches the world where it is its nature, it will surely find a person like me. Only the community gathered by that wind is the church of the kingdom of God.


It is because the beginning of the church is different from the Bible, although the words of the Apostle Paul in the latter part of the Romans, which deal with the brothers, neighbors and members of the Church, It was not a big deal because I wanted to look first and collect people and then change them so that they could act according to the Bible.


I believe that all such values ​​are justified through practice, the material world and the visible world as the essence, the focus of faith in God, and the management of the church (the management of the church by material values) Because God's righteousness is His nature, it is so difficult to live according to the Bible that tells us what kind of behavior is due to its nature.


However, as mentioned above, God's righteousness is the nature of his life first, so those who live according to his nature lead one day to his own life, living according to God's Word and knowing that the Bible is like his story and diary When people are gathered, there is nothing to do in the church. Everyone lives in the law of God, and the church has nothing to worry about. If only there is one faith, weakness, and for those who doubt, what kind of labor and life will we live in, what kind of service, labor, and sacrifice we will manifest? And actually, it's not that I'm worried, but I'm always thinking about expressing my thoughts better.


So if the righteousness of God is the gathering of those who have become his life, they are all who know what the cross is. How about that? Will the righteous of the cross be a sinner for sinners, and will they be willing to tolerate one another? Or is it inevitable by nature? This is what the apostle Paul says: 'To be like one another in imitation of Jesus Christ,' and to 'glorify God in one heart and one mind' (representing God's righteousness and character).


Those who are of that nature will glorify God by accepting the brothers and the neighbors of life in the Church, just as Jesus betrayed God and accepted the unknowing of us by accepting us. This is what Jesus said: 'If you love one another, you will know that you are my disciples.'


By this everyone will know that you are my disciples, if you love one another.”(Jn 13:35)


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