미완성 사도신경

Category : 김집사의 뜰/복음 담론 Date : 2017. 1. 8. 12:34 Writer : 김홍덕

기독교 신앙 고백으로 ‘사도신경’이 있습니다. ‘전능하사 천지를 만드신 하나님 아버니를 내가 믿사오며…’로 시작하는. 그리고 이 신앙고백은 많은 경우 이단과 정통 신앙을 구분하는 기준점에 있기도 합니다. 사도신경의 일부 혹은 전부를 부인하면 이단이라는 논리가 있다는 것입니다. 그러면 이 사도신경은 온전한 것일까요?


사도신경은 내용은 하나님의 성경과 복음이라는 관점에서 보면 그 어느 것 하나 틀리거나 오류가 없는 완전무결한 내용입니다. 문제는 사도신경의 모든 내용, 너무 온전한 그 내용은 결론이라는 것입니다. 다시 말해서 신앙고백인 사도신경은 고백이라는 말 그대로 어떤 여정을 거쳐낸 사람의 고백 곧 신앙의 여정을 거쳐낸 결론에 관한 것이라는 것입니다. 따라서 사도신경은 사도신경을 외우고 또 예배시간에 암송하고 세례문답에서 공부하여 신앙이 되는 것이 아니라 어떤 신앙의 여정을 거치고 나면 하지 말라고 해도 할 수밖에 없는 고백 곧 결론에 관한 것이라는 것입니다.


이것은 중요한 포인트입니다. 왜냐하면 어떤 것이든 적절한 시점이 있기 마련이기 때문입니다. 잠언에서도 ‘상황에 맞는 말은 은쟁반 위를 구르는 금사과’라고 말씀하셨습니다. 그 정도로 하나님 앞에서나 또 사람 앞에서 어떤 말은 다 때가 있는 것입니다. 유치원생이 “인생은 원래 힘든거야!”라고 말하면 눈에 띄기는 하겠지만 맞는 말은 아닌 것과 같습니다. 그와 같이 이 사도신경 역시 사도신경을 자신의 신앙 고백으로 내어 놓을 어떤 여정이 있어야 하는 것입니다. 그것 없이 그냥 외워서 신앙이 생기는 것처럼 사용하면 그것은 주문은 될 수 있지만 고백은 될 수 없기 때문입니다.


그러면 사도신경은 어떤 고백인지 살펴보아야겠지만 오늘은 사도신경의 강해가 아니므로 핵심적인 것만 이야기해보도록 하겠습니다. 아니 처음 부분 일부만 가지고 사도신경을 외우는 사람이 사도신경을 주문으로 하용사고 있는지 고백인지를 가늠할 수 있는 가이드를 한 번 제시해볼까 합니다.


사도신경은 다 아시는 바와 같이 <전능하사 천지를 만드신 하나님 아버지를 내가 믿사오며 그 외아들 우리 주 예수 그리스도를 내가 믿사오니>라고 시작합니다. 그러면 하나님을 전능하사 처지를 만드신 하나님으로 믿는다면 이 세상을 보는 관점이 어떠해야할까요? 그것은 당연히 이 세상은 참 온전한 곳이라는 것도 함께 믿어야 하는 것입니다. 세상을 만드신 하나님 아버지는 온전하신데 그분이 만든 세상은 온통 문제라서 하나님께 기도해서 그것을 바로 잡아야 한다는 신앙을 가지고 있다면 이것은 모순입니다.


오늘 같은 주일이면 교회에 많은 사람들이 모여서 예배를 드립니다. 그리고 그 예배 중간에는 대표기도라는 것이 있고 그 기도에는 마치 약속이나 있는 것 같이 공식처럼 나라를 위한 기도를 합니다. 세상을 위해서도. 그런데 그 내용들은 하나 같이 세상이 잘못되어가고 있으니 전능하신 하나님께서 바로 잡아 달라는 것입니다. 이것은 아주 웃기는 이야깁니다.


하나님께서 전능하시다면 이런 문제가 없도록 세상을 만들었어야 정상입니다. 잘못된 세상을 바로 잡아주실 전능한 능력이 있으신 하나님께서 만드실 때는 왜 이런 문제가 없도록 하지 못했을까요? 이 모순을 해결하지 못한다면 과연 ‘전능하사 천지를 만드신 하나님 아버지를 내가 믿사오며’라는 고백이 제대로 된 것일까요? 세상이 잘못되었다고 하나님께 바로 잡아 달라고 한다면 적어도 세상을 만드신 하나님은 전능하지 않다는 것인데, 그런 상태에서 전능하신 하나님을 믿는다는 고백이 진정한 고백일수 있을까요?


앞서서 말한 것과 같이 이 사도신경은 신앙고백입니다. 고백이라는 것입니다. 그렇다는 것은 그 고백이 있을 수밖에 없는 여정을 거쳐야만 할 수 있는 것입니다. 하나님을 전능하신 하나님을 고백한다는 것은 하나님의 모든 것이 그 전정하시고 온전하심에서 나온 것이라는 것을 체휼했다는 것입니다. 전능하신 하나님이 만든 세상이 잘못되었다고 아이러니하게 다시 하나님을 찾아가서 ‘당신은 전능하시니 이 잘못된 세상을 바꾸어 달라.’고 기도한다는 것을 전능하신 하나님을 믿을 수밖에 없는 신앙의 여정을 거친 고백이라 할 수는 없는 것입니다.


전능하다는 것은 완전무결하다는 의미입니다. 굳이 그런 의미를 전능하다는 말에서 찾지 않아도 하나님은 그런 분입니다. 또한 하나님을 믿는다는 것은 하나님의 모든 성품을 믿는 것입니다. 그렇다면 하나님께서 세상을 만드셨다면 그 세상도 온전하다는 것까지 믿을 때 하나님을 바로 믿는 것입니다. 주일이면, 또 기도할 때면 세상이 잘못되었다고 하나님께 기도하는 것은 하나님의 전능하심과 온전하심에 세상을 맡기는 것 같지만 내용은 ‘당신이 만든 세상이 잘못되었으니 바로 잡으시죠?’라고 겁박하는 것에 불과합니다.


하나님께서 전능하시고 그 전능하신 하나님이 만드신 세상이 온전한 것은 아담이 타락하기 전 동안의 한시적인 상황이 아닙니다. 오늘도 전능하신 하나님께서 세상을 다스립니다. 그리고 하나님이 힘이 부족해서 마귀를 물리칠 때를 엿보면서 기다리는 식의 논리도 웃기는 것입니다. 하나님은 어제나 오늘이나 영원토록 동일하십니다. 아담의 타락전이나 지금이나 하나님은 온전하시고 전능하시며 또한 그 전능하심과 온전하심으로 세상을 다스리고 계십니다.


그러므로 사도신경을 자신의 신앙고백으로 삼기에 자신의 신앙이 이단이 아니라 정통신앙이라는 자부심과 믿음을 가지고 있다면 세상의 온전함을 인정하든지 아니면 세상은 온전치 못하니 전능하신 하나님(과연 이것을 믿는지 모르지만)께 계속 끊임없이 이 세상을 구원해 달라고 기도하는 모순 속에서 자신은 정통 신앙 안에서 사도신경이라는 훌륭한 신앙고백을 가진 사람이라고 착각하면서 살던지 해야 할 것입니다.


이 글을 시작할 때에 사도신경은 고백적인 것이라고 했습니다. 그리고 사도신경은 말 그대로 신앙고백입니다. 고백이라는 것은 하나의 명제가 아닙니다. 전능하신 하나님을 믿는다는 명제나 믿음이나 신념에 관한 것이 아니라는 것입니다. 하나님을 전능하신 창조주요 온전함으로 세상을 다스리는 주님으로 믿는 믿음이 있어 그것이 고백되어야 하는 것입니다.


그렇다면 적어도 세상을 볼 때 이 세상은 온전한 것이라는 것을 인정할 수 있는 신앙의 여정은 있어야 하는 것입니다. 다만 세상이 혼란스러운 것은 온전하게 만드신 하나님의 세상을 사람들이 자기의 기준으로 불완전하다며 손대기 시작하고 자신들이 가진 기준으로 고치고 바꾸려하니 생긴 문제일 뿐이라는 것이 자기 안에서 발견되어야 하는 것입니다.


그리고 이 세상의 모든 문제는 세상의 문제가 아니라 바로 세상을 보는 자신의 안목의 문제라는 것을 깨달을 수 있는 길고 긴, 그리고 야곱의 여정과 같은 신앙의 여정이 자기 안에 있어서 세상을 바꾸려고 기도할 것이 아니라 자신의 안목을 바꾸고 세상이 어떤 모양으로 경영이 되더라도 억울하지만 십자가를 순순히 지신 예수님과 같이 순종할 수 있는 마음이 갖추어져야 하는 것입니다. 그리고 하는 고백일 때 이 사도신경이 미완이 아니라 온전하게 완성이 될 수 있는 것입니다.





(Translation by Google)



Unfinished  Apostles' Creed


There is an 'apostle nerve' in Christian confession. 'I believe in Abner, God Almighty, who made heaven and earth ... Starting with '. And this confession is often a reference point that distinguishes heresy from orthodox faith. If you deny some or all of the apostolic nerves, there is the logic of heresy. Then is this Apostles' Creed complete?


The Apostle 's Nerve is an absolutely perfect content, from the perspective of the Bible and the Gospel of God, which is either false or error - free. The problem is that all the contents of the apostle's nerve, and the content that is so thorough, is the conclusion. In other words, the confession of the Apostleship, which is a confession, is literally a conclusion about the confession of a person who has gone through a certain journey, the conclusion of a journey of faith. Therefore, the apostle's nervous system is to memorize the apostolic nervousness, to recite it in the worship hour, to study in the baptismal dialogue, not to be faith, but to make a confession, a conclusion,


This is an important point. Because there is an appropriate time for anything. In Proverbs, he said, "The right word for the situation is an apology for rolling over silver trays." That is to say, there is a time in front of me and in front of God. Kindergarten students may notice if they say, "Life is hard at first!" Likewise, this apostle's nerve should also have a certain journey to put the apostolic nerve into his confession of faith. If you use it just as you memorize it without faith, it can be a spell, but it can not be confessed.


Then I will have to look at the confession of the Apostleship, but today is not the strength of the Apostleship. No, I would like to give you a guide to gauge whether the person who memorizes the apostolic nervousness with only a part of the first episode is confessing whether or not he /


As the apostle says, "I believe in God our Father who made heaven and earth heaven and earth, and I believe in the only son, our Lord Jesus Christ." Then, if we believe in God as the omnipotent God, how should we view this world? It is, of course, that we must also believe that this world is a perfect place. It is a contradiction if the Heavenly Father who made the world is perfect and he has faith that the world he has made is a problem and that he should pray to God and correct it.


Many people gather and worship in the church this Sunday. There is a representative prayer in the middle of the worship, and the prayer for the country is like a formula like a promise. For the world. But the contents are going wrong together, and the Almighty God wants us to correct it. This is a very funny story.


If God is omnipotent, it is normal that we have made the world free from such problems. Why did not God have the power to correct the wrong world when God created it? If this contradiction can not be resolved, is it true that the confession that "I believe in God Almighty and Heavenly Father made me believe?" If you ask God to correct the world is wrong, at least the God who made the world is not omnipotent, and can the confession of believing in the Almighty God be such a true confession?


As I said earlier, this Apostles' Creed is a profession of faith. It is a confession. That's the way it must go through a journey that has to be confessed. To confess God to Almighty God is to comprehend that everything in God comes from its principled and perfect. It is ironic that the world created by the Almighty God is wrong, and that it is a confession after a journey of faith that can come to believe in the Almighty God that he will go to God again and pray, 'You are omnipotent, It is not.


Almighty means perfect. God is such a person even if we do not find such meaning in the word of almighty. To believe in God is to believe in all the attributes of God. Then, if God made the world, when we believe that the world is also perfect, we believe in God right away. It is only a matter of praying to God that we are praying to God that the world is wrong when we pray on Sundays and when we pray for God's omnipotence and completeness, but the content is nothing more than a cowardice, 'Do you correct it because you made a wrong world?' .


It is not a temporary situation before the fall of Adam that God is almighty and the world created by the Almighty God is complete. Even today Almighty God rules the world. And the logic of waiting for God to lack of strength and repelling the devil is funny. God is the same yesterday, today and forever. God is perfect and omnipotent before Adam's Fall, and now he is ruling the world by His omnipotence and perfection.


Therefore, if the faith of the apostle is to be confessed to his own faith, and if his faith is not a heresy but a pride and belief in orthodox faith, then he must acknowledge the integrity of the world, or the world can not be preached. Almighty God In the contradiction of constantly praying for the saving of this world, he must live in the orthodox faith, mistakenly believing that he has a good confession of faith called the Apostleship.


At the beginning of this article, the apostle was said to be a confession. And the Apostleship is literally a confession of faith. Confession is not a proposition. It is not about the proposition, faith or belief in the Almighty God. It is a belief that God is the Lord who rules the world with the integrity of creation and almighty creation.


If so, then at least in the world there must be a journey of faith to acknowledge that the world is perfect. However, the confusion of the world is that it must be discovered in itself that the world of God made perfect, that people are beginning to understand that they are incomplete on their own standards, and that they are correcting and replacing them with their own standards.


And the journey of faith like the long, long and Jacob's journey that can realize that all the problems of this world are not the problems of the world but the problems of the eyes of the world that see the world, And that the world will be governed in some way, but the mind must be able to obey, just like Jesus, who has been faithful to the cross. And when it is confessed, this apostle's nerve is not complete but can be completed to perfection.


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